فرار سرمایه گذاران خارجی از ترکیه

در نتیجه می‌توان گفت مانع اصلی سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه رکود رشد مصرف و کاهش درآمد، به ویژه با توجه به بی‌ثباتی‌های اخیر است

به گزارش نشریه وال استریت ژورنال، رجب طیب اردوغان در اولین سفر خارجی خود پس از کودتای شکست خورده ماه گذشته به مسکو می‌رود تا با رییس جمهور روسیه دیدار کند. از آنجایی که اقتصاد ترکیه و روسیه این روزها با مشکلاتی مواجه است، انتظار می‌رود این سفر بر روابط تجاری و اقتصادی دو کشور متمرکز باشد.

رشد اقتصادی ترکیه در نتیجه وقوع کودتای شکست خورده در این کشور و عواقب آن، در چند ماه آینده به طور موقت دوره‌ای نزولی را طی خواهد کرد.

بر همین اساس، نشریه میدل ایست آبزرور در تحلیلی نوشت سرمایه‌گذاران خارجی در حال ترک بازار ترکیه هستند، دارایی‌های بخش بانکداری این کشور در حال کاهش است و سرمایه بانک‌ها رو به زوال است. در نتیجه، اقتصاد ترکیه و ارزش لیر به زودی دچار یک سقوط شدید خواهد شد. به علاوه، ترکیه با احتمال کاهش رتبه اعتباری لیر نیز مواجه می‌شود.

به گفته کارشناسان، بازار سهام ترکیه در حال سقوط است و انتظار می‌رود نرخ بازده اوراق قرضه در این کشور حرکت کندی داشته باشد.

تحلیل‌گران منتظر دیگر عواقب منفی تصمیم‌های رجب طیب اردوغان هستند. باید اشاره کرد ترکیه در راه‌اندازی کودتاهای نظامی سابقه دارد. در سال‌های 1960، 1971 و 1980 کودتاهای سختی در این کشور رخ داده و در نهایت در سال 1997 کودتای موسوم به «کودتای بعد از مدرنیته» رخ داده است.

در نتیجه، عدم تعادل بازار همچنان به عنوان عواقب درگیری‌های ترکیه با کردها در جنوب این کشور و نیز چند بمب‌گذاری اخیر در آنکارا  استانبول، ادامه خواهد داشت. به علاوه، تشدید بمب‌گذاری‌ها و حملات انتحاری تاثیری منفی بر صنعت توریسم ترکیه خواهد داشت.

به طور مشابه، نرخ مصرف نیز روند نزولی دارد و توسعه اقتصادی با توجه به این که رشد اقتصادی این کشور ۳.۸ درصد تخمین زده می‌شود، روند کندی خواهد داشت. به علاوه، در نتیجه افزایش قیمت نفت و کاهش ارزش لیره، نرخ بهره شناور رو به افزایش است. آژانس رتبه‌بندی اعتباری مودیز آمریکا می‌گوید رتبه‌ اعتباری ترکیه منفی شده است.

در نتیجه می‌توان گفت مانع اصلی سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه رکود رشد مصرف و کاهش درآمد، به ویژه با توجه به بی‌ثباتی‌های اخیر است.    

کد خبر 12552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =