مسیریابی برون رفت از انجماد بانکی

دکتر طهماسب مظاهری در زمینه ریشه انجماد در منابع بانکی و راهکارهای برون رفت از این بحران با خبرنگار اگزیم نیوز گفتگو کرد

دکتر طهماسب مظاهری در زمینه ریشه انجماد در منابع بانکی و راهکارهای برون رفت از این بحران با خبرنگار اگزیم نیوز گفتگو کرد.

مظاهری گفت: اگر بخواهیم علت اصلی انجماد منابع را در یک عبارت خلاصه کنیم، علت آن عدم بازپرداخت منابع تسهیلات است. با توجه به اینکه مطالبات بانک از تسهیلات گیرندگان به عنوان دارایی در ترازنامه بانک ها ثبت می شود، زمانی که بازپرداخت تسهیلات صورت نمی گیرد، سیالیت و نقدشوندگی منابع از بین می رود و تسهیلات معوق تنها به عنوان دارایی بانک در صورت های مالی باقی می مانند. وی افزود: تعبیر انجماد منابع که توسط وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی مورد تاکید قرار گرفت نیز به همین معناست و حداکثر استفاده از این منابع برای سیستم بانکی بصورت سود سالانه این حساب ها خواهد بود.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی در زمینه راهکارهای آب شدن یخ منابع بانکی تشریح کرد: باید ترتیبی اتخاذ شود تا بدهکاران به سیستم بانکی خودشان را بدهکار بدانند و نسبت به بازپرداخت منابع اقدام کنند.

مظاهری در ادامه گفت: دولت باید از خودش شروع کند و  با بازپرداخت بدهی های انباشته خود مسیر را برای بازگشت منابع به سیستم بانکی بگشاید. زمانی که خود دولت بدهی هایش را پرداخت نمی کند، به تبع روش آن سایر دریافت کنندگان منابع تسهیلات نیز از تادیه تسهیلات سرباز میزنند.

وی افزود: بنابراین قدم اول شروع بازپرداخت بدهی ها توسط دولت است. چراکه عمده مطالبات کلان سیستم بانکی مربوط به مطالباتی است که از دولت دارد و بدین ترتیب است که بخش اعظم منابع در بانک ها منجمد شده است.

مظاهری با اشاره به حدیثی مبنی بر اینکه مردم یک کشور بیشتر از آنکه شبیه پدرشان باشند شبیه حاکمشان هستند، گفت: رفتاری که دولت و حاکمیت یک کشور پیاده کند، مردم نیز دنبال می کنند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی دومین اهرم به جریان انداختن منابع منجمد را تعبیه مشوق ها و بکارگیری روش های انگیزشی عنوان کرد و افزود: بعد از پیش قدم شدن دولت نوبت به مشوق ها می رسد.

مظاهری تاکید کرد: اگر برای بخش غیردولتی مشوق هایی تعریف شود تا به سمت بازپرداخت داوطبانه وجوه تسهیلاتی حرکت کنند و همچنین مفاهیم و ابزارهای قانونی برای وصول طلب نزد بانک ها برای سیستم بانکی فراهم باشد قدم مهمی در راستای وصول مطالبات برداشته می شود. سیستم قضایی و سیاست ضابطین قضایی یا نیرو انتظامی باید به نوعی عمل کند که خود بدهکاران احساس مسئولیت کنند و نسبت به بازپرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

وی افزود: با توجه به اینکه بخش خصوصی و فعالان این بخش براساس انگیزه سود فعالیت می کنند، مهم است که با اعمال سیاست های انگیزشی و افزایش سطح اطلاعات احساس کنند و به این باور برسند که بازپرداخت تسهیلات به نفع خودشان و چرخه اقتصادی کشور خواهد بود.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی درباره ابزار بهینه بازپرداخت پرداخت بدهی های دولت به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: با توجه به حجم بالای بدهی دولتی به سیستم بانکی و بانک مرکزی، انتخاب یک ابزار بهینه امکان پذیر نیست.

مظاهری افزود: رقم این بدهی سنگین 370 هزار میلیارد تومان است که با احتساب موارد دیگری به 550 هزار میلیارد تومان می رسد. این ارقام به عناوین مختلفی ایجاد شده و نمیشود با ابزار واحدی برای بازپرداخت آن اقدام کرد. لذا ابزارهاتی متنوعی نیاز است و بدین ترتیب مجموعه ای از ابزارها باید استفاده شوند.

کد خبر 12273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =