همسویی وزارت صنعت و سیستم بانکی برای درمان رکود

با تحقق بخش قابل توجهی از هدفگذاری کاهش تورم اکنون نوبت به درمان قطعی رکود در صنایع رسیده است. تعداد ۴۸۰۰ واحد صنعتی در دو ماه نخست سال از سیستم بانکی بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند

اولویت برای خروج از رکود و کنترل تورم دو بازوی سیاست های اقتصادی در دولت یازدهم بوده است. با تحقق بخش قابل توجهی از هدفگذاری کاهش تورم اکنون نوبت به درمان قطعی رکود در صنایع رسیده است؛ این امر که پیش از این نیز در حال پیگیری بود اکنون با جدیت بیشتری در نهادهای تصمیم ساز و دستگاه های زیربط دنبال می شود.

همچنین ضرورت توجه به رشد متوازن بخش های اقتصادی موجب شده است در کنار افزایش فروش نفت، رشد بخش خدمات و همچنین افزایش سطح تولیدات کشاورزی، فکری به حال رکود و تعطیلی بنگاه های اقتصادی صنعتی بویژه بنگاه های کوچک و متوسط شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز و براساس نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، نرخ رشد محصول ناخالص داخلی در 3 ماهه نخست سال جاری 4.4 درصد اعلام شده است. نتایج مذکور حاکی است در این بین گروه صنعت رشد 8.8 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است و این امر سیگنال مثبتی برای خروج صنایع از رکود خواهد بود.

گفتنی است رشد بیش از 8 درصدی صنعتی نشانه خوبی از ورود دولت به مسیر صحیح رونق صنایع می باشد. امید می رود با تاکیدات اخیر دولت و بانک مرکزی برای رفع موانع تولید و در راس آن از بین رفتن تگنای مالی بنگاه ها اقدامات سیاسی و نظارتی در این راستا به ثمر برسد و شاهد رونق دوباره صنایع و دویدن خون در شاهرگ حیاتی اقتصاد کشور یعنی تولید و صادرات صنعتی باشیم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز ولی الله سیف روز یکشنبه تشریح کرد: تعداد 4800 واحد صنعتی در دو ماه نخست سال از سیستم بانکی بیش از 40 هزار میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند.

وی در گفتگو با ایرنا افزود: هدف گذاری دولت برای پرداخت تسهیلات به هفت هزار و 500 واحد صنعتی است اما این عدد قابل افزایش است و بانک ها برای همکاری با این طرح آمادگی دارند. رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: برای ایجاد رونق تولید، پرداخت 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده اما این رقم نیز قابل افزایش است.

سیف گفت: هر واحد صنعتی و تولیدی که می تواند با دریافت تسهیلات به چرخه تولید برگردد و سوددهی اقتصادی نیز داشته باشد مورد حمایت بانک های کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه اعطای تسهیلات به واحدها براساس بررسی های کارشناسی صورت می گیرد افزود: تخصیص بهینه منابع بانکی در دستور کار دولت قرار دارد.

این مقام مسئول همچنین گفت: مطالبات بانکی، چک برگشتی و نسبت پایین مالکانه مانع دریافت این گونه تسهیلات نیست و این برنامه به همه بانک های کشور ابلاغ شده است.

سیف بیان کرد: اگر طرح های با سوددهی اقتصادی به بانک ها معرفی شود بانک های استانی منابع مالی کافی برای پرداخت تسهیلات دارند. وی افزود: نظام بانکی با تمام توان در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برای اجرای سیاست های دولت و نظام آمادگی دارد.

سقف تسهیلات واحدهای خرد و متوسط افزایش می‌یابد

با توجه به اینکه عزم جدی برای خروج صنایع از رکود علاوه بر سیستم بانکی در هدف گذاری های دولت و دستگاه های زیربط مورد تاکید قرار گرفته است، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره می گوید: طرح رونق تولید یکی از فعالیت های ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خروج از رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی کشور است.

رضا رحمانی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان گلستان در گرگان اظهار کرد: یکی از راه های رسیدن به این هدف اعطای صحیح تسهیلات به واحدهای تولیدی با رصد بموقع فعالیت های آنان برای بررسی استفاده درست و هدفمند از این اعتبارات است.

وی بیان کرد: تسهیلات مورد نظر به واحدهایی تعلق می گیرد که فکری برای بازار فروش محصولات خود کرده و از این طریق چرخه سودآوری و فعالیت های مؤثر و بلندمدت خود را تکمیل کنند.

قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: اعطای صحیح تسهیلات موجب رونق تولید، رفع رکود و نزدیک شدن به فرامین مقام معظم رهبری، مردم و ریاست محترم جمهوری در رسیدن هرچه سریعتر به توسعه پایدار خواهد شد.

استاندار گلستان نیز در این نشست بر لزوم ساماندهی هرچه مطلوب تر مؤسسات مالی و بانک ها در اعطای بموقع و هدفمند تسهیلات بانکی به صنایع تأکید کرد و گفت: بانک ها باید با جدیت در پرداخت تسهیلات، نقش مؤثری در خروج این صنایع از رکود اقتصادی و افزایش اشتغالزایی در جامعه داشته باشند. وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در لزوم توجه به مسایل اقتصادی و اهتمام دولت بر ایجاد رونق اقتصادی، بیان کرد: تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی و همراهی دولت موجب شده مانعی برای خروج از رکود و تعطیلی واحد های صنعتی وجود نداشته باشد.

در این جلسه مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گلستان با ارائه آخرین آمار از وضع اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی، اظهار کرد: تاکنون اعطای تسهیلات به 637 واحد تولیدی با رقم 737 میلیارد تومان مصوب و بررسی اولیه برای 280 واحد توسط بانک های عامل انجام شده است.

کد خبر 12638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =