واکاوی فرصت سوزی ها در پساتحریم

جلالپور: بعد از برجام شرایط بسیار مهیا شد، اما نتوانستیم از آن بهره لازم را ببریم. اکنون سرمایه اجتماعی دولت به خطر افتاده و سوال این است که چرا دولت یازدهم از شرایط به وجود آمده،به درستی استفاده نکرد

مدیران و سیاست گذاران و نمایندگان و کنش گران سیاسی و اقتصادی بدانند که؛ رکود و خواب صنایع و بیکاری وضعیت خطرناکی پیدا کرده و لازم است همه برای رفع آن هم قسم شوند. به گزارش اگزیم نیوز محسن جلال‌پور در کانال تگلرامی خود با اشاره به برگزاری غریبانه "همایش روز صنعت" نوشت؛ « معمولا روز دهم تیرماه مراسمی به همین مناسبت برگزار می شود اما امسال به دلیل همزمانی این روز با ماه مبارک رمضان، مراسم این روز به نوزدهم تیرماه موکول شد. به اذعان سخنرانان و شرکت کنندگان این مراسم، درحال حاضر تولید وضعیت خوبی ندارد.

به گفته وی ما فعالان بخش خصوصی می دانیم که دولت یازدهم از نظر تعدد مشکلات اقتصادی در سخت‌ترین شرایط سه دهه گذشته قرار دارد. و این را هم می دانیم که آن چه برای این دولت به یادگار مانده، میراثی از مشکلات و معضلات فراوان است. جلالپور افزود:‌در حال حاضر این دولت با مجموعه ای از مسائل و مشکلات اقتصادی مواجه است که به زعم اقتصاددانان در کمتر اقتصادی به صورت هم زمان رخ داده است.

وی در ادامه با اشاره به این که انتخاب روحانی یک پیام خوب برای اقتصاد ایران داشت گفت: این پیام، اثر مثبتی روی انتظارات گذاشت. این که مردم انتظار بهبود را می کشیدند، به سرمایه ای تبدیل شد که می توانستیم از آن برای دوره گذار استفاده کنیم اما به دلایل زیادی، این گونه نشد. بعد از برجام شرایط برای چنین موقعیتی بسیار مهیاتر هم شد، اما نتوانستیم از آن بهره لازم راببریم. اکنون سرمایه اجتماعی دولت به خطر افتاده و سوال این است که چرا دولت یازدهم از شرایط به وجود آمده،به درستی استفاده نکرد؟

رییس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر این که دولت یازدهم سه سال زمان صرف کرده و اکنون در آستانه ورود به سال چهارم دولت هستیم ادامه داد: به استناد مشاهده ها،گفت وگو ها و گزارش هایی که در اتاق ایران تهیه کرده ایم و به استناد درد دل های صنعتگران، اخبار نگران کننده‌ای درباره صنایع و وضعیت اقتصادی کشور شنیده می‌شود. حال صنعت ما خوب نیست و حتی برخی صنایع رو به مرگ گذاشته‌اند.

به گفته جلالپور خیلی از بنگاه های ما به دوران پساتحریم امید داشتند. یعنی در روزگار تحریم خودشان را با هر سختی ای که بود از لب پرتگاه جلو کشیدند و حرکت کردند چرا که باورشان این بود تغییر و تحول اساسی پیش می آید. فکر این که برجام قرار بود اقتصاد را شکوفا کند ،امروز رفته رفته جای خود را به ناامیدی و سرخوردگی می دهد.به نظرم فضای سیاست کشور باعث سرکوب امید شده است.

به گفته وی در ضیافت افطاری ریاست جمهوری، ازآقای رئیس جمهور خواستم همان طور که کاهش تورم را فرماندهی کردند،خروج از رکود را هم فرماندهی کنند.در ابتدای فعالیت دولت،تورم مشکل بزرگی بود که احتمال داشت مشکلات سیاسی و اجتماعی به بار بیاورد.

امروز همزمان با برگزاری روز صنعت و معدن، باز همین درخواست را تکرار می کنم. مدیران و سیاست گذاران و نمایندگان و کنش گران سیاسی و اقتصادی بدانند که؛ رکود و خواب صنایع و بیکاری وضعیت خطرناکی پیدا کرده و لازم است همه برای رفع آن هم قسم شوند.

کد خبر 12276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =