به جای مناطق آزاد جدید، مشکلات مناطق فعلی رفع شود

میانگین سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد در هر سال ۱۴۰ میلیون دلار است یعنی در هر منطقه آزاد ۲۰ میلیون دلار که این رقم یک ‌صد و پنجاهم قاچاق در مناطق آزاد است. به جای تأسیس مناطق جدید و افزایش بار مالی باید مشکلات مناطق آزاد فعلی را رفع کنیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما گفت: باید نگاه توسعه ملی،‌ اجرایی و نگاه تقنینی را همزمان با هم داشته باشیم تا بتوانیم درآینده دور مناطق آزاد را توسعه دهیم. به گفته رحیم زارع، با توجه به تبصره یک ماده 117 قانون برنامه پنجم توسعه که مقرر می دارد هر گونه معافیت و یا تخفیف مالیاتی و حقوق ورودی در طول دوره برنامه پنجم توسعه ممنوع است بنابراین لایحه دولت درباره افزایش تعداد مناطق آزاد نیاز به دو سوم آرای نمایندگان مجلس دارد.

وی افزود: طبق آئین نامه داخلی مجلس هم اصلاح برنامه های توسعه به دو سوم آرا نیاز دارد و با توجه به اینکه برنامه پنجم توسعه برای امسال هم تمدید شده بنابراین نیاز به دو سوم آرای نمایندگان مجلس است. زارع با بیان اینکه  از سال 89 تا سال 93 حدود 726 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد انجام شده است، گفت: با توجه به اینکه هر سال واردات در این مناطق، 3 میلیارد دلار است، این سرمایه گذاری یک چهارم این واردات و 8 دهم یکسال صادارت ماست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: میانگین سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد در هر سال 140 میلیون دلار است؛ یعنی در هر منطقه آزاد 20 میلیون دلار که این رقم یک ‌صد و پنجاهم قاچاق در مناطق آزاد است. زارع گفت : به جای تأسیس مناطق جدید و افزایش بار مالی باید مشکلات مناطق آزاد فعلی را رفع کنیم. وی افزود: اکنون 7 منطقه آزاد داریم و باید از ظرفیت فعلی استفاده کنیم. زارع هم با بیان اینکه 2/5 درصد صادرات کل کشور در 7 منطقه آزاد تجاری صنعتی ما انجام می شود گفت: ابتدا باید مشکلات فعلی این مناطق را برطرف سپس مناطق جدید آزاد را تأسیس کنیم.

در ادامه حامدعلی مبارکی مدیر عامل منطقه آزاد چابهار در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه مناطق آزاد در کشورمان در مرزها ایجاد می شود گفت:‌ هدف کلی ایجاد این مناطق، فقرزدایی، تسهیل در تولید،‌ توسعه صادرات،‌ فناوری و انتقال آن و ایجاد منابع مالی است.

وی افزود: مناطق آزاد، کار آزمایشی را انجام می دهند و ما باید نتیجه آن را به عنوان کار خوب و مثمر ثمر به سرزمین اصلی تعمیم بدهیم امّا به علت نبود زیر ساخت ها این کار در عمل به صورت کامل انجام نشد .مبارکی با بیان اینکه سهم مناطق آزاد از قاچاق 3 میلیارد دلار است گفت: مناطق آزاد شفاف ترین عملکرد را در دولت یازدهم داشته است. در ادامه حجت الاسلام خدری با بیان اینکه شاخصه اصلی مناطق آزاد، ‌تجارت جهانی است گفت: نباید در مورد این مناطق، سیاه نمایی کنیم و نباید برای حل مسئله، صورت مسئله را پاک کنیم بلکه مناطق آزاد اگر مشکلاتی دارد باید آن را حل کرد.

وی افزود: مناطق جدید آزاد باید با رویکرد جدید و بدون معایب و مشکلات مناطق آزاد قبلی ایجاد شود. وی ادامه داد: دستگاه های نظارتی باید نظارت لازم را انجام دهند تا شرکت های صوری ایجاد نشود و در صورت ایجاد با آن برخورد شود. وی افزود: با رویکرد جدید ایجاد مناطق آزاد موجب توسعه آن مناطق و به تبع آن موجب توسعه ایران می شود.

خدری اضافه کرد: ماکو امسال 200 میلیارد تومان درآمد داشت که برای زیرساخت های این شهر هزینه می شود در حالی که کل بودجه استان آذربایجان 220 میلیارد تومان بوده است.

 

کد خبر 12639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =