چالش های روابط تجاری در اکو

دبیرکل کمیته ایرانی اتاق اکو روند مناسبات بانکی و صدور روادید را دو چالش جدی بر سر راه روابط تجاری بین کشورهای عضو اکو اعلام کرد

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، «محمدرضا کرباسی» در دومین روز از بیست و یکمین نشست «کمیته های اجرایی و تخصصی اتاق بازرگانی و صنعت اکو» فرآیند ارایه خدمات بانکی را نخستین چالش پیش روی این سازمان اعلام کرد.
کرباسی افزود: ارتباطات کنونی بانکی کشورهای اکو شرایط قابل قبولی ندارد و هزینه معامله بین این کشورها به دلیل استفاده از خدمات بانکی کشور سوم، بسیار بالاست. 
وی گفت: بانک توسعه تجارت اکو نتوانسته است نقش خود را به خوبی ایفا کند و در این زمینه حمایت های دولت ها بسیار ضروری است.
کرباسی اجرا نشدن اکوتا را دومین مانع حرکت اکو دانست.
اکوتا یا همان موافقت نامه تجارت ترجیحی بین کشورهای عضو یا تفاهم نامه تسهیل تجارت با وجود آنکه به امضا رسیده هنوز عملیاتی نشده است.
دبیرکل کمیته ایرانی اتاق اکو ادامه داد: صدور روادید سد دیگری به شمار می رود که اکو را از رسیدن به نتایج مطلوب باز داشته است.
نایب رییس بانک توسعه تجارت اکو یادآوری کرد پس از گذشت هشت سال از تاسیس این بانک، موسسان آن یعنی ایران، ترکیه و پاکستان، افغانستان 4.6، جمهوری آذربایجان 3 و قرقیزستان با 0.6 درصد در این بانک سهم دارند. بنابراین هنوز چهار عضو دیگر اکو در این بانک سهمی ندارند. باید از خود بپرسیم چرا اعضای اکو نسبت به عضویت و ارتقای سهم خود در بانک اکو بی تفاوتند؟
وی اضافه کرد: با چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت بانک تاثیر قابل توجهی بر اجرای پروژه ها در کشورها داشته باشد.
طبق اساسنامه بانک توسعه تجارت اکو عضویت اعضای اکو در بانک الزامی نیست که بر همین اساس بانک نتوانسته است جایگاه خود را پیدا کند؛ در حالی که بانک می تواند با کمک به بخش خصوصی کشورهای عضو، نقش آفرینی کند. بنابراین پیشنهاد شد اصلاح اساسنامه بانک در دستور کار قرار گیرد.
نماینده دبیرخانه سازمان اکو در این نشست از غفلت دولت های عضو نسبت به ظرفیت های اکو انتقاد کرد و گفت کشورهای عضو نباید قدرت خود را دست کم بگیرند و در این وادی اتاق ها نقش کلیدی دارند. به یقین، آنچه تجارت را رشد می دهد به سود اقتصاد و در نتیجه همه مردم خواهد بود.

** تایید پیشنهاد نصب برچسب روادید
در ادامه این نشست، برنامه های تدوین شده و پیشنهادهای دبیرخانه اکو برای حل معضل روادید و اکوتا بررسی شد. 
بهره گیری از برچسب روادید بین کشورهای عضو، یکی از پیشنهادهای مطرح بود. بر اساس این طرح، با نصب یک برچسب در گذرنامه افراد از دریافت روادید بی نیاز می شوند. 
این پیشنهاد مورد تایید اعضا قرار گرفت و قرار شد مطالعات کارشناسی روی این پیشنهاد در یک ماه آینده توسط کشورهای عضو صورت گیرد و در نهایت نتیجه به تصویب برسد. اگر در این بازه زمانی پاسخی از سوی هر یک از کشورها ارایه نشود به معنای موافقت آن کشور خواهد بود.
سازمان همکاری اقتصادی، به طور مخفف اکو یک سازمان اقتصادی منطقه ای است که ایران، پاکستان و ترکیه در سال 1343 خورشیدی (1964 میلادی) آن را پایه ریزی کردند.
این سازمان در آغاز با نام «آر.سی.دی» که نام اختصاری سازمان همکاری عمران منطقه ای است، آغاز به کار کرد. 

کد خبر 12658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =