کاهش رشد اقتصادی حوزه یورو

به گزارش خبرگزاری رویترز، رشد اقتصادی حوزه یورو در فصل دوم سال ۲۰۱۶ کاهش یافته و به گفته اقتصاددانان، این می‌تواند نشانه رشد ضعیف‌تر اقتصاد این منطقه در آینده باشد

به گزارش خبرگزاری رویترز، رشد اقتصادی حوزه یورو در فصل دوم سال 2016 کاهش یافته و به گفته اقتصاددانان، این می‌تواند نشانه رشد ضعیف‌تر اقتصاد این منطقه در آینده باشد.

طبق اعلام اداره آمار اروپا، تولید ناخالص داخلی (GDP) 19 کشوری که به طور مشترک از یورو استفاده می‌کنند در دوره آوریل-ژوئن تنها 3/0 درصد رشد کرده که این رقم در سه ماهه نخست سال 6/0 درصد بوده است. این رکود با توجه به رشد قابل توجه یورو در سه ماهه نخست سال قابل پیش‌بینی بود، اما به دلیل ابهامات پیش آمده بعد از همه‌پرسی 23 ژوئن بریتانیا مبنی بر خروج این کشور از اتحادیه اروپا، تشدید شده است.

با این که آمارهای اولیه بعد از اعلام خروج بریتانیا خوش‌بینی غیرمنتظره‌ای را در حوزه یورو نشان می‌داد، اما اثر اقتصادی تصمیم این کشور در آینده محسوس‌تر خواهد بود. به گفته پیتر واندن هوت، اقتصاددان بانک ING، «سه ماهه سوم سال 2016 با وضعیت خوبی شروع شده، اما شاید خیلی زود باشد که اثرات منفی احتمالی برگزیت بر رشد حوزه یورو را دست کم بگیریم.»

بعد از همه‌پرسی برگزیت، کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا در پیش‌بینی‌های خود برای رشد GDP حوزه یورو در سال جاری و نیز سال 2017 تجدید نظر کرده و رقم آن را پایین‌تر آوردند. به جز برگزیت، کاهش حجم تجارت جهانی نیز ممکن است بر رکود بیشتر اقتصاد حوزه یورو در ماه‌های آینده تاثیرگذار باشد. جک آلن از شرکت مشاوره و تحقیقات اقتصادی Capital Economics، می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم این رکود در رشد اقتصادی نشانه مسائلی است که قرار است اتفاق بیفتند و در ادامه امسال، رشد GDP حوزه یورو بیش از این کند خواهد شد.» او کمرنگ شدن اثر مثبت کاهش قیمت نفت و تضعیف ارزش یورو را دلایل دیگر رکود احتمالی بیشتر عنوان کرد.

ارزیابی‌های اولیه از GDP حوزه یورو که توسط اداره آمار اروپا منتشر شده بود، داده‌های تک تک کشورهای حوزه یورو را دربرنمی‌گرفت، اما ارقامی که اخیرا توسط اداره آمار فرانسه منتشر شده، رشد پایین‌تر از حد انتظاری را برای دومین اقتصاد بزرگ این بلوک به نمایش گذاشته است. این آمار ناامیدکننده در مورد فرانسه، نتیجه هزینه‌های مصرفی پایین و کاهش سرمایه‌گذاری تجاری بوده است. رکود اقتصادی حوزه یورو مساله تزریق محرک اقتصادی از سوی بانک مرکزی اروپا را تقویت می‌کند. بانک مرکزی اروپا ماهانه 80 میلیارد یورو (معادل 5/88 میلیارد دلار) دارایی خریداری می‌کند تا با تورم پایین بیش از حد در حوزه یورو مقابله کند.

ارزیابی‌های اولیه‌ای که اخیرا در مورد نرخ تورم حوزه یورو توسط اداره آمار اروپا منتشر شده، حاکی از رشد اندکی بوده، به طوری که این نرخ از 1/0 درصد در ماه ژوئن به 2/0 درصد در ماه ژوییه افزایش یافته است. با این حال، این رقم همچنان با هدف نهایی بانک مرکزی اروپا که رقمی نزدیک به 2 درصد است، فاصله دارد.

کد خبر 12486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =