اهتمام برای خروج از رکود

دارایی های منجمد ۴۵ درصد از دارایی ها و ترازنامه بانک ها را تشکیل می دهد و این امر سبب شده است بانک ها توان کافی برای اعطای تسهیلات نداشته باشند

به گزارش اگزیم نیوز، ولی الله سیف روز سه شنبه که برای ارایه توضیحاتی درباره پیش بینی درآمد ناشی از تسعیر ارز در لایحه اصلاح قانون بودجه 95 در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس حضور یافته بود، افزود: علاوه بر مشکل قفل بودن منابع نظام بانکی، نسبت کفایت سرمایه بانک ها نیز بسیار پایین است.
در تبصره 35 لایحه اصلاح قانون بودجه 1395 کل کشور به دولت اجازه داده می شود حداکثر به میزان 450 هزار میلیارد ریال مطالبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از بانک ها را برای تسویه مطالبات بانک ها از دولت و افزایش سرمایه دولت در بانک های دولتی صرف کند، به نحوی که اجرای آن منجر به افزایش پایه پولی نشود.
همچنین در تبصره 36 این لایحه به دولت اجازه داده می شود تا معادل 400 هزار میلیارد ریال از بدهی های خود را از جمله به بانک ها و پیمانکاران، اوراق مالی اسلامی منتشر و از طریق واگذاری آن به طلبکاران مزبور تمام و یا بخشی از بدهی های خود را تسویه کند
به گزارش خانه ملت، رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در صورتی که لایحه اصلاح قانون بودجه مورد تایید مجلس قرار گیرد، دست دولت برای انجام اصلاحات در نظام بانکی باز می شود.
سیف ادامه داد: با مصوب شدن این لایحه، نظام بانکی با شفافیت کامل تر این امکان را پیدا می کند تمام توان خود را در اختیار حمایت از تولید قرار دهد و دولت نیز می تواند با ورود به بازار سرمایه و تامین مالی از این بازار آن هم از طریق بازار اوراق بهاداری که ایجاد کرده است، نیازهای خود را تامین کند.
وی خاطر نشان کرد در صورت تصویب تبصره های 35 و 36 این لایحه، دولت می تواند بدهی خود را به نظام بانکی تسویه و بانک ها را به سمت حمایت از بخش خصوصی هدایت کند.
سیف مشکلات موجود در نظام بانکی را با معضلات اقتصادی مرتبط دانست و گفت: تبصره های 35 و 36 این لایحه با توجه به جهت گیری دولت برای خروج از رکود و اصلاح نظام بانکی تهیه شده است.
رییس کل بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد با این اقدام شاهد تحولات اساسی در نظام بانکی باشیم

کد خبر 12371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =