پسرفت صنعتی اقتصاد ایران در  ۵ فصل

آمارها از عقب ماندگی صنعت ایران در ۵ فصل حکایت دارند

آمارهای اعلام شده بانک مرکزی نشان می دهند در 5 فصل منتهی به پایان 94 تنها بخش اقتصادی که در این مدت همواره با رشد اقتصادی مثبت روبرو بوده است بخش کشاورزی است. بر اساس این آمارها در بخش نفت در همین دوره مورد بررسی شاهد روندهای متفاوتی بودیم به طوریکه در دامنه منفی 5 درصد تا بالاتر از 15 درصد فراز و فرود در این بخش دیده می شود. به تحلیل کارشناسان اقتصادی به دلیل آن که این بخش همبستگی فراوانی به موضوع برجام و رفع تحریم ها دارد با برداشته شدن تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران، به تدریج شاهد حذف آثار منفی ناشی از این موضوع هستیم تاجاییکه اخیرا اعلام شده میزان صادرات نفت خام کشور و میعانات گازی به 2.5 میلیون بشکه نیز در روز رسیده است.

 این موضوعات باعث شد روند منفی حاکم بر بخش نفت به سرعت معکوس شود و به این ترتیب در این بخش شاهد رشد این بخش به طور فزاینده در زمستان سال گذشته هستیم. بخش مهم اقتصادی دیگر که باز هم روند کنفی مداومی را تجربه کرده بخش صنعت و معدن است. این بخش در 5 فصل منتهی به پایان زمستان 94 در مجموع روندی منفی داشته و جز زمستان 93 که رشدی محدود را تجربه کرد در سایر فصول روند کاهشی را پشت سر گذاشته است. کارشناسان دلایل متعددی را برای نزول بخش صنعت عنوان می کنند.

به عقیده آنها اگر رشد بخش نفت را به عنوان یک شاخص مقایسه ای قرار دهیم خواهیم دید که بخش صنعت در مقایسه با نفت نه تنها پیشرفت قابل توجهی نداشته که حتی عقب نشینی کرده است که این موضوع در آمارها مشهود است. در این بین دلایل این روند منفی صنعتی بارها مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله بالا بودن هزینه های تأمین سرمایه در ایران، رانت شرکت های دولتی و رقابت منفی با داخلی ها، مشکلات فضای کسب و کار در ایران، مالیات ها و عوارض، سیاست های خلق الساعه از طرف دولت و ده ها موضوع دیگر همگی از جمله مسایلی هستند که صنعت ما با آن دست و پنجه نرم می کند.

در این میان کارشناسان معتقدند نخستین مشکل تولید در شرایط فعلی موضوع سرمایه در گردش است. مشکل دیگر محیط کسب و کار و رکود و تورم حاکم بر بازار است. حوزه فناوری، تهیه مواد اولیه و صادرات نیز از دیگر مسایل و مشکلات به شمار می رود.
به گزارش اگزیم نیوز بر اساس شاخص های جهانی، محیط کسب و کار ما شرایط خوبی ندارد چنانکه ایران دارای رتبه 130 در میان 180 کشور دنیا است و این نشان می دهد که جایگاه خوبی در جهان نداریم. مفهوم عملیاتی این رتبه این است که وضعیت تولید در کشور مناسب نیست. قیمت تمام شده برای واحدهای تولیدی بالاست و سرعت کار پایین است. بوروکراسی باعث شده تا تولید ما نسبت به رقبای خود در دنیا شاخص ضعیفی پیدا کند
از طرف دیگر همزمانی رکود و تورم از دیگر مسایل حوزه صنعت محسوب می شود. البته دولت یازدهم موفق شده تورم را تا حدود زیادی کنترل کند که موفقیت خوبی محسوب می شود اما همچنان رکود سنگینی را پیش رو داریم. در شرایط رکودی فعلی هرچند تولیدکننده کار تولیدی اش را انجام می دهد اما با تمام ظرفیت خود تولید نمی کند.
یکی دیگر از مشکلات فعلی تولید تامین مواد اولیه است. راه معمول که از طریق آن بتوان نیاز واحد تولیدی را تامین کرد، فعلا با موانعی همراه است. به دلیل اقتضائات و شرایط تحریم ها ما از منابع دست اول مواد مورد نیاز تولید را تهیه نمی کنیم. تهیه مواد از منابع دست چندم باعث می شود تا قیمت تمام شده تولیدات 15 تا 20 درصد واحدهای ما قابل مقایسه با قیمت تمام شده واحدهای مشابه خود در دنیا نیست
 

کد خبر 12265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =