رد یک فرضیه غلط درباره ارز تک نرخی

لیلاز: هر حرکتی به سمت ارز تک نرخی قطعا بازار را به سمت تثبیت، کاهش سطح قیمت ها و کاهش فساد و رانت خواهد برد

دکتر سعید لیلاز، اقتصاددان و مدرس دانشگاه در گفتگو با اگزیم نیوز تشریح کرد: استدلال تورم زا بودن ارز تک نرخی از پایه غلط است.

وی افزود: هرچه دولت قیمت ارز رسمی را به قیمت بازار نزدیک کند، قیمت ارز در بازار آزاد کم می شود. به عقیده این کارشناس ارشد اقتصاد یکی از عوامل مهم ثبات ارز طی سال های گذشته در بازار، افزایش قیمت ارز رسمی بوده است.

لیلاز تاکید کرد: میزان تقاضای کل در بازار براساس ریال همواره ثابت بوده و هر زمان دولت بابت ارز رسمی پول بیشتری دریافت کند نرخ ارز آزاد میل افزایشی کمتری خواهد داشت.

تحلیلگر ارشد اقتصادی با بیان اینکه سیاست ارز تک نرخی اثر تورمی نخواهد داشت گفت: رشد نقدینگی تنها عامل تورم در ایران است و متغیرهای دیگر آثار قابل توجهی نخواهند داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تکرار تورم دهه 70 تورم ناشی از یکسان سازی ارز وجود دارد؟ گفت: برخی تورم زا بودن سیاست ارز تک نرخی را به تورم ایجاد شده در دهه هفتاد شبیه می دانند و براساس آن استدلال می کنند در حالی که آنها آثار علت و معلولی را با آثار همزمانی اشتباه گرفته اند. تورم ایجاد شده در آن مقطع همزمان با تک نرخی شدن ارز اتفاق افتاده بود در حالیکه رشد نقدینگی شدید در آن سال ها عامل اصلی بروز تورم می باشد.

کارشناس ارشد و تحلیلگر اقتصادی تاکید کرد: هر حرکتی به سمت ارز تک نرخی قطعا بازار را به سمت تثبیت، کاهش سطح قیمت ها و کاهش فساد و رانت خواهد برد.

لیلاز افزود: تنها نکته ای که وجود دارد گله از دولت است که که چرا در ارز تک نرخی دیر اقدام کرد و این امر هنوز محقق نشده است.

وی با مثبت شمردن عمده سیاست های اقتصادی دولت یازدهم گفت: گام های خوبی در مسیر ارزی انجام شده است؛ قیمت دلار به نحوی تغییر یافته که به ازای هر دلار بیش از 2 هزار تومان کمتر رانت ایجاد شود؛ اگر همین مقدار 300 تا 400 تومان اختلاف بین نرخ آزاد و رسمی را هم بردارند، شرایط بهتر خواهد شد.

لیلاز با ارزیابی مثبت از روند تورم و عنوان کردن کاهش تورم به عنوان بزرگ ترین دستاورد دولت افزود: این استدلال که کاهش تورم به بهای تعمیق رکود رخ داده است اتهام بی پایه ای است که از نظر علمی و اقتصادی منطق ندارد.

وی ادامه داد: در سال 91 رشد منفی 7 درصد را تجربه کردیم و نرخ تورم در آن زمان به 31 درصد رسیده بود. با این وصف اگر رکود سابق در اقتصاد وجود داشت، با نرخ تورم 9 درصدی فعلی نرخ رشد باید به بیش از 20 درصد منفی کاهش می یافت.

لیلاز تحقق نرخ رشد 4 تا 6 درصدی در سال جاری را قطعی برشمرد و گفت: این اتفاق خواهد افتاد و تزریق این میزان رشد علامت و نشانه ای برای بطلان خلاف این ادعا است.

اقتصاددان و مدرس دانشگاه در زمینه پیش بینی صادرات غیرنفتی در سال 95 به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: رقم 50 میلیارد دلاری پیش بینی شده محقق خواهد شد.

وی افزود: این میزان صادرات که به اندازه حجم واردات کشور است رقم قابل توجهی خواهد بود.

لیلاز در پایان تاکید کرد: هرچه قیمت ارز واقعی تر و متعادل تر شود و با سطح تورم هماهنگ باشد، به صادرات غیرنفتی کمک بیشتری خواهد کرد. لذا تحقق حجم پیش بینی شده صادرات غیرنفتی و سایر اهداف بازرگانی در چارچوب اقتصاد مقاومتی و برنامه های کلان اقتصادی  در سایه ارز تک نرخی محقق خواهد شد.

کد خبر 12615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =