گام بلند بین المللی شدن ایران در عرصه تجاری

با پیگیری‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، ایران به عنوان چهاردهمین کشور به عضویت زنجیره اعتبارسنجی گواهی مبدا اتاق بازرگانی بین‌الملل (ICC) نایل شد

با پیگیری‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، ایران به عنوان چهاردهمین کشور به عضویت زنجیره اعتبارسنجی گواهی مبدا اتاق بازرگانی بین‌الملل (ICC) نایل شد. مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران با اعلام این خبر افزود: با توجه به لزوم پوشش بیمه مسئولیت مدنی حرفه‌ای اتاق تهران در مقابل هرگونه اشتباه غیرعمدی در صدور گواهی‌های مبدا، برای نخستین بار این بیمه نیز در کشور ارائه می‌شود.

رییس اتاق تهران این رویداد گامی در جهت تسهیل فضای کسب‌وکار برای صادرکنندگان ایرانی خواند که می‌توانند سریع‌تر از پیش کالایشان را از گمرک‌های خارجی ترخیص کنند.
خوانساری با ارائه این توضیحات به برخی اقدامات اتاق تهران برای تسهیل روند صدور گواهی مبدا اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات عدیده صادرکنندگان ایرانی در فرآیندهای داخلی صدور گواهی مبدا در اتاق‌های بازرگانی کشور و مشکلاتی که در ترخیص کالاهای‌شان در کشورهای مقصد با آن مواجه بودند، مقرر شد کلیه درخواست‌های صدور گواهی مبدا از اواخر سال 1393 صرفاً از طریق سامانه هوشمند سراسری مورد پذیرش قرار گیرد و در همین راستا جلسات آموزشی متعددی نیز برای بیش از 500 عضو حقیقی و حقوقی متقاضی صدور گواهی مبدا در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

او ادامه داد: به علاوه اتاق تهران از اوایل سال 1394 درخواست خود را برای الحاق به زنجیره گواهی مبدا الکترونیکی برای کمیته اعتبارسنجی گواهی مبدا بین‌المللی در اتاق بازرگانی بین‌الملل ارسال کرد و در همین راستا در بهمن ماه 1394 طی ملاقات با آقای مارتین وندر وید، مشاور سیاست‌گذاری صادرات و گواهی مبدا اتاق بازرگانی کشور هلند و رئیس کمیته اعتبارسنجی گواهی مبدا فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی (WCF) در برلین، اقدامات لازم‌الاجرا توسط اتاق تهران برای الحاق به این زنجیره مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

خوانساری با بیان اینکه در فرآیند الحاق، چک لیستی از الزامات ضروری برای احراز صلاحیت اتاق بازرگانی تهران جهت عضویت در این زنجیره ارائه شد، گفت: از جمله این الزامات می‌توان به لزوم پوشش بیمه مسئولیت مدنی حرفه‌ای اتاق تهران در مقابل قصور، غفلت و اشتباه غیرعمدی کاربران اتاق در صدور گواهی‌های مبدا اشاره کرد. در همین راستا و طی ماه‌های اخیر، مذاکرات متعددی با شرکت‌های بیمه‌گذار در خصوص طراحی این نوع بیمه که برای نخستین بار در کشور عرضه می‌شود، صورت پذیرفت و به زودی متقاضیان صدور گواهی مبدا می‌توانند از بیمه گواهی‌های مبدا صادره در اتاق تهران نیز بهره‌مند شوند.

رییس اتاق تهران در ادامه از موافقت کلیه اعضای کمیته اعتبارسنجی گواهی مبدا اتاق بازرگانی بین‌الملل با عضویت ایران در زنجیره اعتبارسنجی گواهی مبدا ICC خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته در ماه‌های اخیر و با کسب آمادگی کامل در مستندسازی و تهیه چک لیست موردنیاز، و براساس رای مثبت اعضای این کمیته ایران به عنوان چهاردهمین کشور به عضویت زنجیره اعتبارسنجی گواهی مبدا ICC  درآمد.   به گفته خوانساری پیش از ایران، استرالیا، بلژیک، بلغارستان، چین، فرانسه، ایتالیا، هلند، پرتغال، اسلواکی، سنگاپور، کره‌جنوبی، امارات متحده عربی و انگلستان، دیگر کشورهایی هستند که در این زنجیره عضو شده‌اند.

رییس اتاق تهران عنوان کرد که اتاق‌های بازرگانی که به زنجیره بین‌المللی گواهی مبدا ملحق شوند، مجاز به استفاده از برچسب معتبر کیفیت بین‌المللی فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی در فرم‌های گواهی مبدا صادره خود هستند که این امر، جایگاه اتاق بازرگانی را به عنوان مرجع ذیصلاح در صدور گواهی مبدا تقویت می کند. او گفت: علاوه بر این، متقاضیان صدور گواهی مبدا در اتاق بازرگانی تهران می‌توانند در آینده نزدیک کلیه هزینه‌های صدور این سند و نیز تایید دیگر اسناد تجاری خود را از طریق اتصال به درگاه‌های پرداخت و به صورت الکترونیکی واریز کنند.

خوانساری با اشاره به برخی دیگر از مزایای الحاق اتاق تهران به این زنجیره افزود: علاوه بر تامین امنیت بالا و امکان استعلام الکترونیکی گواهی‌های مبدا صادره برای کلیه مخاطبان خارجی این سند، از اتلاف وقت، توقف محموله‌های صادراتی در گمرکات مقصد و در نتیجه بروز ضرر و زیان احتمالی برای صادرکنندگان جلوگیری خواهد شد. به گفته رییس اتاق تهران، فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی با ایجاد یک زنجیره بین‌المللی صدور و اعتبارسنجی برای اتاق‌های بازرگانی که عضویت در آن داوطلبانه است، ضمن ایجاد یک دایرکتوری بین‌المللی در دسترس برای اتاق‌های بازرگانی و گمرکات کشورها، موجب تقویت نقش این اتاق‌ها در ارائه گواهی مبدا، صدور گواهی‌های مبدا ترجیحی و نیز پذیرش گواهی‌های مبدا الکترونیکی می‌شود. همچنین اتاق‌های بازرگانی کشورها با عضویت در این زنجیره باید از دستورالعمل بین‌المللی صدور گواهی مبدا که از سوی WCF منتشر شده است، پیروی کنند.

خوانساری هم‌چنین توضیح داد که بر اساس این دستورالعمل، در مواقعی که اختلافاتی در رویه‌های صدور داخلی و بین‌المللی وجود داشته باشد، قوانین داخلی و ملی کشورها مقدم و از اولویت بالاتری برخوردار است. او در ادامه گفت: در تلاش هستیم تا با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران، این رویه را برای گواهی‌های مبدا کالاهای وارداتی نیز توسعه داده و پیاده‌سازی کنیم تا بدین ترتیب علاوه بر افزایش کارایی سیستم گمرکات کشور در حوزه کنترل واردات محموله‌ها، با دسترسی به سامانه‌های بین‌المللی استعلام، از ورود کالا باگواهی‌های مبدا جعلی و غیرقابل رهگیری نیز جلوگیری شود.

خوانساری در عین حال از اثرات الکترونیکی شدن صدور و دریافت گواهی‌های مبدا بر بهبود رتبه گمرک کشور در رتبه‌بندی گمرکات جهانی توضیح داد و گفت: با کاهش زمان توقف کالا در گمرک، گام موثری برای ترفیع رتبه سهولت تجارت ایران در شاخص فضای کسب‌وکار در مقایسه با دیگر کشورها برداشته خواهد شد. رییس اتاق تهران در خاتمه ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی دقیقی که به منظور تسهیل صدور و ارائه گواهی مبدا صورت پذیرفته و با رفع حداکثری موانع و دیوان‌سالاری‌های موجود، مقدمات ارتقای چابکی سازمانی در بخش خصوصي و حرکت اقتصاد کشور به سمت رقابتي شدن فراهم شود.

او در خاتمه افزود: بر اساس مطالعه صورت گرفته از سوی فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی، در حال حاضر بیش از 2000 اتاق بازرگانی در بیش از 100 کشور جهان سالانه مبادرت به صدور بالغ بر 15 میلیون گواهی مبدا می‌کنند. بر اساس آخرین آمار استخراج شده از سامانه هوشمند سراسری صدور گواهی مبدا در کشور، اتاق تهران در سال 1394 در حدود 14 هزار گواهی مبدا به ارزش حدودی 9 میلیارد دلار صادر کرده که بالغ بر 20 درصد از کل گواهی‌های مبدا صادره در سراسر کشور است.

لازم به ذکر است که صدور گواهی مبدا از جمله کارکردهای حائز اهمیتی است که اتاق‌های بازرگانی در تجارت بین‌الملل برعهده دارند و پس از امضای کنوانسیون ژنو در سال 1923، اکثر دولت های جهان، این وظیفه را به واسطه تخصص و سابقه قابل اطمینان به اتاق‌های بازرگانی تفویض کرده‌اند. دریافت گواهی مبدا توسط صادرکنندگان کالا اختیاری است و تشخيص ضرورت صدور آن براي يک کالاي صادراتي بر عهده واردکننده کالاست که براساس قوانین گمرکی، کشور مقصد مي‌داند که آيا در عمل ضرورتی برای دريافت اين گواهي وجود دارد يا خير.

کد خبر 12269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =