دستاوردهای یک ساله برجام در حوزه تجارت

محمود بازاری معتقد است رفع تحریم ها در حوزه تجارت اگرچه قطعا به کمک صادرکنندگان آمده و به بهبود مشکلات منجر شده اما اثرگذاری قطعی آن نیازمند گذشت زمان است

محمود بازاری گفت: از مهمترین دستاوردهای برجام می توان به آرامش نسبی موجود در فضاهای اقتصادی اشاره کرد. ایران بعد از ۱۲ سال حصر تحریم های اقتصادی و سیاسی را شکست و به جایگاه حقیقی خود رسید. تحریم ها هرچند نفس از اقتصاد و تجارت نگرفته بود اما راه را دشوار کرده بود. حال که در سالگرد تصویب برجام قرار داریم سوال مهم آن است که این توافق چه دستاوردهایی برای حوزه  تجاری کشور داشته است؟ در این راستا اگزیم نیوز با محمود بازاری، مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت به گفتگو نشسته است که در ادامه می خوانید:

 

آثار برجام در یک سال گذشته بر تسهیل صادرات کالا

محمود بازاری در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز گفت: انتظار اینکه با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها گره های اصلی اقتصاد ایران در کوتاه مدت باز شود، انتظار چندان منطقی نیست. به عبارت دیگر جامعه بعد از سال ها انتظار، توقع دارد با برداشته شدن تحریم ها مشکلات برطرف شود ولی این امر زمان می خواهد، چرا که مسائل اقتصادی نیازمند صبر و دوراندیشی است. رفت و آمدهای هیات های خارجی و مراودات اخیر با تجار خارجی طی این یک سال که از نتایج این توافق است به صورت مستقیم بر صادرات محصولات اثرگذار بوده است، ازجمله تاثیر آن می توان به مسائل بانکی و حوزه حمل و نقل اشاره نمود.

به گفته وی با وجود آنکه برخی از موارد تحریمی حوزه حمل و نقل لغو شده است، هزینه های بالای حمل کالاهای صادراتی همچنان به قوت خود باقی است. وی معتقد است بهبود این شاخص ها نیازمند زمان است و به تدریج امکان پذیر خواهد بود. طبق آمارهای موجود روابط بانکی ما با بعضی از کشورها در حال گشایش است اما بازکردن این کلاف سردرگم نیز زمان بر است. با وجود این مشکلات صادرکنندگان و فعالین اقتصادی اظهار می کنند آرامش نسبی در فضای اقتصادی کشور حاکم شده است و از سوی دیگر دولت نیز درصدد کنترل متغیرهای حوزه اقتصادی ازجمله ارز، تورم و ... است که اقدامات فوق موجب دلگرمی و اطمینان بیشتر تجار، صادرکنندگان و متعاقبا تولیدکنندگان می شود.

چالش های پیش رو در برجام

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت در این باره گفت: تحریم های ناعادلانه علیه ایران سبب کاهش روابط تجاری کشورمان با سایر کشورها شده است. به عبارت دیگر تحریم ها موجب شد از حجم تجارت کشورمان کاسته و حضورمان در بازارهای جهانی کمرنگ یا قطع شود. به خصوص بازارهای سنتی مانند اروپا، کشورهای آمریکای شمالی، کشورهای شرق آسیا همچون ژاپن و کره از جمله کشورهایی بودند که به صورت سنتی با آنها تعامل داشتیم که تحریم ها مانع حضور ما در این بازارها شد. حال مجدد در تلاش برای بازسازی روابط اقتصادی و تجارت خارجی خود هستیم، البته دولت نیز در این رابطه برنامه ریزی و سیاستهایی اتخاذ نموده تا یکبار دیگر به جایگاه پیشین خود بازگردیم.

لغو تحریم ها کشورمان را وارد شرایط جدیدی کرد شرایطی که علاوه بر باز شدن درهای فرصت برای بهبود شرایط اقتصادی چالش های مهمی را هم برای دولت ایجاد کرده است البته حل این چالش ها تلاش مضاعفی را از سوی دولت و بخش خصوصی می طلبد. وی ادامه داد: طی این یکسال از تصویب و اجرای برجام، دولت در تلاش برای بازسازی و افزایش ظرفیت های حوزه تولید است.

موانع سیاسی اثرگذار بر روابط تجاری

بازاری در این راستا نیز توضیح داد: قطعا موانع سیاسی بر حوزه اقتصاد و تجارت خارجی ما تاثیرگذار است. اما ما باید کار خود را انجام دهیم و مدیریت های خود را در داخل کشور اصلاح و با حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی ضعف های درونی را برطرف نماییم. گرچه در این راه با چالش هایی از جمله جذب سرمایه خارجی روبه روهستیم. سرمایه گذار خارجی با بررسی اوضاع سیاسی و اقصادی کشور و اطمینان از ثبات آن حاضر به سرمایه گذاری است، مسوولین در حوزه تجارت در سال های اخیر تمام تلاش خود را برای ایجاد این اطمینان و در پی آن جذب سرمایه گدار خارجی انجام داده اند امیدواریم این پیشرفت ها در حوزه سیاست نیز حاصل شود.

بهبود وضعیت صادرات بخش کشاورزی و صنعتی

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا در اینباره گفت: تاکنون روندی که حوزه صادرات در پیش گرفته همان روندی است که در زمان تحریم با وجود محدودیت از آن استفاده می کردیم وحتی کاهش جزیی که در یکی دوماه ابتدای سال شاهد آن بودیم ادامه روند مشکلات ناشی از تحریم ها بوده است. پیش بینی می شود این آهنگ رشد منفی به تدریج تا پایان شش ماه اول سال کندتر شود و البته امیدواریم در شش ماه دوم به لحاظ ظرفیت های حوزه تولید در بخش کشاورزی و صنعتی عملکرد بهتری داشته باشیم.

کد خبر 12360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =