صنایع پایین دستی تشنه مواد اولیه

حسین دُر می گوید عرضه کنندگان مواد اولیه تولید محصولات مورد نیاز صنایع پایین دستی را عرضه نمی کنند در حالیکه تقاضا در بازار به شدت رو به رشد است

حسین دُر، فعال صنایع پایین‌دستی و کارشناس بازار پتروشیمی در خصوص اعتراض جمعی از تولید‌کنندگان این صنعت به وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: نوساناتی که از ابتدای سال در بازار پی‌وی‌سی به وجود آمد، باعث این امر شد که اعتراض کم‌و‌بیش تولیدکنندگان درخصوص نحوه عرضه این محصول را شاهد باشیم. به گفته وی این اتفاق از زمانی استارت خورد که پتروشیمی‌های بالادست برای اینکه بتوانند عرضه‌های خود را در بورس ثابت نگه دارند به بورس کالا فشار آوردند و موفق به برداشتن سقف رقابتی برای این محصول شدند.

وی در ادامه اظهار کرد: نتیجه این اتفاق این شد که از اوایل تیر ماه رقابت در خرید برخی مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی کشورمان حتی به مرز 50 درصدی رسید. وی در ادامه افزود: در آن زمان قیمت پی‌وی‌سی جهانی در حدود 750 تا 800 دلار بود، ولی رقابت در کشور ما قیمت این محصول را به رقمی در حدود 1370 دلار در هر تن رساند که این امر فشار زیادی را به تولید‌کنندگان تحمیل می‌کرد. دُر افزود: بعد از این اتفاق اتحادیه وارد عمل شد و جلسه‌ای را با حضور مسوولان مربوطه در بورس کالا، دفتر پی‌وی‌سی، تعاونی‌های مربوطه برگزار کرد تا در این خصوص تصمیم درستی گرفته شود. در آن جلسه مطرح شد مادامی که عرضه‌ها به اندازه کافی نباشد باید سقف رقابتی (سقف 10 درصدی) گذاشته شود که البته بورس کالا در ابتدا با این امر مخالف بود اما طی رایزنی‌هایی که صورت گرفت نهایتا سقف رقابت برگشت.

این کارشناس بازار پتروشیمی در ادامه تصریح کرد: پس از برداشته شدن سقف رقابت شاهد بودیم که یکسری از مجتمع‌های پتروشیمی عرضه را رعایت نکردند و اگر تا هفته پیش x تن عرضه را با قیمت 1370 دلار انجام می‌دادند حال وقتی قیمت به قیمت‌های جهانی برگشت و سقف رقابتی تعریف شد عرضه خود را به مقدار چشمگیری پایین آوردند و این اتفاق برای دو هفته متوالی رخ داد و این پتروشیمی‌ها عرضه مواد اولیه را به درستی در بورس کالا انجام ندادند.

به گفته وی این رفتار عرضه‌کنندگان برای آن بود که انتظار داشتند قیمت‌ها با ارقام پیشین تعیین شود در حالی که برای یک تولید‌کننده پایین‌دستی توجیهی وجود ندارد که با توجه به پیک مصرفی خود در محصولاتی همچون لوله و اتصالات که در آن عمده هزینه تمام شده کالا قیمت مواد اولیه است، خوراک مورد نیاز خود را 50 درصد گران‌تر خریداری کند. این بود که تولیدکنندگان برای سروسامان دادن به این شرایط دست به اعتراض زدند.

حسین دُر درباره عدم عرضه پتروشیمی‌ها در بورس کالا گفت: این مساله را نمی‌توان به همه پتروشیمی‌ها تعمیم داد و برخی پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها تمایل دارند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند، اما آن دسته از پتروشیمی‌هایی که اعتقادی به عرضه در این بازار ندارند، بورس را زمینه‌ای برای بازی با قیمت و افزایش قیمت‌ها می‌دانند.وی درخصوص دلیل افزایش حجم تقاضا تصریح کرد: ثبت تقاضا با آنچه در عمل تولیدکننده دریافت می‌کند لزوما برابر نیست. به عبارتی وقتی تقاضای تولید‌کننده بالا باشد با توجه به فرمول‌های از پیش تعیین شده سهم بیشتری از خوراک را عاید خود خواهد کرد. به‌طور مثال اگر تولید‌کننده‌ای 300 تن تقاضا داشته باشد با توجه به ضرایب و فرمول‌ها مقدار 20 تن خوراک به وی می‌رسد و این امر باعث می‌شود که تولید‌کننده از ترس اینکه نتواند مواد اولیه مورد نیاز خود را به مقدار کافی تهیه کند تقاضای بالایی را در بورس کالا به ثبت برساند.

این فعال صنایع پایین‌دستی پتروشیمی درخصوص اینکه آیا این موضوعات می‌تواند منجر به حذف بورس کالا به‌عنوان یک بازار معاملاتی شود گفت: بارها از طریق نهاد‌های مختلف به بورس کالا اعلام شده است، روشی که محصول در بورس کالا عرضه می‌شود باعث به وجود آمدن تفکرهایی شاید نادرست درخصوص عملکرد شفاف بورس کالا شود. نکته قابل ذکر اینکه متاسفانه برخی پتروشیمی‌ها و وزارت صنعت بورس کالا را برای عرضه محصول همراهی نکرده و در نهایت امر این اتفاق باعث شده که تولید‌کنندگان بر این عقیده شوند که مجتمع‌های پتروشیمی، بورس کالا را ابزاری برای گرانفروشی و ایجاد رقابت کاذب می‌خواهند و به این طریق عملکرد بورس کالا زیر سوال می‌رود.

کد خبر 12417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =