نشانه‌های مثبت خروج یورو از رکود تورمی

بررسی های وال استریت ژورنال نشان می دهد تورم در منطقه یورو در حال افزایش است که این موضوع از رونق نسبی در این منطقه در آینده خبر می دهد

به گزارش وال استریت ژورنال، قیمت کالاهای تولیدی کارخانه‌ها در حوزه یورو در ماه ژوئن با سریع‌ترین رشد طی چهار سال گذشته افزایش یافته است. گفته می‌شود افزایش قیمت انرژی عامل بالا رفتن تورم در این منطقه است. با این حال، نشانه‌های کوچکی وجود دارند مبنی بر این که فشارهای تورمی به خارج از بخش انرژی مربوط هستند و این یعنی هر گونه افزایش تورم ناشی از تغییر قیمت انرژی کوتاه مدت خواهد بود.

اداره آمار اتحادیه اروپا اعلام کرده که قیمت‌های تولیدکننده در این منطقه از ماه مه با افزایش ۰.۷ درصدی مواجه بوده است. این افزایش قیمت برای دومین ماه متوالی رخ داده و بزرگ‌ترین افزایش از اوت 2012 محسوب می‌شود. اقتصاددانانی که وال استریت ژورنال هفته گذشته از آنها نظرسنجی کرده پیش‌بینی کرده‌ بودند که افزایش قیمت‌های تولیدکننده ۰.۵درصد خواهد بود.

افزایش قیمت‌های تولیدکننده نشان می‌دهد حوزه یورو در آستانه خروج از رکود تورمی است. ارقامی که اخیرا منتشر شده‌اند نشان دادند قیمت‌های مصرف‌کننده نیز در ماه ژوییه ۰.۲ درصد به صورت سالانه افزایش یافته است. افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده خبر خوبی برای سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا خواهد بود، چرا که به هدف خود مبنی بر رساندن نرخ تورم به 2 درصد نزدیک‌تر خواهند شد. بانک مرکزی اروپا برای این منظور اولین دور بسته محرک خود را در ژوئن 2014 اجرایی کرده بود.

سیاست‌گذاران انتظار دارند با نزدیک‌ شدن به انتهای سال میلادی، تورم قیمت مصرف‌کننده باز هم افزایش یابد و در سال‌های 2017 و 2018 این روند افزایش ادامه داشته باشد. با این حال، ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا، ماه گذشته در یک کنفرانس خبری اعلام کرد این پیش‌بینی‌ها در معرض ریسک‌های منفی هستند و به طور خاص تهدید تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند رشد و تورم را تضعیف کند. دراگی همچنین گفت اگر اقدام بریتانیا بر تورم اثر منفی بگذارد، سیاست‌گذاران بانک مرکزی آماده ارائه محرک‌های بیشتر هستند، اما در ضمن اضافه کرد اکنون برای قضاوت کردن در این مورد خیلی زود است.

خارج از بخش انرژی، فشارهای تورمی همچنان ضعیف هستند که نشان‌دهنده سرعت پایین احیای اقتصادی و ثبات نرخ بالای بیکاری در حوزه یورو است. بدون در نظر گرفتن افزایش ۲.۴ درصدی در هزینه‌های انرژی، قیمت‌های تولیدکننده ماه ژوئن تنها ۰.۲ درصد افزایش یافته که با قیمت‌های ثبت شده در ماه مه برابر است. حوزه یورو در تجربه کردن دوره طولانی تورم بسیار پایین تنها نیست، اما نشانه‌ها حاکی از آن هستند که نرخ تورم با توقف کاهش قیمت‌های انرژی افزایش خواهد یافت. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه روز گذشته اعلام کرد نرخ سالانه تورم در 34 کشور عضو این سازمان در ماه ژوئن برای نخستین بار از ماه ژانویه افزایش یافته و از ۰.۸ درصد در ماه ژوئن به ۰.۹ درصد در ماه ژوییه رسیده است.   

کد خبر 12495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =