بسته های حمایتی آزاد برای مناطق آزاد

مجتبی اسدی گفت: ایجاد و ارتقای فناوری های صنعتی در همه مناطق آزاد از مهمترین برنامه های اجرای اقتصاد مقاومتی در مناطق آزاد کشور است

رهبر معظم انقلاب در دستورالعمل اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر این نکته تصریح کرده‌اند که با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله کشور، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با رویکرد جهادی، انعطاف‌پذیر، فرصت‌ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا ابلاغ می‌شود. در نتیجه این سیاست‌ها در 24 بند و محور عملیاتی،29 بهمن‌ 92 به دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور دولت یازدهم برای اجرا و لحاظ در برنامه‌ریزی‌های عملیاتی کشور اعلام شد. آنچه باعث شد رهبر معظم انقلاب تصمیم به اتخاذ چنین راهبردی برای سیاست‌های اقتصادی کشور بگیرند، بحران‌های ناشی از تحریم‌های اقتصادی و نبود استراتژی مشخص برای نگاهداشت و تقویت مؤلفه‌های اصلی و حیاتی اقتصاد کشور در عرصه تعامل و تقابل با بحران‌های اقتصاد جهانی بود. تعمیم قوانین داخلی آمریکا به عرصه روابط بین‌الملل و مناسبات تجاری جهانی و تجربه متفاوت جمهوری اسلامی در تعریف رژیم سیاسی، ایران را ملزم به بازتعریف رژیم و استراتژی اقتصادی خود می‌کرد. ایشان بر این باور هستند که پیش‌نیاز دستیابی و تحقق اهداف مورد نظر این سیاست‌ها توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که در همین راستا به این مناطق محول شده در چهار سرفصل: انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و در نهایت،‌ تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج، تدقیق شده است.

مدیرصنایع سازمان منطقه آزاد چابهار در این رابطه در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز با اشاره به اهداف اقتصاد مقاومتی و همچنی افزایش 30 درصدی صادرات مجدد و تزانزیت گفت: در سال 95 براساس اهداف ابلاغ شده اقتصاد مقاومتی منطقه آزاد چابهار برنامه ریزی مدون و دقیقی داشته است. در این راستا برای دستیابی و تحقق اهداف راهبردی تعیین شده دبیرخانه شورای مناطق آزاد و معاونت گسترش تسهیل و تولید آقای بازارگان پیگیری این اهداف را به عهده گرفته اند. افزايش 30 درصدي صادرات مجددو ترانزیت نيز از ديگر اولويت هاي سازمان منطقه آزاد چابهار در چارچوب منويات رهبر معظم انقلاب است.

وی ادامه داد: بر این اساس در هر منطقه آزاد و تجاری کمیته ای با مسئولیت بخش بودجه و برنامه ریزی تشکیل شده که اعضای متشکل این کمیته از بخش های اقتصادی، گمرک و ترانزیت، صنایع و واحد سرمایه گذاری و همچنین بخش فناوری تولید انتخاب شده اند؛ از جمله وظایف این کمیته می توان به اجرای طرح  پایش با هدف بررسی مشکلات صنایع و ارائه راه حل اشاره نمود که راهبرد پیشرفت آن هر 15 روز یکبار بر اساس گزارش تفصیلی به مناطق ارجاع داده می شود.

 مدیرصنایع سازمان منطقه آزاد چابهار جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ايجاد مشوق هاي صادراتي در اين منطقه تاكيد و اضافه كرد: اين سياست مي تواند به عنوان يك مزيت برتر، موجب تقويت صادرات شود. به عبارت دیگر بسته های حمایتی و تشویقی برای واحدهای تولیدی همچون کمک در کاهش هزینه های صادراتی تا میزان زیادی دستیابی به این اهداف را محقق خواهد کرد.

اسدی اضافه کرد: بخش ترانزیت نیز نیازمند ارائه بسته های حمایتی همچون کاهش حمل ونقل ترکیبی،کاهش هزینه های سوخت کامیونهایی ترانزیتی، کاهش هزینه پایانه ها،تندکیلومترها، هزینه های بندری و انبارداری است. اگر این برنامه ها  هدف گذاری شود، عاملین اجرایی صادرات مجدد و ترانزیت را برای تحقق اهدافشان یاری خواهد کرد.

وی افزود: همچنین در جهت توسعه و انتقال فناوری و دانش بنیان مراکز رشد و پارک های علمی و فناوری تاسیس گردیده که طرح ها نو را مورد بررسی قرار داده و در راستای توسعه حوزه صنعت و تولید گسترش می دهیم. در حقیقت هر فکر یا ایده ای در پارک علم و فناوری رشد کرده و تبدیل به یک طرح صنعتی و متعاقبا تولید منجر می شود. به عبارت دیگر هدف پارک علم وفناوری تبدیل طرح یا ایده به تولید است.

مجتبی اسدی درباره چالش های تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نیز افزود: اجرایی نشدن قوانین مناطق آزاد باعث دور شدن از اصل ایجاد این مناطق شده است. در ماده 27 قانون مناطق آزاد و همچنین مشابه این قانون ماده 112 برنامه پنجم توسعه کشور به طور کامل بیان شده مبنی بر اینکه که به موجب آن دستگاه های اجرایی وابسته به قوه مجریه اختیارات خود در منطقه را به رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمانهای مناطق آزاد تفویض می کنند. با این وجود اجرای این تفویض اختیار به صورت کامل در تمام دستگاه های مرتبط و موازی مناطق آزاد اتفاق نیفتاده است. به عنوان مثال وزارت صنعت، معدن و تجارت در تمام مراحل همکاری های لازم را انجام میدهد اما در این میان وزارت بهداشت بخشی از اختیاراتش را تفویض کرده یا جهاد کشاورزی هیچگونه همکاری یا هماهنگی در این زمینه انجام نداده است. درحالیکه طبق این ماده قانونی به جز دستگاه های امنیتی دستگاه های دیگر موظفند اختیار تفویض انجام دهند.

وی ادامه داد: نبود زیرساخت های توسعه صادرات و تولید و همچنین زیرساخت های بانکی و بیمه ای از جمله مشکلات اساسی مناطق آزاد است. بايد زيرساخت هاي سخت افزاري و نرم افزاري همچون بندر، جاده، بزرگراه، خدمات آب، برق، گاز، تلفن و اينترنت در چابهار توسعه يابد. به بیان ساده تر چابهار نیازمند فرودگاه مستقل، خط کشتیرانی، مولفه های حمل و نقل ترکیبی و ... است.

اسدی تاکید کرد: : ایجاد و ارتقای فناوری های صنعتی در همه مناطق آزاد از مهمترین برنامه های اجرای اقتصاد مقاومتی در مناطق آزاد کشور است. به گفته وي ايجاد مراكز دانش بنيان، ورود و ارتقاي دانش و فناوري هاي نوين به اين منطقه را از ديگر اهداف سازمان منطقه آزاد چابهار دانست.

کد خبر 12431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =