عقبگرد عملکرد سه ماهه صادرات غیرنفتی کشور از برنامه پیش بینی شده دولت

قائم مقام وزیر صنعت در امور تجارت با بیان این که عملکرد سه ماهه صادرات غیرنفتی کشور از برنامه پیش بینی شده امسال عقب است گفت: براساس پیشینه عملکردی، صادرات نیمه دوم سال همواره بیش از نیمه نخست است؛ بنابراین انتظار می رود در سال ۹۵ نیز این امر محقق شود

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت در امور تجارت در جمع اصحاب رسانه به هدف گذاری صادرات غیر نفتی در سال جاری اشاره کرد و گفت : امسال بخش صنعت، معدن و پتروشیمی در مجموع باید 38 میلیارد دلار از ارزش صادرات غیرنفتی را محقق سازند و پس از آنها، بخش کشاورزی پنج میلیارد دلار و میعانات گازی نیز هفت میلیارد دلار را باید تامین کنند این در حالی است که هدف گذاری کمی امسال در راستای صادرات غیر نفتی 50 میلیارد دلار پیش بینی شده است.

او با اشاره به این که در سه ماهه نخست  سال جاری  10.5 میلیارد دلار ارزش صادرات محقق شده است اذعان داشت: که در واقع تحقق این میزان ارزش صادرات  21 درصد از برنامه پیش بینی شده است همچنین امسال بخش صنعت، معدن و پتروشیمی در باید 38 میلیارد دلار از ارزش صادرات غیرنفتی را محقق سازند و پس از آنها، بخش کشاورزی پنج میلیارد دلار و میعانات گازی نیز هفت میلیارد دلار را باید در محوریت برنامه خود داشته باشند.

به گفته او،  بخش صادرات «خدمات» و «خدمات فنی و مهندسی» نیز رقم 18.7 میلیارد دلار را هدف گذاری کرده اند که به این ترتیب مجموع ارقام، دستیابی به 68.7 میلیارد دلار  را پیش بینی می کند.

خسروتاج، عملکرد سه ماهه صادرات غیرنفتی کشور از برنامه پیش بینی شده امسال را عقب دانست و با بیان این که  براساس پیشینه عملکردی، صادرات نیمه دوم سال همواره بیش از نیمه نخست است ادامه داد: عملکرد سه ماهه امسال، کاهش پنج درصدی صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه در سال 94 را نشان می دهد و در زمینه واردات نیز 9 میلیارد دلار برای این منظور صرف شد که اکنون تراز مثبت 1.5 میلیارد دلاری به نفع کشور است.

قائم مقام وزیر صنعت در امور تجارت در بخش دیگری از سخنانش کاهش قیمت های جهانی را یکی از مهمترین عوامل افزایش درآمد حاصل از رشد صادرات  دانست و گفت: مجموع میعانات گازی صادراتی در سه ماهه نخست پارسال 300 هزار بشکه بود لذا امسال با وجود افزایش وزنی، از نظر ارزش کمتر از پارسال است به عبارتی میزان صادرات سه ماهه نخست امسال در میعانات گازی به 400 هزار بشکه رسید؛ با وجود افزایش 100 هزار بشکه ای نسبت به دوره مشابه در سال گذشته اما ارزش اقتصادی آن کمتر است.

وی در مورد هدف گذاری صادرات غیر نفتی کشور در سال جاری گفت: اهداف صادرات غیر نفتی را با حضور صاحبنظران و فعالان این بخش تهیه و تدوین کردیم که در این میان 600 میلیون دلار در حوزه صادرات خودرو، 800 میلیون دلار در حوزه ماشین آلات صنعتی و 400 میلیون دلار در حوزه صادرات فرش خواهد بود. همچنین، 38 میلیارد دلار  برای بخش صنعت معدن و پتروشیمی و 5 میلیارد دلار برای حوزه کشاورزی مد نظر قرار دادیم.

به گفته وی،پیش بینی کردیم در بخش خدمات فنی و مهندسی  18 میلیارد دلار  صادرات داشته باشیم و همچنین صادرات 7 میلیارد دلاری میعانات گازی در دستور کار قرار گرفته است.

خسرو تاج در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که در سه ماهه نخست سال جاری 10.5 میلیارد دلار ارزش صادرات بوده است ادامه داد: این در حالی است که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد کاهش داشته و میزان واردات در مدت اعلام شده 9 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز کاهش داشته است اما تراز تجاری همچنان مثبت است.

وی علت عمده کاهش صادرات غیر نفتی را ارزش صادراتی محصولات پتروشیمی از جمله متانول و کود اوره عنوان کرد و گفت: اگرچه از نظر تناژ میعانات نفتی بیشتر صادر می‌شود اما قیمت هر بشکه میعانات امسال به 30 دلار رسیده در حالی که در سال گذشته 60 دلار بوده است. لذا هر محصولی که به پتروشیمی متکی بوده به علت کاهش نرخ جهانی با کاهش مواجه شده است.

او در خصوص ارائه تسهیلات به صادرکنندگان از سوی بانکها گفت: صندوق توسعه ملی در حدود 2 هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار بانکهای دولتی برای ارائه تسهیلات به صادرکنندگان قرار داده است که در 300 میلیارد تومان آن در اختیار بانک توسعه صادرات است که به صادرکنندگان تسهیلات می دهد.

قائم مقام وزیر صنعت در امور تجارت با برشمردن برخی محصولات که دارای رشد صادرات بود گفت: صادرات فولاد و مس بسیار خوب بود چرا که  شرایط پس از پساتحریم، موقعیتی را فراهم کرد که سهم صادرات ایران در برخی کشورها چون ایتالیا، اسپانیا، آلمان، تایوان و ویتنام مشهود تر و پررنگ تر باشد.

خسروتاج به مشکلات صادرات انتقاد کرد و گفت:  هنوز با این مشکل  مواجه ایم که هر وقت در بازار کمبودی پیش می‌آید جلوی صادرات آن محصول را می‌گیریم و همین مسئله سبب می‌شود که صادر کننده نتواند برای کالای صادراتی خود برنامه‌ریزی کند و در کنار آن هنوز با برخی کشورها تعرفه ترجیحی نداریم که صادر کننده از این موضوع برای آنکه قدرت رقابتی ندارد گلایه می‌کند.

وی ابزار دولت برای برخورد با واردات غیر رسمی را ابزار تعرفه‌ای، ارز و کنترل عنوان کرد و گفت: متاسفانه سود و عوارض گمرکی نسبت به سال 94 افزایش یافته و باید پرسید آیا این مسئله در راستای ورود به سازمان تجارت جهانی است. در حالی که بنگاه‌های تولیدی دنیا به دلیل کساد بازار جهانی رو به دامپینگ آورده‌اند و سود بازرگانی در بسیاری از حوزه‌ها 10 تا 20درصد افزایش یافته است.

خسروتاج همچنین برخورد با قاچاق پوشاک،‌دخانیات، لوازم خانگی، مواد آرایشی و بهداشتی، موبایل و قطعات یدکی را در راس کارهای وزارت صنعت برشمرد و اظهار داشت: برنامه جامعی برای پوشاک و دخانیات طراحی کرد‌یم که از قبل خارج از مرزها تا ورود، انبارها و سطح عرضه را ردیابی می‌کند و  در کنار آن برنامه جامع موبایل را هم شروع خواهیم کرد.

وی گفت: از این پس طبق بخشنامه‌ای که ابلاغ کرده‌ایم لوازم خانگی خارجی فقط باید از طریق نمایندگی رسمی وارد کشور شده و در بین محصولات خود، محصولات ایرانی را نیز بفروش برسانند همچنین  به همه شرکت‌های واسط اعلام کردیم که باید نمایندگی رسمی دریافت کنند.

کد خبر 12271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =