گذر از چالش های تأمین مالی صنایع کوچک

علی یزدانی از بهبود شیوه های تأمین منابع مالی برای شرکت های کوچک و متوسط در کشور خبر داد و بر رفع این مشکلات تأکید کرد

تأمین مالی صنایع کشور یکی از چالش های اصلی در تمام ادوار بوده و هست. به عقیده فعالان صنعتی ، همواره صنایع با چند چالش اساسی در تأمین مالی خود مواجه هستند که می توان به گران بودن منابع مالی، محدود بودن دسترسی به منابع مالی، سخت بودن شرایط دسترسی به منابع مالی اشاره کرد. به عقیده آنها نرخ های سود در بازارهای رسمی و غیررسمی پولی باعث می شود فعالان صنعتی با هزینه های بالای تأمین منابع روبرو شوند که این موضوع به قیمت افزایش هزینه های تولید منجر می شود.

در عین حال عدم دسترسی به بازارهایی از جمله بورس یا فرابورس و یا اتصال به منابع خارجی و یا ادغام شرکت های کوچکتر با شرکت های بزرگتر و همچنین انتشار اوراق بهادار تأمین مالی شرکتی و ... همگی از چالش های اساسی در حوزه تأمین مالی شرکت ها و صنایع ایرانی محسوب می شوند. چالش بعد اما سخت بودن دسترسی به منابع مالی است. به عنوان نمونه وثایق متعدد مورد نیاز، سختگیری ها در مورد جریمه های دیرکرد، مجازات ها و ممنوعیت ها و ... همگی از مواردی است که به سخت شدن تأمین منابع مالی منجر می شوند.

این چالش به طور خاص در سال های اخیر که منابع مالی به دلایلی همچون کاهش درآمدهای ارزی و ریالی کشور و یا پرداخت یارانه ها محدود شده افزایش یافته اند. با این حال به نظر می رسد در آخرین سال فعالیت دولت برخی از این چالش ها در مسیر حل و فصل هستند. به عنوان مثال حضور شرکت های ایرانی در بورس و فرابورس و تسهیل این موضوع از یک طرف و یا کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی از طرف دیگر در کنار انتشار اوراق مشارکت تولیدکنندگان همگی حکایت از حرکت دولت به سمت بهبود تأمین مالی منابع تولید دارد.  

در این میان علی یزدانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به استقبال واحدهای صنعتی کوچک و متوسط از حضور در فرابورس ایران گفت: علاوه بر اختصاص 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای رفع مشکل نقدینگی و باز فعال واحدهای صنعتی کوچک، مذاکرات وتوافقاتی با بانکها انجام شده است تا تسهیلاتی در اختیار واحدهای صنعتی مشکل دار قرار دهند.

یزدانی در گردهمایی یک روزه مدیران عامل شرکت شهرکهای صنعتی سراسر کشور فرابورس را بازاری برای دسترسی عموم بنگاه های اقتصادی کشور به ویژه بنگاه های کوچک و متوسط و شرکتهای دانش بنیان به بازار سرمایه برشمرد و گفت: شرکتهای استانی با بررسی پتانسیل های موجود صنایع کوچک و متوسط، باید بسترهای لازم را برای حضور این واحدها در فرابورس فراهم کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور واحدهای صنعتی در فرابورس را در تامین منابع مالی و خروج واحدها از شرایط کمبود نقدینگی موثر برشمرد و گفت: خوشبختانه کارهای خوبی در این زمینه انجام شده که در صورت تداوم نتایج خوبی در جهت رفع مشکلات نقدینگی واحدهای صنعتی کوچک ومتوسط خواهد داشت.

یزدانی افزایش تعامل شرکت شهرکهای صنعتی استانها را با بانک های عامل را مورد تاکید قرارداد و افزود: علاوه بر اختصاص 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات جهت احیاء و باز فعال کردن تعدادی از طرحها و واحدهای صنعتی که زیر ظرفیت اسمی در حال فعالیت هستند، تعاملاتی نیز با بانکهای کشور آغاز شده تا در جهت رفع مشکل نقدینگی واحدهای صنعتی کوچک تسهیلاتی با لحاظ شرایط مورد تاکید کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اختصاص دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش ارتقاء توان رقابت پذیری صنایع کوچک را از برنامه های مهم سازمان در سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل عنوان و خاطر نشان کرد: 7 برنامه درجهت ارتقاء توان رقابتی واحدها از جمله آموزش، توسعه صادرات، تشکیل خوشه های صنعتی، کنسرسیوم های صادراتی و تشکیل شرکتهای مدیریت صادرات طراحی شده است و شرکت های استانی باید در جهت تحقق این برنامه ها نهایت همکاری را با مجموعه سازمان داشته باشند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران با اشاره به ثبت اطلاعات بیش از 30 هزار طرح وواحدصنعتی کوچک ومتوسط در سایت بهین یاب ومعرفی تعدادی از این واحدها به بانکهای عامل جهت دریافت تسهیلات خاطر نشان کرد :رونق تولید و تعیین تکلیف هفت هزار و 500 واحد تولیدی دارای مشکل بامحوریت فعال کردن آنها و ارتقاء رقابت پذیری واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات نیز باید با همکاری همه شرکتهای شهرکهای صنعتی به سرانجام برسد.

یزدانی ، کیفی سازی زیرساخت های شهرکهای صنعتی نظیر آب،برق،گاز و ... را از برنامه های دیگر سازمان توصیف کرد و گفت: هزینه های بسیاری در جهت احداث شهرکهای صنعتی صرف شده لذا شرکتهای استانی باید با حساسیت ویژه ای نسبت به حفظ این سرمایه های ملی اقدام کنند.

وی همچنین در این نشست بر موضوعاتی نظیرترغیب سرمایه گذاران به حضور در شهرکهای صنعتی، افزایش تعامل با تشکل های بخش خصوصی، برگزاری نشست های دوره ای با مسئولان استانی و شناسایی چالش های پیش روی شهرکها ونواحی صنعتی و نظارت مستمر برنحوه اجرا وکیفیت پروژه ها تاکید کرد

در این گردهمایی یک روزه ضمن ارزیابی وضعیت شرکت شهرکهای صنعتی استانی از سوی معاونان و مدیران مستقل سازمان مهمترین اولویت ها در حوزه صیانت از صنایع کوچک ، کیفی سازی زیر ساختهای صنعتی ، راهکارهای ارتقاء رقابت پذیری ،چالش های پیش رو ، تحقق مصوبات کارگروه تسهیل ورفع موانع تولید و ... تشریح شد.

کد خبر 12316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =