دو ابهام بزرگ بین المللی برای اقتصاد ایران

دو موضوع عمده فراروی اقتصاد ایران قرار دارد؛ نخست موضوع برگزیت و دوم ریاست جمهوری ترامپ

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از رویترز، ابهامات باعث شده تلاش‌های ایران برای جذب سرمایه خارجی به منظور احیای اقتصاد تضعیف شده این کشور عقیم بماند. منشا این ابهامات عبارتند از: آینده سیاسی و اقتصادی بریتانیا، احتمال رییس جمهور شدن ترامپ که اعلام کرده توافق هسته‌ای با ایران را منحل خواهد کرد و این که بانک‌ها هنوز نمی‌دانند آیا در صورت انجام هر گونه معامله با ایران، تحریم‌های آمریکا دامن‌گیرشان می‌شود یا نه.

ناتوانی ایران در دستیابی کامل به نظام مالی جهانی یک سال پس از امضای توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان، مشکلات سیاسی داخلی در این کشور را تشدید کرده است. این تنش‌ها بر انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران و انتخاب مجدد حسن روحانی که وعده جذب سرمایه خارجی را برای بهبود استانداردهای زندگی مردم داده بود، سایه افکنده است.

طبق توافق هسته‌ای، تحریم‌های مالی بین‌المللی بر ایران در ماه ژانویه برداشته شد، اما با این حال روابط بانکی تنها با چند نهاد خارجی کوچک و محدود تضمین شده است. یکی از مقامات ارشد ایران گفته تهران در حال بررسی راه‌های جایگزین است و تا زمانی که بانک‌های اروپایی بزرگ تمایلی به انجام معامله با ایران ندارند، این کشور همچنان با بانک‌ها و نهادهای کوچک همکاری خواهد کرد. این مقام ایرانی افزوده: «تخمین ما این است که این ابهامات تا چند سال ادامه خواهد داشت. ما در حال مذاکره با کشورهای متعدد و عمدتا چین، روسیه و کشورهای آفریقایی هستیم تا همکاری‌های بانکی خود را به هدف حل مشکلات مالی و بانکداری گسترش دهیم.»

این در حالی است که بانک‌های آمریکایی همچنان از انجام هر گونه معامله با ایران منع شده‌اند. وام‌دهندگان اروپایی نیز با مشکلات بزرگی روبه‌رو هستند که مهم‌ترین آنها قوانینی است که معاملات دلاری با ایران را منع می‌کند.  

بانک‌ها به دنبال مجموعه جریمه‌های سنگینی که از سوی آمریکا اعمال می‌شود، همچنان برای انجام معامله با ایرن دستپاچه‌اند؛ از جمله آنها می‌توان به جریمه 9 میلیارد دلاری بانک بی.‌ان.بی. پاریبا فرانسه در سال 2014 اشاره کرد که گفته می‌شود تحریم‌های مالی آمریکا را نقض کرده بود.

از سوی دیگر، بریتانیا اعلام کرده در برطرف کردن نگرانی‌های بانکی متعهد خواهد ماند. این در حالی است که مقامات ایرانی و بانکداران خارجی معتقدند تحولات سیاسی بریتانیا بعد از برگزاری همه‌پرسی در این کشور، دولت‌ها را در لندن و دیگر پایتخت‌های اروپایی دچار سردرگمی کرده و این احتمال که چنین شوکی اقتصاد بریتانیا را وارد رکود کند، بانک‌ها را محتاط‌تر کرده است.

یکی دیگر از مقامات ارشد ایران در گفت‌وگو با رویترز گفته:‌ «ترس از عواقب مالی خروج بریتانیا باعث شده این کشور و دیگر کشورهای اروپایی در انجام تجارت با ایران کمی محتاط‌تر عمل کنند و منتظر بمانند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد. بانک‌ها و مقامات بریتانیا برای رویارویی با این مساله مشکل بسیار بزرگی دارند و بعد از همه‌پرسی اشتیاق آنها برای تجارت با ایران کمتر شده است و حتی می‌توان گفت هیچ تمایلی به این کار ندارند ندارند. البته ما معتقدیم هنوز می‌توان با بانک‌های بریتانیایی همکاری کرد و این مساله را به خود آنها اعلام کرده‌ایم.»

بانک‌های اروپایی انتخابات آمریکا را نیز یک ریسک سیاسی دانسته‌اند. البته آنها از ذکر جزییات در مورد تاثیر پیروزی ترامپ در انتخابات بر کسب‌وکارشان امتناع کرده‌اند.

در نهایت، یک مقام ایرانی دیگر که همچنان خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته انتخابات آمریکا و وعده ترامپ مبنی بر لغو توافق هسته‌ای، تلاش‌های ایران در این زمینه را پیچیده خواهد کرد.

کد خبر 12477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =