تراز مثبت اما بی جان تجارت کشاورزی

در سه ماهه نخست امسال میزان صادرات بخش کشاورزی از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه پارسال هشت درصد افزایش و واردات بخش کشاورزی از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه پارسال ۶.۷ درصد کاهش یافت

برنامه وزارت جهاد کشاورزی دستیابی به تولید سالیانه بیش از 110 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و صادرات به ارزش بیش از سه میلیارد و 500 میلیون دلار است و تلاش دارد تراز غذایی را از به مثبت برساند. در سال 1392 تراز غذای کشور منفی هشت میلیارد و یکصد میلیون دلار بود که سال 1393 این رقم به منفی پنج میلیارد و 500 میلیون دلار کاهش یافت؛ این بدان معناست که تراز تجاری بخش کشاورزی دو میلیارد دلار و 500 میلیون دلار بهبود یافته است.

در همین رابطه معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی سی و یکم تیرماه امسال اعلام کرد: تراز تجارت خارجی بخش کشاورزی تا انتهای خردادماه امسال به منفی 796 میلیون دلار رسید که این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال 138 میلیون دلار بهبود یافته است.  

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در بهار 1394 تراز تجارت خارجی بخش کشاورزی منفی 934 میلیون دلار بود.

«عبدالمهدی بخشنده» گفت: در سه ماهه نخست امسال میزان صادرات بخش کشاورزی از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه پارسال هشت درصد افزایش و واردات بخش کشاورزی از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه پارسال 6.7 درصد کاهش یافت.

بخشنده سهم بخش کشاورزی از صادرات غیرنفتی کشور را در مدت یاد شده از نظر وزنی 4.7 درصد و از لحاظ ارزشی 11.9 درصد اعلام کرد. معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یک میلیون و 313 هزار تن تولیدات بخش کشاورزی ایران به ارزش یک میلیارد و 244 میلیون دلار در سه ماهه نخست امسال به کشورهای دیگر صادر شده است.

وی افزود: در سه ماه نخست امسال، صادرات بخش کشاورزی در محصولات باغبانی 72 درصد، شیلات 36 درصد و دام و طیور 10 درصد از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافت.

بخشنده مهمترین کالاهای صادراتی بخش کشاورزی را از لحاظ ارزشی پسته با پوست (137 میلیون دلار)، رب گوجه فرنگی (53 میلیون دلار)، سیب تازه (49 میلیون دلار)، مغز پسته (46 میلیون دلار) و ماست (45 میلیون دلار) اعلام کرد.

به گفته وی در سه ماهه نخست امسال ذرت دامی، لوبیای سویا، کنجاله و سایر آخال های جامد دانه ای از سویا (مواد زاید و دورریختنی گفته می شود که در حاشیه تولید هر محصولی به دست می آید)، برنج نیمه سفید یا کامل سفید شده بجز گندم دامی مهمترین کالاهای وارداتی بود.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سه ماهه نخست امسال واردات بخش کشاورزی از نظر ارزشی به دو میلیارد و 39 میلیون دلار کاهش یافت؛ در حالی که این میزان در سال 1394 دو میلیارد و 186 میلیون دلار بود.

دولت برای بهبود اوضاع تولید و کسب درآمد به صادرات رو آورده است و سعی می کند، تولیدکننده و صادرکنندگان را به این مهم سوق دهد. از همین روز مجتبي خسروتاج، قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگاني اعلام کرد برای سال 95 برنامه ریزی صادرات 68.7  میلیارد دلاری در نظر گرفته شده که از این میزان 5 میلیارد دلارش سهم محصولات کشاورزی است.

در این رابطه کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران درباره صادرات 5 میلیارد دلاری محصولات کشاورزی اعلام کرد: در سال 94، صادرات محصولات کشاورزی از مرز 5 میلیارد دلار گذشته بود. اما مساله ای که در این میان وجود دارد این است که مواد غذایی هم در صادرات این بخش دیده شده است یا خیر. چرا که از نظر ساختار وزارت صنعت، وجوهی از قسمت غذا در بخش صنعت قرار می گیرد. به این ترتیب محصولات کشاورزی مجزا و مواد غذایی هم جدا در نظر گرفته می شود.

به گفته زرگران، در سال 94، کل صادرات محصولات کشاورزی به همراه مواد غذایی 5.6  میلیارد دلار بوده است. اما در این میان، 2 میلیارد و 490 میلیون دلارش مربوط به موادغذایی بوده است. او ادامه داد: به این ترتیب حدود سه میلیارد دلاری که باغی می ماند، تنها مربوط به زیربخش های کشاورزی از جمله زراعت، باغبانی، شیلات و دام می شود.

او تاکید می کند: در نتیجه به طور کلی صادرات زنجیره کشاورزی در سال گذشته، 5 میلیارد دلار را رد کرده است، اما اگر منظور مسئولان درباره صادرات 5 میلیارد دلار محصولات کشاورزی در سال 95، تنها محصولات کشاورزی به غیر از صنایع غذایی است، رساندن 3 میلیارد تا 5 میلیاردی اقدام دشواری است. از طرفی هم با توجه به شرایط مصرف داخلی کشور که در بیشتر حوزه های کشاورزی وارد کننده هستیم، اگر محصولی هم در شرایط عالی در کشور تولید داشته باشد، به مصرف داخل می رسد تا به صادرات.

براساس صحبت های رییس کمیسیون کشاورزی به طور کلی صادرات مواد خام کشاورزی با توجه به مسایل بحران آب به نفع کشور نیست. او همچنین گفت: اتاق تهران این مساله را با کمیسیون کشاورزی مجلس هم درمیان گذاشته است.

 

کد خبر 12393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =