توسعه تجاری در گرو ثبات اقتصادی و سیاسی

محمدحسین برخوردار معتقد است حمایت های دولتی و بهبود کیفیت کالاهای تولیدی دو موضوع مهم در مسیر رشد صادرات غیرنفتی است

محمدحسین برخوردار، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص پیش نیازهای ورود قدرتمند ایران به عرصه تجارت جهانی اظهار کرد: در بحث های تجارت خارجی تولیدکنندگان باید محصولاتی عرضه کنند که دارای کیفیت مناسب و قیمت مناسب بوده و مدرنیته باشند. در طرف دیگر باید بسترهای سیاسی به گونه ای آماده باشد که روابط دو جانبه برقرار شده و  کشورمان قادر به مبادله کالا با سایر کشورها و طرف های تجاری باشد.

این عضو اتاق در ادامه تصریح کرد: به طور مثال کشور ترکیه و شرایط فعلی را در نظر بگیرید. به گفته تحلیلگران بازار صادرات این کشور با شرایطی که برایش به وجود آمده حتما افت صادرات را تجربه خواهد کرد و روابط این کشور با کشورهای غربی مثل قبل نخواهد بود.

به گفته برخوردار بازرگانان به ذات به دنبال کشورهایی می روند که دارای امنیت سیاسی و اقتصادی با ثبات تر و پایدارتر باشند و تمایل ندارند با کشورهایی ارتباط داشته باشند که شرایط آنها نامعلوم است و امکان دارد با وقایعی همچون تحریم شرایط متزلزلی را تجربه کنند.

به عقیده وی در شرایط فعلی ما تا حدودی توانسته ایم آرامش و امنیت لازم را پس از 8 سال تحریم غرب علیه کشور برگردانیم و تمام تلاش ما در این دوران باید رفع آثار تحریم ها همچون مشکلات بانکی، بیمه ای و ... باشد و در کنار این امر باید به بازاریابی و پیدا کردن کشورهایی که تجارت با آنها بیشترین سود را برای اقتصاد کشور داشته و در نهایت باعث رشد چرخه اقتصادی کشور می شود برویم و آنها را نسبت به بهبود شرایط و آینده کشور متقاعد کنیم تا بتوانیم در این زمینه به تعالی برسیم.

برخوردار در خصوص تولید محصولات گفت: در سال هایی که تحریم های غرب بر کشورمان سایه افکنده بود ما از بسیاری از تکنولوژی های روز دنیا عقب ماندیم و در پی آن نمی توانیم آن طور که باید و شاید محصولات با کیفیت بالا تولید کرده و بتوانیم به رقابت با کشورهای خارجی پرداخته و سهم خود در بازارها ی بین المللی را به دست آوریم.

این عضو اتاق در خصوص تهدید هایی که در مسیر تجارت آزاد با آن روبه رو هستیم اظهار کرد: در زمینه تجارت ما در برخی کشورها شرایط بسیار مطلوبی را داریم اما بعضی کشورها به دلایل سیاسی درکی از ما ندارند.

وی در ادامه افزود: چند سال است به بهانه داشتن انرژی هسته ای روابط تجاری ما بسته شده و این در شرایطی است که غرب می دانست ما به هیچ عنوان قصد ساختن بمب اتم نداریم و می خواهیم در بخش های صنعتی، پزشکی و معدنی از این تکنولوژی ها بهره ببریم.

به گفته وی با این قبیل رفتارهای این کشورها و مخالفت ما در مقابل آنها سنگ اندازی زیادی در مسیر تجارت ما انجام می شود و توسعه اقتصادی ما با آن کشورها آن طور که مد نظر مردم عادی است نیست.

برخوردار درباره مهیا بودن شرایط برای ورود به عرصه تجارت گفت: قبل از انقلاب سکان کارخانه ها و در کل بخش تولیدی به دست بخش خصوصی بود و این بخش با برنامه ریزی مسیر را طی می کرد. بعد از انقلاب بخش زیادی از سرمایه ها و کارخانه ها به اختیار دولت درآمد که چالش های اقتصاد دولتی را به همراه داشت.

وی در ادامه افزود: این مساله و همچنین 8 سال تحریم غرب علیه ایران شرایطی را برای ما رقم زد که نتوانستیم در حوزه مدیریت خود را تقویت کرده و در نهایت نتوانستیم همگام با تکنولوژی های به روز گام برداریم و روز به روز از کشورهای پیشرفته صنعتی عقب می مانیم و نمی توانیم در زمینه تجارت هم پا به پای آنها گام برداشته و مسیر را طی کنیم.

به گفته وی در طرف دیگر به دلیل هزینه های بالا در کشور قیمت تمام شده این محصولات هم افزایش یافته به گونه ای که محصولات کشورمان تاب و توان رقابت با کالاهای کشورهای دیگر را ندارند. شاهد این مدعا از دست دادن سهم زیادی از بازارهای عراق در مقابل رقیبی به نام ترکیه است.

به گفته وی این در حالی است که در برخی صنایع که دولت به آنها نیاز داشته توانستیم پیشرفت های خوبی را تجربه کنیم. برای مثال نانو از جمله زمینه هایی است که دولت برای آن سرمایه گذاری های زیادی انجام داده است و شاهد به روز شدن و رقابت پایاپای این صنعت با دیگر کشورها در عرصه های بین المللی هستیم.

وی در نهایت گفت: تولیدکنندگان ما باید بتواند با شرایط نسبتا آرامی که بر فضای سیاسی حکمفرماست تمام تلاش خود را برای به روز رسانی تکنولوژی کرده و حتی الامکان قیمت تمام شده محصولات را پایین آورده تا محصول با کیفیت ایرانی بتواند در بازارهایی وارد شود که بتواند با رقیبان خود رقابت کند.

کد خبر 12474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =