حذف مالیات بر تسعیر از زبان کارشناسان

مالیات بر تسعیر ارز بالاخره بعد از کلی کش و قوس متوقف شد؛ این موضوع چه اثراتی را بر اقتصاد دارد؟ کارشناسان بررسی کردند

توسعه صادرات غیر نفتی، از مهم ترین راهکارهای برون رفت از رکود اقتصادی است. با وجود اهمیت و روشن بودن این بحث در بین کارشنانسان و خبرگان اقتصادی همچنان شاهد گره ها و موانع بر سر راه فعالان حوزه صادرات هستیم. موضوع مالیات بر تسعیر نرخ ارز یکی از مواردی است که طی سالهای اخیر با اعتراض گسترده صادرکنندگان مواجه بود. در حالیکه امروز نیازمند گسترش سیاست های تشویقی هستیم تصمیم گیریهای ضعیف اقتصادی ، فرصت ها را به تهدید می کند. بر این اساس بالاخره مساله مالیات بر تسعیر نرخ ارز بررسی و بازبینی شد.

سید حامد واحدی، خزانه دار اتاق تهران در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در توضیح این مساله و تصمیم اتاق بازرگانی در لغو مصوبه مالیات بر تسعیر نرخ ارز گفت: تصمیم امور مالیاتی بر تعیین مالیات بر تسعیر نرخ ارز یک اشتباه غیر عمدی بود. گمرک در برگ سبز صادراتی قیمت ارز را  بر اساس نرخ مبادله رسمی بانک مرکزی تعیین می کرد، در حالیکه صادرکنندگان نرخ ارز را بر اساس نرخ واقعی محاسبه می کردند که کاملا شفاف و واقعی است. گمرک تصور می کرد این اختلاف قیمت سود بادآورده است در حالیکه سود فروش محصول است. این ماجرا تاثیر به سزایی در انگیزه صادرکنندگان برای صادرات داشت و با گفتگو هایی که انجام شد این مشکل رفع شد و از این به بعد از آن جلوگیری می شود.

رییس اتاق بازرگانی تهران  نیز در این باره گفت: در جلسه ای که با جناب آقای ویسه و با حضور اعضایی از  حوزه مالیاتی و تامین اجتماعی داشتیم از نظر ما اگر صادراتی صورت گرفته و  ارز آن مدتی مانده و بعد فروش رفته مالیات آن حساب می شود که خلاف قانون است چون صادرات معاف از مالیات است. ما نظر مخالف خود را به دوستان مالیاتی اعلام کردیم که نهایتا آقای جهانگیری درخواست لغو این بخشنامه را داشتند که در نهایت مشکل تسعیر ارز حل شد و در روزهای آینده بخشنامه آن ابلاغ می شود

خوانساری در مورد مالیات سال 94 در بنگاه‌های صنعتی یادآور شد: پیشنهاد شد که مالیات سال 93 ملاک عمل قرار گیرد و اظهارنامه صنعتگر به عنوان مالیات قطعی تلقی شود که این موضوع در ستاد اقتصادی دولت با حضور معاون اول رئیس جمهور مورد بررسی و تصمیم‌گیری خواهد شد.

همچنین به گفته آقای لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران،در خصوص فروش‌های صادراتی که وجه آن به صورت ارزی دریافت می گردد، چنانچه صادرکنندگان در زمان انجام صادرات، فروش‌ها را با نرخ ارز مرجع یا نرخ ارز مبادله‌ای در دفاتر ثبت نموده و لیکن در تاریخ تسویه و یا تاریخ ترازنامه از نرخ ارز توافقی نزد صرافی مورد تائید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای تسعیر ارز حاصله استفاده نمایند، در این حالت تفاوت نرخ ارز اعم از نرخ ارز مرجع یا نرخ مبادله‌ای با نرخ ارز توافقی نزد صرافی مورد تائید بانک مرکزی در تاریخ انجام صادرات از نظر مالیاتی به عنوان فروش صادرات تلقی می گردد، و صرفا تفاوت نرخ ارز توافقی نزد صرافی مورد تائید بانک مرکزی در تاریخ اولیه و تاریخ های بعدی مبنای محاسبه سود یا زیان تسعیر ارز قرار می گیرد.

کد خبر 12313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =