دو تناقض سیاستی در تولید و صادرات

سهیلا جلودارزاده معتقد است دولت در تثبیت نرخ ارز از یک سو و سیاست های مالیاتی از سوی دیگر سیاست های تسهیل کننده تری را در پیش بگیرد تا شاهد رونق تولید و صادرات باشیم

عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در گفتگو  با سایت خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص ظرفیت های خالی تولید و سهم کالاهای تولیدی داخلی در بازارهای بین المللی گفت: یکی از مسائل مهمی که باید به آن توجه کرد این است که با وجود تحریم ها در سال های اخیر، از بازارها و میادین بین المللی دور بودیم و نمی توان انتظار داشت که در مدت زمان کوتاه سریعا سهم خود را از رقیبان گرفته و به این ترتیب هم ظرفیت های خالی را به سرعت پر کنیم و هم بتوانیم در این فاصله انبارهای کالاهای تولیدی خود را خالی کنیم.

سهیلا جلو دار زاده در ادامه تصریح کرد: در این میان یکی از مهترین عواملی که تولید کنندگان را با مشکلات عدیده ای رو به رو کرده عدم ثبات نرخ ارز در کشور است. این مسئله باعث تضعیف روحیه قدرت پذیری تولیدگرها شده و در پی این جریان می بینیم تولید کننده نمی تواند با قیمت های جهانی رقابت کند و به این ترتیب بسیاری از خریداران خود را از دست داده و به راحتی از چرخه بازی حذف می شود.

این عضو اتاق بازرگانی در خصوص سیاست متناقضی که دولت در شرایط رکودی فعلی پیش گرفته (افزایش درآمد دولت از محل مالیاتی) تصریح کرد: این استراتژی اگر به عنوان یک اقدام اورژانسی و موقت برای رفع بحران به کار گرفته شده باشد شاید بتواند به عنوان یک شوک آنی برای بهبود شرایط قابل پذیرش است، اما در بلند مدت نمی توان این سیاست را ادامه داد و باید این اقدام در کوتاه مدت به کار خود پایان دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: اما روندی که برای همه دنیا کاراست این است که مادامی که رکود بر فضای اقتصادی کشور حکم فرماست و تولیدی انجام نمی شود، سخن درخصوص بدهی های مالیاتی، دریافت های سخت گیرانه بیمه ای و مسائل اینچنینی باعث شده صنایع آسیب دیده و یکی یکی از زنجیره اقتصادی حذف شوند و در نهایت اقتصاد روز به روز در شرایط رکودی بدتری فرو رود.

به گفته جلودار زاده این در حالی است که اگر در این شرایط، سیاست بخشودگی های مالیاتی را در پیش بگیریم باعث می شود تولید کننده راحت تر با شرایط رکودی کنار آمده و بتواند از نقدینگی که می خواست مالیات پرداخت کند در چرخه تولیدی خود استفاده کرده و تولید را رونق بخشیده و به این ترتیب بتواند هم خود و هم اقتصاد کشور را از رکود خارج کند.

به عقیده این عضو اتاق بازرگانی راهکاری که می تواند شرایط فعلی را مدد بخشد، جلوگیری جدی از ورود کالاهای قاچاق به کشور است. وقتی کالاهای قاچاق در شرایط رکودی فعلی وارد چرخه اقتصادی شود رکود را بیشتر کرده و در نتیجه این امر خرید تولیدات داخلی کاهش یافته و در پی این جریان تولید کننده داخلی آسیب جدی می بیند و در داخل کشور هم نمی تواند رقابت کند. کما اینکه شاهد هستیم با این شرایط بسیاری از تولیدکننده ها به مرز ورشکستگی رسیده و مجبور به تعطیلی یا نیمه تعطیلی بنگاه های داخلی خود می شوند.

وی افزود: دلیل عمده این اتفاق این است که کالاهای قاچاق مالیات نداشته و با قیمت پایین تری در اختیار مصرف کننده قرار می گیرند. این در حالی است که بخش های مختلف تولیدی که به صورت شفاف به فعالیت مشغولند باید در هر مرحله هزینه های دولت را به دوش بکشند و مالیات پرداخت کنند. به این ترتیب قیمت تمام شده محصولات تولید داخلی بالا می رود و شرایطی به وجود می آید که در بازارهای داخلی نمی تواند با کالاهی قاچاق رقابت کرده به راحتی مغلوب می گردد.

به گفته جلودار همچنین این اتفاق باعث می شود که ذخیره کالاها در انبار صورت گیرد ( اتفاقی که در شرایط فعلی برای برخی از کالاها شاهد هستیم) و جو روانی بدی بر تولید کننده و کارگران اعمال شده و رکود تشدید شود.

سهیلا جلو دار زاده در خصوص اقدامات لازم برای استفاده از تمام ظرفیت تولید کشور در شرایط فعلی این گونه بیان کرد: به عقیده من اولین اقدام تشنج زدایی است؛ کما اینکه می بینیم در ادامه رفتارهای دولت قبل تشنج ایجاد می شود. افرادی خودسر و گروه های بدون شناسنامه ای ظاهر شده و با اقداماتی روابط ایران با برخی کشورها را خراب کرده و ایران را کشور بی ثباتی نشان می دهند که در نهایت این امر نمی توانیم روابط تجاری خوبی بر قرار کنیم.

وی در ادامه افزود: نکته لازم به ذکر این است که سرمایه به دنبال حفظ وضعیت خود می رود و اگر احساس کند خطری تهدیدش می کند تمایل به مشارکت و تعامل ندارد. وقتی ما بتوانیم تشنج را از خود دور کرده و امنیت سیاسی و اقتصادی را برای کشورهای خارجی ایجاد کنیم به راحتی می توانیم با کشورها ارتباط برقرار کرده، از سرمایه های های آن ها بهره مند شده و با آن ها دادو ستد تجاری بر قرار کنیم.

جلو دار زاده در نهایت گفت: اقتصاد ما در شرایطی است که به یک نهضت مردمی برای کار آفرینی و رفع موانع تولید نیازمند است.

وی افزود: زمان آن رسیده که بر روی این موضوع متمرکز شویم و اصلاح الگوی تفکر  را در برنامه خود قرار داده و از کشورهای پیشرفته ای که به موفقیت های اقتصادی رسیده اند الگو برداری کنیم و ازنقاط مثبت عملکرد آن ها استفاده کرده و یک حرکت جمعی با مشارکت دولت، تشکل ها، مجلس، بخش خصوصی، مردم را داشته باشم تا بتوانیم شرایط اقتصادی را بهبود بخشیده و پله های ترقی را با سرعت بیشتری طی کنیم.

کد خبر 12497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =