رونق همکاری های تهران-سئول بر مدار یورو

بر اساس تصمیم گیریهای اتخاذ شده توسط کره جنوبی، شرکت های کره ای از این پس قادر خواهند بود مبادلات تجاری خود با شرکت های ایرانی را از طریق یورو انجام دهند

کره جنوبی که پس از لغو تحریم ها و اجرای برجام تلاش های زیادی صورت داده تا همکاریهای خود با کشورمان را در سطوح مختلف توسعه دهد، از راه اندازی سامانه ای خبر داده تا تجار و بازرگانان دو کشور بتوانند در شرایط مناسب تری به تبادلات تجاری با یکدیگر بپردازند.
تارنمای «پالس نیوز» کره جنوبی روز دوشنبه در گزارشی این خبر را منتشر کرد و یادآور شد که سامانه پرداختی بوسیله واحد پول «یورو» برای تسهیل معاملات تجاری تهران - سئول از ماه آینده میلادی راه اندازی می شود.
گزارش، زمان اجرای این طرح را از اوایل ماه سپتامبر (نیمه اول شهریور) اعلام کرده و یادآور شده است: شرکت های کره ای در مبادلات تجاری با همتایان ایرانی از این پس قادر خواهند بود یورو را جایگزین وون (واحد پول کره جنوبی) کنند که این امر موجب تسهیل روابط تجاری میان آنان خواهد شد. 
رسانه کره ای همچنین پیش بینی کرده که نظام مبادلات از طریق یورو موجب تسریع روند مبادلات میان دو کشور به ارزش 45 میلیارد و 600 میلیون یورو شود، که قرارداد آنها در سفر ماه می (اردیبهشت ماه سالجاری) «پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران منعقد شد.
«پالس نیوز» همچنین خاطرنشان کرده که بر اساس گزارش های دریافتی، دولت آمریکا نیز به شرکت های کره ای اجازه داده است که پرداخت های خود را از طریق یورو انجام دهند. 
گفتنی است؛ شرکت های کره ای به واسطه فشار آمریکا از انجام معاملات تجاری با ایران در محدودیت قرار داشتند و اینک سئول با رفع این موانع به دنبال مبادلات بیشتر با تهران است.
ایران که یکی از شرکای تجاری اصلی اروپایی ها به شمار می رود همواره ترجیح داده مبادلات خود را از طریق یورو انجام دهد و
شرکت های کره جنوبی نیز به منظور تسهیل مبادلات تجاری با ایران و گسترش آن ها، مدتهاست برای راه اندازی این سامانه انتظار کشیده اند.
گزارش خاطرنشان می سازد که کره ای ها از اوایل ماه سپتامبر، مبادلات تجاری خود با ایران را از طریق یورو انجام می دهند که البته بانک های اروپایی نقش واسطه را در این میان ایفا خواهند کرد.
بر اساس این ساختار، شرکت های کره جنوبی پول خود را به «وون» به بانک های اروپایی ارسال می کنند و پس از تبدیل آن ها به یورو، این پول ها برای بانک های ایرانی فرستاده خواهد شد.
«پالس نیوز» در بخش دیگری از گزارش خود آورده است که پیش از این نیز شرکت های کشتی سازی کره جنوبی چند سند همکاری به ارزش 3 هزار میلیارد وون (2 میلیارد و 700 میلیون دلار) با ایران امضا کرده اند.
این در حالی است که شرکت های حوزه نیرو و گاز کره جنوبی و شش شرکت حوزه ساخت و ساز این کشور نیز قراردادهایی به ارزش چند میلیارد دلار با ایران دارند. 
همچنین بانک صادرات - واردات کره جنوبی نیز بسته حمایتی به ارزش 15 میلیارد دلار برای همکاری با ایران در نظر گرفته و این بانک در مراحل پایانی مذاکره با بانک مرکزی ایران در مورد امضای قراردادی مبنی بر حمایت از صادرات ایران قرار دارد.

کد خبر 12481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =