چاله های دولت و نفت برای اقتصاد ملی

مسعود امجدی پور می گوید مادامی که چالش نفت در اقتصاد وجود دارد، دولت بر همه جوانب اقتصادی و تجاری سلطه دارد و کنترل همه چیز بر عهده دولت است نمی توان به توسعه اندیشید

پژوهشگر ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص سیاست های کلی کشور و روند تغییرات قانون ها گفت: در کشور جمهوری اسلامی ایران سیاست های حاکم بر جامعه ثابت بوده و بعضا تغییر نمی کند و قوانین هستند که طی زمان شکل های متفاوتی به خود گرفته و در برخی موارد به آنها تبصره و متمم هایی اضافه میشود.

به گفته مسعود امجدی پور، به طور مثال در تشخیص مصلحت نظام سیاست های کلی نظام در بخش های مختلف همچون اقتصاد مقاومتی ، بهداشت و درمان و قوه مجریه و ... تدوین شده و  مرجع ذیصلاح این سیاست های کلی را به شکل آیین نامه های اجرایی تدوین می کنند و در نهایت قانون ها شکل می گیرند و به حالت اجرایی در می آیند. حال ممکن است که در اجرای کار قانون ها تغییر کنند و یا به قانون ها تبصره هایی زده شود اما به طور کلی قانون های تغییر نمی کنند.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال کشور از 2 سال پیش سمت و سوی متفاوتی را پیش گرفته است و سیاست های جدیدی به نام سیاست های اقتصاد مقاومتی بر اقتصاد کشور احاطه پیدا کرده است. در این خصوص مقام معظم رهبری ابلاغیه ای را صادر فرمودند و سیاست های کلی این جریان را مجمع تشخیص مصلحت نظام تبیین کرد و این سیاست های جدید را به دولت ابلاغ کرد. دولت هم آیین نامه های اجرایی خود را برای بخش های مختلف نظام تدوین و اجرا کرد و به بخش های ذیربط فرستاد. در این مورد هم میبینیم که سیاست های کلی پا برجا بوده و این قانون ها است که تغییر می کنند.

این کارشناس ارشد اقتصادی در خصوص قوانین در حال تغییر و علت به وجود آمدن این قوانین متغیر تصریح کرد: تغییر دائم و مکرر قوانین یکی از چالش های اصلی و عمده به شمار می آید و به عقیده من یکی از مهمترین دلایل به وجود آمدن چنین مشکلی این است که رویه ای ثابت در کشور وجود ندارد و اقدام دولت هایی که بر سر کار می آیند این است که تمام زیر ساخت هایی را که دولت های قبلی ایجاد کرده را از بین می برند.

وی در ادامه افزود: اگر کشوری همچون آمریکا را در نظر بگیریم میبینیم که رئیس جمهور فعلی و رئیس جمهور قبلی در چندین میتینگ با هم شرکت می کنند و این بدان معناست که رئیس جمهور فعلی دنباله رو و ادامه دهنده سیاست های دولت قبل است .

 امجدی پور با اشاره به این که در کشور ما این قضیه برعکس است و به کرات دیدیم دولت ها به دلیل حزبی بون رقبا در جهت خلاف هم گام بر می دارند گفت: وقتی این تضاد در طرز فکر ها وجود دارد و با روی کار آمدن دولت جدید رویه ها تغییر می کنند و باید انتظار این مساله را هم داشته باشیم که در نهایت قانون های کشور هم دائما تغییر کرده و یا به این  قانون ها تبصره هایی زده شود .

وی در خصوص وابستگی شدید اقتصاد به نفت و وجود دلار های داغ در کشور اظهار کرد: وجود دلارهای داغ و نفتی در کشور معضلاتی را به همراه دارد که البته به عقیده من در بحث تغییر قوانین حاکم دلار های نفتی نقش مهمی را ایفا نمی کنند. حال اینکه این دلار ها  مستقیما وارد اقتصاد کشور شده و آثاری همچون رکود ، تورم ، صدمه زدن به بخش های دولتی و ... را به همراه دارد.

وی در ادامه افزود : به دلیل این که کشور ما یک کشور نفتی محسوب می شود و اقتصاد کشور بر درآمد های نفتی تکیه دارد توجه کمتری به تامین درآمد از بخش های همچون صادرات ، تولید و ... دارد.

امجدی بر این عقیده است که سوء مدیریت باعث به وجود آمدن این چالش عمقی شده و برای رهایی از این شرایط باید علاوه بر برنامه ریزی دقیق، مدیران ما با اصول مدیریتی دنیا به روز شده تا بتوانند به مدد این شرایط آمده و کشور از این سردرگمی نجات یابد.

وی در ادامه افزود : اخیرا یکی از طراحان اصلی تحریم ها علیه ایران اعتراف کرد که مهمترین مساله ای که باعث شد ما از این تحریم ها در کشور ایران نتیجه بگیریم سوء مدیریت در ایران است و این موضوع که با روی کار آمدن هر دولت جدید و پیاده کردن طرز فکر جدید بر مملکت و بها ندادن به طرز فکر دولت قبلی باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شده است.

پژوهشگر تشخیص مصلحت نظام در باره تغییر قوانین و ریشه یابی علت به وجود آمدن چنین شرایطی در نظام دولتی ، شبه دولتی حاکم بر جامعه و خصوصی سازی نادرست افزود: اقتصاد دولتی کشور ما باعث شده که هر کس حرف خودش را بزند و آن طور که می خواهد عمل کند البته ذکر این نکته ضروری است که  علت به وجود آمدن عملکردهای این چنینی در کشور این است که در ایران دولت مسئول بخش های زیادی است و باید پاسخگو باشد لاجرم یک سری اختیارات را برای پیاده کردن سیاست ها ، تامین مالی و ... نیاز دارد و معمولا از این اختیارات به سلیقه خود استفاده می کند .

وی در ادامه افزود اگر اقتصاد کشور ما خصوصی بود یا به نحوه بهتری خصوصی سازی در آن انجام شده بود طبیعتا بخش زیادی از مسئولیت از گردن دولت برداشته می شد و بر دوش بخش های خصوصی می افتاد و مدیرانی که در دولت های مختلف وارد صحنه بازی می شدند یک رویه کلی تری را پیگیری می کردند و نگرانی خود در خصوص مسائل جزئی ( همچون پرداخت یارانه ) را کنار گذاشته و با دید کلی به حل و فصل مشکلات می پردازند .

این تحلیگر ارشد در خصوص ساختار پوپولیستی که در دولت های مختلف حاکم بر کشور وجود دارد گفت : ما باید قبول کنیم که عضو کشورهای جهان سوم هستیم و این طبیعی است که کسانی که میخواهند کسب رای کنند از الفاظ و روش های پوپولیستی استفاده می کنند تا بتوانند توده مردم را با خود همراه کرده و در میدان مبارزه بر رقبا چیره شوند. با این استراتژی وقتی مردم به آن ها رای داده و به مسند قدرت نشستند باید پاسخگوی قول های خود هم باشند و این باعث می شود که به جزئیات بیشتر پرداخته شود و برای حل مسائل بزرگ و عمیق کشور به تغییر قوانین و مقررات روی بیاوریم.

مسعود امجدی در خصوص معیوب بودن ساختارهای اقتصادی کشور تصریح کرد: مسئله حل ساختار اقتصادی دردی کهنه در جامعه ایران به شمار میاید . در دوره نخست ریاست آقای احمدی نژاد برای کسب آرای بیشتر بحث جراحی اقتصاد کشور را پیش کشد که در همان زمان هم بسیاری از بزرگان کشور بر این عقیده بودند که درست است که اقتصاد کشور به جراحی نیاز دارد اما این جراحی با خون ریزی همراه است .

امجدی در آخر افزود: بحث اقتصاد بیمار کشور ما مساله جدیدی نیست و بعد از انقلاب گریبان گیر کشور شده  که به عقیده من بخش عمده آن مربوط به دلارهای نفتی و سوء مدیریت است که البته ذکر این نکته ضروری است که ساختار اقتصادی کشور نسبت به سال های اخیر رشد داشته و در شرایط فعلی شاهد هستیم که دولت هایی که روی کار می آیند به فکر درمان هستند البته این مساله به زمان نیاز دارد و به تخصص بیشتر و به روز تر نیازمند است .

کد خبر 12326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =