کشف محموله های قاچاق ارز

چهار محموله ارز قاچاق در سه ماه نخست امسال کشف شد

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کشف چهار محموله ارز قاچاق در سه ماه نخست امسال خبر داد و گفت: این کشفیات شامل یک محموله یک میلیون و 970 هزار دلاری، یک محموله 635 هزار دلاری، یک محموله دو میلیون یورویی و یک محموله 972 هزار دیناری عراق می شود.

قاسم خورشیدی امروز دوشنبه در نشستی خبری، با اشاره به اتصال پرتال ارزی میان بانک مرکزی، سیستم بانکی، گمرک جمهوری اسلامی و سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: با توجه به مشکلاتی که در گذشته در حوزه ارز رخ داده بود، ضرورت تشکیل پرتال ارزی احساس شد و به دنبال آن، این سامانه در سال 1393 راه اندازی شد.
وی افزود: این سامانه تا پیش از این تنها در بانک مرکزی بود و به دستگاه های مرتبط دیگر متصل نبود ، اما هم اکنون به سیستم بانکی، گمرک جمهوری اسلامی و سازمان توسعه تجارت ایران متصل شده است.
خورشیدی اضافه کرد: این پرتال یک زیرسامانه دارد که مربوط به فعالیت صرافی ها است و این زیرسامانه نیز به زودی راه اندازی می شود و بدین ترتیب تمام مبادلات ارزی صرافی ها باید از طریق آن انجام شود.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مجموع ارزش کشفیات سه ماه نخست امسال را 16 هزار و 310 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: مجموع کشفیات در دوره زمانی مشابه سال قبل یک هزار و 810 میلیارد ریال بود.
خورشیدی تعداد پرونده های تشکیل شده در سه ماه نخست سال گذشته در ارتباط با قاچاق کالا و ارز را 10 هزار و 700 پرونده اعلام کرد و افزود: در سه ماه نخست امسال نیز 18 هزار و 197 پرونده در زمینه قاچاق کالا و ارز تشکل شده است.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: در زمینه کشف محموله های قاچاق طلا، امسال رشد قابل ملاحظه ای داشتیم و تنها در دو مغازه در یزد، معادل 200 میلیارد ریال مصنوعات طلای خارجی قاچاق کشف شد.
وی در ادامه به برخی از محموله های قاچاق کشف شده در سه ماه نخست امسال اشاره کرد و گفت: در این دوره زمانی، 14 لنج لوازم خانگی در میناب و دو لنج در نخل تقی و عسلویه و 9 کانتینر پوشاک گران قیمت در بندر عباس کشف شد.
راه اندازی قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا در 19 استان کشور
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: نیروی انتظامی 19 استان کشور قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا راه اندازی کرده اند. این استان ها یا جزو استان های مرزی هستند و یا در مسیر انتقال کالاهای قاچاق قرار دارند.
خورشیدی افزود: انتظار داریم روند کاهشی حجم قاچاق که از دو سال پیش آغاز شده در سال جاری نیز ادامه داشته باشد؛ چنانچه آمارهای سه ماه نخست موید این موضوع است.
وی یکی از چالش های پیش روی مبارزه با قاچاق کالا را معافیت های گمرکی ذکر کرد و گفت: در حال حاضر از محل معافیت ملوانی – که از آن به عنوان ته لنجی یاد می شود – حجم قابل توجهی کالای قاچاق وارد کشور می شود.
خورشیدی گفت: در سه ماه نخست امسال بیش از 10 هزار تن برنج کشف شد که غالب آنها از طریق معافیت های ملوانی و مرزنشینی وارد شده است.

کد خبر 12352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =