صنایع سنگ، ظرفیت درخشان حضور در بازارهای بین المللی

هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزیینی، معدن، ماشن الات و تجهیزات مربوطه با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران،انجمن سنگ ایران و شرکت روشان ، ۲۸ تا ۳۱ تیر در محل دائمی نمایشگاهای بین المللی در حال برگزاری است

ظرفیت های صنایع سنگ ایران یکی از بزرگترین فرصت های کارآفرینی ، اشتغالزایی وتوسعه اقتصادی عرصه صنعت ایران است. درایران  یک‌ هزار و 300 معدن سنگ‌های ساختمانی، 6 هزار کارخانه سنگ‌بری و 2 هزار صنایع وابسته مانند ابزارسازان، فروشندگان، ماشین‌سازان و ... وجود دارد.این صنعت با دارا بودن این حجم قابل توجه واحد صنعتی در کشور، اعم از معادن و کارخانه جات سنگبری می تواند نقش تعییت کننده ای در معادلات اقتصادی کشور ایفا کند. هرچند تحریم های طولانی، رکود اقتصادی و مشکلات ناشی از آن  حوزه سنگهای تزیینی را نیز بی نصیب نگذاشته است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، وزیر صنایع که در افتتاحیه هشتمین نمایشگاه سنگهای تزئینی، معدن و ماشین الات و تجهیزات مربوطه شرکت داشت به ظرفیت 360 هزار  فرصت شغلی در صنعت سنگ اشاره کرد و گفت:صنعت سنگ یکی از مهمترین رشته های شغلی مرتبط با صنعت ساختمان است و قرار است به زودی با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت،یک بسته حمایتی از این صنعت اماده شود.

اجرای مسابقه سنگ تراشی با قلم و چکش برای نخستین بار توسط دانشجویان رشته مجسمه سازی با نظارت اعضای هیات علمی دانشگاه، اجرای معماری توسط دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در محل نمایشگاه و انتخاب غرفه برتر توسط استادان معماری و طراحی داخلی از برنامه های جانبی  هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگ ، معدن، ماشین آلات و تجهیزات است.

جعفر سرقینی معاون وزیر صنعت نیز در بازدید خود از این نمایشگاه گفت: ارزش صادرات سه ماهه امسال در بخش معادن و صنایع معدنی به مس، سایر کانی ها و سنگ های ساختمانی و تزیینی اختصاص داشت.
سرقینی گفت: ارزش سالیانه صادرات سنگ تزیینی از سطح 200 میلیون دلار فراتر نرفته است اما انتظار می رود امسال برای نخستین بار شرایط متفاوتی را داشته باشیم، زیرا در فصل بهار ارزش صادرات این بخش به 60 میلیون دلار رسید.

وی  شکل گیری ستاد سنگ در محل این وزارت خانه را گامی بزرگ در تدوین نقشه راه برای رسیدن صادرات دو میلیارد دلاری در زمینه سنگ های ساختمانی و تزیینی دانست و پیش بینی کرد که سال جاری در زمینه صدور سنگهای ساختماتنی و تزیینی صادرات 250 میلیون دلاری خواهیم داشت.

سرقینی به کم توجهی به برند سازی در این صنعت اشاره کرد و گفت:برند سازی در این حوزه بسیار با اهمیت است و باید در این زمینه کار شود.وی پیشنهاد مشارکت در نمایشگاههای اختصاصی ایران در روسیه،ایتالیا،ترکیه و عمان را  به فعالان صنعت سنگ داد و گفت شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ایران برای مشارکت کنندگان فعال در این نمایشگاه تخفیف پنجاه درصدی را قائل می شود.

 در گفتگو با  غرفه داران در این نمایشگاه عمده مشکلات این صنعت  عدم وجود استانداردهای لازم در تولیدات معادن به لحاظ هارمونی رنگ، ابعاد، جهت برش و بی‌توجهی به سفارشات واحدهای سنگبریف بالا بودن نرخ تعرفه‌های حقوق دولتی و جریمه تاخیر 36‌درصد ، عدم وجود بستر مناسب جهت امکان استفاده معادن از صندوق ذخیره ارزی ، وجود قوانین و مقررات دست‌وپاگیر در دیگر سازمان‌های مرتبط از قبیل منابع طبیعی و محیط‌زیست عدم استفاده معادن از فناوری و تجهیزات روز دنیا ،عدم وجود مطالعات جامع زمین‌شناسی و برآورد دقیق ذخایر معدنی کشور از حیث نوع و ذخیره  و فرسوده بودن ماشین‌آلات و تجهیزات استخراج معادن ذکر شد.
 یکی از مدیران صنایع سنگ می گوید: در بخش فناوری سایه تحریم ظالمانه بر کشور، معادن و صنایع وابسته را از استفاده از تکنولوژی و روش‌های پیشرفته در معادن و صنایع معدنی جهان که خود باعث پیشرفت و افزایش ظرفیت به‌طور گسترده می‌شود، محروم کرده است وگرنه افزایش میزان تولید ناشی از به‌کارگیری فناوری تاثیر مثبتی بر کاهش هزینه‌های تولید دارد.

محمدی افزود تجهیزات حوزه سنگهای تزیینی عمدتا وارداتی است و تحریم ها امکان نوسازی تجهیزات را از ما سلب کرده و قدرت رقابت در تولید را از ما گرفته است.صادرات نیز در این صنعت  منهای مشکلات داخلی تحت الشعاع رکود بین المللی و شرایط خاص منطقه قرار دارد. جنگ و نا امنی در کشورهای همسایه که وارد کننده محصول صنعت سنگ ایران بودند گواه این مدعاست.

 40 شرکت از ایتالیا، المان، ترکیه، هند،اسپانیا،پرتغال،روسیه ، کره جنوبی و چین بعلاوه 250 شرکت داخلی در نمایشگاه حاضر شدند.هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگ، معدن، ماشین الات و تجهیزات در چهار بخش اکتشاف، استخراج، فرآوری و صادرات به کار خود تا 31 تیرماه ادامه می دهد.

کد خبر 12365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =