از افزایش ۳۴ درصدی جابجایی کالا تا رشد صادرات و ترانزیت

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از رونق ۳۴ درصدی عملیات جابجایی محموله های بازرگانی در بزرگترین بندر تجاری کشور طی سه ماه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش اگزیم نیوز، ابراهیم ایدنی،  مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی  ضمن اشاره به عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از فرورین تا ابتدای تیر ماه سال 95 اظهار داشت: طی مدت یاد شده، در مجموع 19میلیون و 916 هزار و 136 تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که افزایش 34 درصدی طی این مدت به ثبت رسید.

وی افزود: از این حجم عملیات بندری، 12 میلیون و 616 هزار و 449 تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و 7 میلیون و 299 هزار و 687 تن اختصاص به مواد نفتی دارد که به ترتیب 39 و 27 درصد افزایش داشته است.

 

روند صعودی صادرات کالاهای غیر نفتی

ایدنی حجم صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران را 8 میلیون و 696 هزار تن اعلام کرد که 84 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

وی افزود: طی همین مدت، همچنین 2 میلیون و 70 هزار و 450 تن کالای غیر نفتی از طریق این بندر وارد کشور شد که کاهش 20 درصدی را نشان می دهد.

 

تزانزیت روی خط صعود

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی همچنین حجم کل کالاهای ترانزیت شده از طریق بزرگترین بندر تجاری کشور  طی سه ماه نخست سال جاری را یک میلیون و 127 هزار و 322 تن اعلام کرد و افزود: در این بخش، رشد 7 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسید. 

وی از کابوتاژ 50 هزار و 494 تن از این گونه کالاها طی مدت یاد شده سخن به میان آورد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ترانشیپ 365 هزار و 278 تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر در راستای تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، به ثبت رسید.

 

رشد چشمگیر صادرات کالاهای نفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود از رشد 62 درصدی صادرات مواد نفتی از بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: 2 میلیون و 128 هزار و 40 تن مواد نفتی از طریق این بندر به خارج از کشور صادر شد.

به گفته ایدنی، طی مدت یاد شده، یک میلیون و 33هزار و 288 تن مواد نفتی طی این مدت از طریق این بندر به داخل کشور وارد و 41 هزار و 641 تن از این گونه کالاها نیز ترانزیت شده است.

وی بیان کرد: همچنین کابوتاژ 4 میلیون و 96 هزار و 718 تن کالای نفتی در این بندر نیز به انجام رسید.

 

رونق 23 درصدی جابجایی کانتینر

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین از تخلیه و بارگیری 483 هزار و 596 TEU کانتینر و رشد 23 درصدی حجم این عملیات در پیشرفته ترین بندرکانتیتری کشور طی سه ماهه سال جاری، خبر داد.

وی با اعلام این مطلب که بزرگترین بندر تجاری ایران طی سه ماهه سال جاری میزبان بالغ بر یک‌هزار و 31 فروند شناور با تناژهای مختلف بوده است، خاطرنشان کرد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 10 درصدی داشته که از کل شناور ورودی به بندر شهید رجایی، 812 فروند بالای هزار تن وزن داشته است.

 

کد خبر 12364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =