اختلاف هزار و ۷۰۰ تومانی قیمت شکر

در حالی که قیمت شکر باید در بازار ۲ هزار و ۳۰۰ تومان بیشتر نباشد اما الان در حدود ۴ هزار تومان معامله می شود

بیش از آنکه عرضه و تقاضای این محصول در حال حاضر محل بحث قرار گیرد، در روزهای اخیر چگونگی عرضه این محصول اهمیت پیدا کرده است، چنان‌که در روزهای گذشته خبرهای مختلفی از بازار شیرین شکر به گوش می‌رسید.استقبال خبرها از بازار شکر در این برهه علاوه بر شروع فصل گرم سال و استفاده بیش از قبل از این محصول و استفاده در نوشیدنی‌هایی همچون شربت‌های سنتی و صنعتی شائبه‌ها و گمانه‌زنی‌هایی در ارتباط با چگونگی عرضه این محصول در بازار شکل داده است.

در این رابطه کمبود عرضه شکر در بازار یکی از موضوعاتی بود که مسوولان و فعالان عرضه بورس کالا و شرکت بازرگانی داخلی ایران به آن واکنش نشان دادند و از اساس این موضوع را تحرکات غیرمعقول و شایعه پراکنی سودجویان و دلالان برای سودجویی بیشتر از این بازار دانستند. روز شنبه 26 تیرماه بود که حسن عباسي معروفان، معاون بازرگاني داخلي شركت بازرگاني دولتي ايران در گفت‌وگو با منابع خبری اعلام کرده بود عرضه شکر در بازار به اندازه کافی و حتی بیشتر صورت گرفته و به نوعی این بازار اشباع شده است.

در این میان برخی شائبه‌ها بر محور این موضوع می‌چرخد که شرکت بازرگانی ایران عرضه محصول شکر را در بورس کالا انجام داده و پس از آن در تحویل این محصول به متقاضیان تعلل کرده است. این در حالی است که معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران شدیدا و قویا کمبود عرضه شکر در بازار را رد کرده و در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اظهار کرده القای کمبود شکر در بازار مصرف طرحی است که از جانب دلالان و سودجویان صورت می‌گیرد، در واقع به گفته حسن عباسی معروفان این تحرکات از سوی دلالان در راستای دریافت مجوز برای واردات شکر صورت می‌پذیرد و آنها را در پی سودهای کلان می‌داند.

حامد سلطانی‌نژاد، مدیر‌عامل بورس کالا اما میزان عرضه در بورس کالا را بیش از تقاضای صورت گرفته دانسته و می‌گوید: روزانه ۸هزار تن شكر در بورس كالا عرضه مي‌شود درحالي‌كه حجم تقاضاي مصرفي براي شكر فقط ۴هزار تن است اين به‌ آن معنا است كه هر روز ۴هزار تن شكر مازاد براي فروش وجود دارد. او با تكيه بر آمار معاملات شكر در بورس‌كالا گفت: اين آمار‌ها نشان مي‌دهد كه هيچ توجيهي براي افزايش قيمت‌ها خارج از بورس كالا و بالاتر از قيمت ۲۳۰۰تومان وجود ندارد. او اضافه كرد: من به تمام افرادي كه به‌دنبال سوداگري و احتكار در بازار شكر هستند هشدار مي‌دهم با توجه به عرضه‌هايي كه در بورس كالا انجام مي‌شود هيچ جايي براي فرصت‌طلبي و كسب منفعت از تفاوت قيمت بورس‌كالا و خارج از بورس وجود ندارد.

با این حال موضوع شفافیت عرضه در بورس کالا را نمی‌توان انکار کرد ولی مساله‌ای که در این میان شائبه ایجاد کرده را باید در تحویل محصولات عرضه شده در بورس کالا عنوان کرد، موضوعی که شفافیتی در آن ایجاد نمی‌شود چرا که تالار معاملات نقره‌ای فقط مقوله معاملات را درون خود حل و فصل می‌کند و مرحله تحویل کالا از اختیارات این نهاد خارج است.

بازار شکر مانند ماه‌های گذشته پرنوسان و قیمت آن همچنان رو به افزایش است، چراکه این محصول طبق اعلام شرکت بازرگانی دولتی نهایتا باید کیلویی ۲۷۰۰ تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد اما کیلویی ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان فروخته می‌شود که معاون شرکت بازرگانی دولتی تاکید می‌کند این محصول استراتژیک با فراوانی مواجه است و در بورس کالا مشتری ندارد، اما عده‌ای با احتکار باعث گرانی آن شده‌اند.

از همان روزهای ابتدایی امسال به ویژه پس از ایام تعطیلات نوروزی به نظر می رسد موعد نوسان قیمت و گرانی شکر فرا رسیده‌ است، چرا که قیمت این محصول از حدود کیلویی ۲۳۰۰ تومان به حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان رسید و با وجود تداوم این وضعیت، اقدامی برای برخورد با قیمت‌های غیر منطقی نشده است؛ هرچند که گفته می شود چندین هزار تن شکر خریداری و در بازار عرضه شده است.

حسن عباسی معروفان، معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی در این باره می گوید: برخی دلالان عامل گرانی شکر هستند، چرا که با علم به اینکه قیمت جهانی شکر قدری افزایش یافته است، محموله هایی را خریداری کرده‌ و نگهداری می‌کنند تا در موقع مناسب و با افزایش قیمت بفروشند. در حالی که این تخلف است و دستگاه‌های نظارتی باید نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند و آن را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه در ماه گذشته ۱۳۰ هزار تن شکر از سوی بخش خصوصی و دولت در بورس کالا عرضه شده است، افزود: روزانه حدود ۱۰ هزار تن شکر از سوی شرکت بازرگانی دولتی و بخش خصوصی در بورس کالا عرضه می شود، اما مشتری واقعی برای آن وجود ندارد و مشخص نیست دلالانی که این محموله‌های شکر را خریداری می کنند آن را کجا و چطور عرضه می کنند و به نظر می رسد که این محموله ها در جایی نگهداری و احتکار می‌شود.

قیمت منطقی شکر کیلویی ۲۷۰۰ تومان

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ادامه داد: شکر از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران کیلویی ۲۳۰۰ تومان و از سوی بخش خصوصی با توجه به رقابتی که وجود دارد نهایتا کیلویی ۲۴۰۰ تومان در بورس کالا عرضه می شود و بر این اساس قیمت منطقی این محصول در بازار نباید بیشتر از ۲۷۰۰ تومان باشد.

عباسی معروفان تصریح کرد: از ابتدای امسال تا کنون ۴۶۰ هزار تن شکر وارد شده و با توجه افزایش ۱۰ درصدی تولید این محصول در سال جاری که به حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن خواهد رسید، هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و انبارها پر از محموله‌های شکر است.

وی تاکید کرد: محصولی که در بورس کالا عرضه می شود، فروشنده، خریدار و قیمت آن مشخص است و شرکت بازرگانی دولتی نیز همه معاملات خود را به دستگاه های نظارتی اعلام می کند؛ بنابراین ناظران به راحتی می تواننند شکرهای خریداری و جمع‌آوری شده را از سوی دلالان رصد کنند و ببینند چه کسانی و با چه اهدافی شکر را در بازار جمع آوری و نگه می دارند.

کد خبر 12406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =