چرا ترکیه بازار عراق را از ایران ربود؟

حاشیه سود را کسی در عراق می برد که در این کشور حضور دارد و ارتباط موثر با بازار می گیرد؛ کاری که ترکیه در حال حاضر انجام می دهد و نتیجه آن صادرات پنج برابری این کشور به عراق است.

در حالی که بازرگانان ایران منتظر مراجعه خریدار عراقی برای سفارش کالا و خرید از صادرکننده ایرانی هستند صادرکنندگان ترک در این کشور نمایندگی و دفتر فروش تاسیس و به دنبال رصد بازار و تولید مطابق با سلیقه عراقی ها هستند. این در حالی است که ابراهیم محمدرضا زاده رایزن ایران در عراق، بر لزوم حضور فیزیکی بازرگانان در این کشور تاکید دارد و می گوید: حاشیه سود را کسی در عراق می برد که در این کشور حضور دارد و ارتباط موثر با بازار می گیرد؛ کاری که ترکیه در حال حاضر انجام می دهد و نتیجه آن صادرات پنج برابری این کشور به عراق است.

 محمدرضازاده به اهمیت ایجاد شبکه بازاریابی در عراق و توزیع مویرگی توسط بازاریاب ها تاکید کرد و گفت: مشارکت با تجار بومی در پیشبرد اهداف تجاری با عراق لازم و ضروری است و ما منکر ناامنی ناشی از حضور داعش نیستیم اما انعکاس رسانه ای این موضوع از عراق کشوری ناامن برای فعالیت تجاری ساخته است که تمایل به حضور فیزیکی را در عراق کم کرده است. این در حالی است که در بغداد و اربیل و بصره فعالیت تجاری در امنیت کامل برقرار است.

وی گفت: بخش بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تدارک شرایط لازم برای فعالیت تجاری بازرگانان همه امکانات خود را به کار می گیرد؛ برای این منظور نظر سنجی هایی برای بررسی نقاط قوت و ضعف صادرات به عراق انجام می دهیم که نتایج آن در اختیار عموم، خصوصا بازرگانان قرار می گیرد.

محمدرضازاده، اطلاع رسانی، رزرو هتل، کمک به حل و فصل دعاوی تجاری بین صادرکنندگان و طرف های تجاری آنها در عراق، همکاری در برپایی نمایشگاههای اختصاصی را بخشی از خدمات رایزنی بازرگانی ایران در عراق برشمرد و گفت: برای تجارت با عراق باید شناخت کافی از این کشور داشت و کالای تولیدی باید با شرایط اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی این کشور همخوانی داشته باشد؛ کاری که ترکیه انجام داده و نتیجه آن سهم بیشتری است که از بازار عراق می برد.

رایزن ایران در عراق از اهمیت دقت در جزییاتی چون تطابق برچسب تاریخ مصرف، لحاظ کردن شرایط اقلیمی در بسته بندی را بر شمرد و گفت: کالای ما با تاریخ مصرف هجری شمسی وارد بازار عراق می شود. همین نکته به ظاهر کوچک تاثیر مهمی در میل به خرید در خریدار کالای ایرانی بوجود می آورد. از سوی دیگر گرد و غبار و شرجی بودن اقلیم عراق نیز باید در بسته بندی مواد غذایی صادراتی به عراق مد نظر قرار بگیرد. اینها نکاتی است که رقبا سالهاست رعایت می کنند و هنوز موارد متعددی از این بی ملاحظگی ها در کالای ایرانی صادر شده به عراق دیده می شود.

شعبان فروتن نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز در گفتگو با اگزیم نیوز از بالا رفتن تعرفه های گمرکی از سوی عراق بعنوان یکی از موانع رشد بیشتر صادرات به عراق نام برد و گفت: در یک سال گذشته عراق تعرفه های گمرکی برای کالای ایرانی را افزایش داده و از طرفی قوانین و مقررات گمرکی مرتب تغییر می کند. این عدم هماهنگی باعت معطل ماندن بار در مرز می شود و ریسک تجارت را بالا می برد و چه بسا مواد غذایی با توجه به شرایط نامساعد نگهداری در مرز فاسد شده و نتیجه برای صادرکننده جز ضرر چیزی نباشد.

وی ادامه داد: صندوق ضمانت صادرات نیز از فعالان تجاری عمده و بزرگ حمایت می کند. این در حالی است که تعداد زیادی از تجار ما با سرمایه اندک در حال فعالیت هستند و همانطور که میدانید بخاطر عدم نقدینگی در بازار عراق، ریسک تجارت با عراقی ها بالاست. این گروه از تجار تمایل به معامله نقد دارند چون در صورت عدم پرداخت به موقع از سوی عراقیها و  ضرر و زیان کسی از تجار خرد حمایت نمی کند. در صورتیکه تجار ترکیه ای اجناس خود را بصورت نسیه می فروشند و استقبال بهتری از آنها می شود. فروتن ادامه داد: ترکیه از تمامی فعالین اقتصادی حوزه صادراتی خود حمایت می کند و این کار دامنه فعالیت اقتصادی ترکیه ای ها در عراق را بیشتر و گسترده تر از ایران کرده است.

وی افزود: تولید کننده ایرانی نباید کیفیت را قربانی قیمت کند. متاسفانه کالای ایرانی عرضه شده در عراق در مقایسه با بقیه کشورها کیفیت و استاندارد لازم خصوصا در بسته بندی ندارد. سیستم حمل و نقل و انبارداری در عراق بخاطر شرایط نامساعد اقتصادی بسیار بد است و این در حالی است که وضعیت ترانزیت کالای ترکیه در عراق به نسبت ایران بهتر است.

 

 

 

کد خبر 12630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =