دلایل عدم خروج از رکود و اثرات ناپیدای برجام

با گذشت یکسال از امضای برجام با وجود پیش بینی های مثبت، تغییر چندانی در فضای اقتصادی کشور مشاهده نشده است. رکود در بخش های مختلف اقتصاد رسوخ کرده و به نظر می رسد راهکار برون رفت از آن بیشتر از آنکه به عملی شدن برجام مرتبط باشد به تصمیمات درست دولت در این حوزه بستگی دارد

 با گذشت یکسال از امضای برجام با وجود پیش بینی های مثبت، تغییر چندانی در فضای اقتصادی کشور مشاهده نشده است. اگزیم نیوز به دنبال پاسخ این که «چرا با گذشت یک سال از برجام تغییر محسوسی در فضای اقتصادی کشور دیده نمی شود؟» و «دلایل عدم خروج کشور از رکود اقتصادی چیست؟» پای صحبت فعالان اقتصادی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

مهندس محسن مهرعلیزاده کارشکنی های داخلی را مهمترین دلیل این وضعیت عنوان کرد و گفت: روندی که برای تخریب برجام در جریان است باعث کندی اثربخشی آن می شود. کارشکنی های متعددی بر سر راه اجرایی شدن برجام صورت می گیرد که حتی تذکر مقام معظم رهبری را در پی داشته است اما مع الوصف همچنان ادامه دارد. البته همه تقصیرها را نمی توان به عوامل داخلی نسبت داد. بدعهدی هایی هم در عرصه بین الملل انجام شده که به تاخیر در روند تغییرات ماحصل از برجام کمک کرده است. همچنین موضع گیری های تند گروه های سیاسی در خارج از کشور نیز در در این مساله تاثیر گذار بوده است.

مهرعلیزاده به ماهیت کند برخی برنامه های اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت برخی از فعالیت های اقتصادی و سیاسی  به صورت طبیعی روند کندی در اجرا دارند. تحولات اقتصادی پسابرجام از این منظر مستثنی نیستند. کاملا مشهود است که عده ای به دنبال پنچر کردن ماشین برجام و سم پاشی هستند و نمی خواهند برجام اثرش را در جامعه بگذارد.

وی شاهد تغییرات مثبت پس از برجام را حضور بیش از 180 هیات اقتصادی در کشور دانست و گفت: کشورهایی که از این فرصت استقبال می کنند قطعا به دنبال کسب منفعت هستند و در صورت رفع موانع اتفاقات خوبی از نظر اقتصادی رقم می خورد.

 عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، رضا پدیدار علت عدم خروج ایران از رکود را نبود گردش سرمایه دانست و در توضیح آن گفت: هر سازمان و موسسه ای باید گردش سرمایه داشته باشد. گردش سرمایه به میزان سرمایه گزاری و جریان نقدینگی بستگی دارد. گردش نقدینگی ما متوقف شده و همین باعث تداوم رکود اقتصادی است. از سوی دیگر حاشیه سود تولید در کشور ما 12 درصد است. درحالیکه اگر سرمایه گذار این پول را در بانک بگذارد نزدیک به 22 درصد سود را دریافت می کند. باید این حاشیه سود را از فعالیت های خدماتی و غیر مولد به بخش تولید هدایت کرد. در حال حاضر تصمیم دولت برای کاهش نرخ سود بانکها بسیار عالی است اما روند کندی دارد. دولت باید سود تسهیلات را برای بنگاههای کوچک و متوسط که به ترتیب ضریب نقدینگی شان بین 5 تا 7 میلیارد و 12 میلیارد تومان است، در صورت استفاده از تسهیلات به 12 درصد برساند و سود خود بنگاهها را که بین 5 تا 6 درصد است را خود دولت پرداخت کند.

پدیدار عملکرد ترکیه و مالزی را در این رابطه خوب توصیف کرد و افزود: ترکیه و مالزی به بخش تولید یارانه دادند و باعث رونق اقتصاد در بخش تولید شده اند. دولت باید به بنگاههای اقتصادی وام با 10 درصد سود اعطا کند تا حاشیه سود آنها مقرون به صرفه شود.

 رییس کمیسیون توسعه صادرات کشور، رضی حاجی میری نیز در گفتگو با اگزیم نیوز مهمترین دستاورد برجام را امنیت حاکم بر کشور توصیف کرد و افزود: موضوع برجام به لحاظ سیاسی و استراتژیک دستاوردهای مهمی برای کشور داشت. ما در حال حاضر به برکت برجام نگرانی جنگ را نداریم و چالشهای خشن بین ما و جامعه جهانی مرتفع شده و این حالت وضعیت مساعدی برای رشد اقتصادی ما فراهم می کند. از سوی دیگر برجام فرصت مساعدی در اختیار صنعت نفت گذاشته که از طریق فروش بی دغدغه نفت، کشور را از ورطه بی پولی نجات دهد.پول حاصل از فروش نفت خیلی از مشکلات را رفع می کند و البته زمینه را برای رفع مشکلات دیگر اماده می کند

وی افزود: اینها بخشی از فرصتی است که تا الان نصیب ما شده است.حضور تعداد زیادی از هیات های تجاری در کشور مبین علاقه و استقبال از مبادلات تجاری با ماست.هرچند تا الان قراردادی منعقد نشده اما چشم انداز روشنی در رابطه با مبادلات تجاری خارجی دیده می شود. رضی حاجی آقا میری در ادامه گفت:در زمینه عدم رفع رکود، من سیاست های داخلی را موثرتر از موانع اجرایی بین المللی برجام می دانم.ربطی بین برجام و رکود داخلی وجود ندارد.سیاست ها و تصمیمات داخلی می تواند به رفع رکود کمک کند .برجام فرصتی برای توسعه اقتصادی بیشتراست.

 

کد خبر 12328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عجب IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
      ایران پسابرجام خلع سلاح و اماده برای حمله نظامی امریکا است