توقف پرداخت مالیات تسعیر ارز ۲ روز دیگر 

لاهوتی: جلسات و رایزنی هایی را با مسئولان سازمان مالیاتی داشته ایم که  قرار شده تا ۲ روز آینده بخشنامه‌ای از سوی این سازمان ابلاغ و دریافت مالیات بر تسعیر نرخ ارز متوقف شود

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: آمار صادرات دو ماهه نخست امسال به استناد گزارش های گمرک در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته کاهش نشان می دهد اما در برخی کالاها از جمله تولیدات معدنی، 47 درصد رشد داشته است.

 محمد لاهوتی امروز (دوشنبه) در نشستی خبری، از توافق با سازمان امور مالیاتی برای توقف اخذ مالیات تسعیر(تبدیل) نرخ ارز از صادرکنندگان خبر داد و افزود: امروز دست اندرکاران اقتصادی با مقام های مسئول در سازمان امور مالیاتی در این خصوص توافق کردند.

به گفته وی، قرار است در دو روز آینده بخشنامه ای از طریق سازمان امور مالیاتی ابلاغ شود که در آن، دریافت مالیات تسعیر نرخ ارز از سوی سازمان های مالیاتی متوقف خواهد شد. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت : رشد 10 درصدی در صادرات سایر کالاها ثبت شده است اما در میعانات گازی 35 درصد کاهش داشتیم.


نقد صادرکنندگان به بسته حمایت از صادرات


لاهوتی افزود: صادرکنندگان کشور در ارتباط با بسته حمایت از صادرات، برخی اشکالات را مطرح ساختند و نظرهای آنها از سوی معاون اول رییس جمهوری مورد استقبال قرار گرفت.
وی افزود: معاون اول رییس جمهوری دستور رسیدگی به مسایل مطرح شده از سوی صادرکنندگان را داده و بر این اساس در جلسه ای که در وزارت امور اقتصادی و دارایی با معاونان سازمان امور مالیاتی و نیز سازمان مدیریت و برنامه ریزی و برگزار شد، برخی از نظرهای بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفت. به گفته لاهوتی، همچنین نظرات فعالان اقتصادی پیرامون بسته حمایت از صادرات غیرنفتی به دلیل مشکلات قانونی مشروط به مصوبه های بعدی شد که انتظار می رود این مهم اتفاق افتد.



 تفاوت نرخ تورم با سود تسهیلات نیازمند ارزیابی


رئیس کنفدراسیون صادرات ایران معتقد است: دولت باید منابع تخصیصی از سوی صندوق توسعه ملی که توسط چند بانک در اختیار متقاضیان ذیربط قرار می گیرد را با نرخ تورم متناسب سازد، درحالی که اکنون نرخ های 14 و 16 درصد پیش بینی شده است و این مساله اعتراض بخش خصوصی را به همراه دارد.
وی اضافه کرد: تورم 10 درصدی با نرخ های تعیین شده همخوانی ندارد و برای صادرات غیرمنطقی است؛ شرایط کنونی صندوق توسعه که هیات مدیره آن مستعفی شده اند نیز به رسیدگی از سوی دولت در این زمینه نیاز دارد.
لاهوتی، موضوع قیمت کالاهای وارداتی را از دیگر مسایل تجارت امروز دانست و گفت: امروز میانگین قیمت کالاهای وارداتی به ازای هر تن کمتر از یک هزار و 300 دلار شده که در مقایسه با گذشته 200 دلار کاهش نشان می دهد، ضمن اینکه واردات به سمت کالاهای واسطه ای به جای کالاهای مصرفی هدایت شده است.
رییس کنفدراسیون صادرات در ادامه از الحاق کره جنوبی به جمع پنج شریک نخست تجاری تهران خبرداد و گفت: پس از برجام ارتباطات با کشورهای اروپایی ها بهتر و تنوع بازارها نیز بیشتر شده به گونه ای که کره جنوبی به جمع پنج کشور نخست طرف تجارت ایران افزوده شده و در مقابل، افغانستان از فهرست این کشور ها، خارج شده است.
لاهوتی با یادآوری اینکه صادرکنندگان بابت جوایز صادراتی بیش از سه هزار و 600 میلیارد ریال از دولت های پیشین مطالبه دارند، افزود: دولت یازدهم گفته که طلب صادرکنندگان بابت جوایز صادراتی باید در بودجه سالیانه گنجانده شود.
وی افزود: اینکه منابع مالی دیگری برای این منظور در نظر گرفته شود تاکنون تصمیمی برای پرداخت مطالبات معوق اتخاذ نشده، البته پیشنهاد تهاتر بدهی دولت با بدهی صادرکنندگان نیز مطرح است.
این فعال بخش خصوصی، خاطرنشان ساخت: صادرکنندگان براین باورند که با پرداخت جوایز صادراتی، بخشی از خسارت آنها ناشی از نوسان نرخ ارز جبران می شود، به همین دلیل به نظر می رسد احیای جوایز صادراتی و پرداخت ها به صورت مستقیم برخلاف آنچه که دولت می گوید، کاملاً به نفع صادرات است.
رییس کنفدراسیون صادرات یادآورشد: سازمان توسعه تجارت ایران قرار بود یارانه ای را به عنوان حمل و نقل کالا به صادرکنندگان ایرانی برای ورود به بازار روسیه اختصاص دهد، اما این موضوع اجرایی نشد و هنوز هم مشکلات بسیاری بر سر صدور کالا به این کشور به چشم می خورد که مهمترین آن دسته بندی اقلام صادراتی است.
وی گفت: سازمان یادشده تسهیلات خوبی برای ورود ماشین آلات بسته بندی اختصاص داد اما به هر حال اجرای آن به زمان نیاز دارد و چنانچه این ماشین آلات برای صادرات به روسیه نیز استفاده شود، مشمول زمان است.
 

کد خبر 12277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =