کاستن از رکود بانک محور با اهرم بورس

عبده تبریزی: بخشی از بار تامین مالی این شرکت ها قابلیت انتقال به بازار سرمایه را دارد. علت این امر اعتبار شرکت های بزرگ و قدرت آنها برای انتشار اوراق بصورت مستقیم خواهد بود

بازار سرمایه به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد نقش موثری در رکود و رونق اقتصادی دارد و توسعه و رونق این بازار به رونق و رشد اقتصادی منجر خواهد شد. اثرگذاری بازار سرمایه در نوسانات اقتصادی و اعتباری جوامع تا حدی است که برخی تحلیل گران از بورس به عنوان «دماسنج اقتصاد» یاد می کنند.

دکتر حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس و دبیر کل اسبق بورس اوراق بهادار تهران در گفتگو با اگزیم نیوز تاکید کرد: تقویت تامین مالی توسط بازار سرمایه دارای اهمیت بالایی است و اینکه بازار سرمایه قادر به ایفای نقش تامین مالی باشد نیازمند جمع آوری منابع در این بازار خواهد بود.

عبده تبریزی افزود: این اقدام می تواند حداقل در مورد شرکت های بزرگ انجام شود. بخشی از بار تامین مالی این شرکت ها قابلیت انتقال به بازار سرمایه را دارد. علت این امر اعتبار شرکت های بزرگ و قدرت آنها برای انتشار اوراق بصورت مستقیم خواهد بود.

وی در ادامه گفت: شرکت های بزرگ و دارای اعتبار برای تامین مالی گسترده نیازی به واسطه مالی ندارند و باید این امکان ایجاد شود که شرکت ها بدون واسطه، بصورت مستقیم و با اعتبار خود به انتشار اوراق و تامین مالی اقدام نمایند.

استاد دانشگاه و مشاور مدیریت و تامین مالی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم تشریح کرد: تحقق این امر گرچه نیاز به زمان بیشتری دارد اما برخی اقدامات می تواند در این مسیر راهگشا باشد. تقویت صورت های مالی و حسابرسی یکی از این اقدامات است.

وی افزود: در مورد اعتبارات بین المللی و دریافت فاینانس های خارجی باید به بهبود سطح استانداردها توجه نماییم. علاوه بر اعمال حسابرسی قوی تر در شرکت ها و نهادهای مالی داخلی، موضوع رتبه بندی نیز هم اهمیت ویژه ای برخوردار است. ارزیابی اوراق تامین مالی شرکت ها توسط موسسات رتبه بندی بین المللی نیازمند ارتقای استانداردهای داخلی و توسعه نهادهای رتبه بندی داخل کشور خواهد بود و طبعاً انتشار اوراق تامین مالی به کسب رتبه اعتباری قابل قبول نیازمند است.

خروج اقتصاد از بانک محوری در سال 95

پیش از این وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به ظرفیت‌های بالایی رشد اقتصادی در کشور گفت: برای رسیدن به رشد نیازمند اصلاحات ساختاری هستیم. یکی از آنها توانمندسازی نظام تامین مالی کشور است که این موضوع توسط رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

دکتر طیب نیا تصریح کرد: ما برنامه اجرایی خروج از تنگنای اقتصادی را که متضمن همکاری نظام بانکی با بازار سرمایه است را تدوین کرده‌ایم که در این طرح افزایش سرمایه بانک‌ها و خروج تدریجی بانک‌ها از بنگاه‌داری و بازار املاک گنجانده شده است. در تمام این برنامه‌ها بورس نقش مهمی را دارد. رونمایی از بازار بدهی و اوراق رهنی مسکن می‌تواند به ارتقای توان تسهیلات دهی نظام بانکی منجر شود، همچنین به بدهی‌های دولت سامان دهد. در سال 94 ، 185 هزار میلیارد ریال اوراق بدهی عرضه شد و انتظار داریم در سال جاری این عدد افزایش پیدا کند.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به سهم بازار سرمایه در تأمین مالی اقتصاد کشور گفت: در سال 94 سهم بازار سرمایه در تأمین مالی از 30 هزار میلیارد تومان به 100 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و امیدوار هستیم در سال جدید اقتصاد کشور از بانک‌محوری به بازار سرمایه محوری تغییر جهت دهد.

رونق ابزار صکوک

گفتنی است، برخی تحلیل های مالی از وضعیت بازار سرمایه در یک سوم ابتدای سال جاری حاکی از توسعه ابزارهای تامین مالی اسلامی در بازار سرمایه است. به گزارش اگزیم نیوز، کل انتشار صکوک بازار سرمایه در سال گذشته 7 هزار و 279 میلیارد ریال بوده که در سه ماهه نخست امسال به بیش از 9 هزار و 600 میلیارد ریال افزایش یافته است؛ این اوراق که در قالب عقود اجاره و مرابحه در بازار سرمایه منتشر شد، به لحاظ انتشار در یک بازده زمانی کوتاه در تاریخ بازار سرمایه بی سابقه بوده است. همچنین نسبت سهام، ارزش و تعداد معاملات در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال 94 به ترتیب رشد 37، 49 و 46 درصدی را ثبت کرده است.

کد خبر 12369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =