تکذیب آمار گسترده قاچاق در مناطق ‌آزاد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با رد قاچاق سالیانه ۱۵ میلیارد دلار کالا از مناطق آزاد کشور، گفت: یک جریان رسانه ای در مخالفت با لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد جدید به راه افتاده است

«اکبر ترکان» در دومین نشست مشترک ائمه جمعه با مدیران مناطق آزاد کشور در منطقه آزاد ارس افزود: دستیابی به مصادیق توسعه در متن جامعه اتفاق می افتد و اگر بنا باشد بدانیم برنامه ای در کشور موفقیت آمیز است یا خیر، باید در وهله نخست از مناطق آزاد به عنوان پایلوت (نمونه) اجرای برنامه استفاده شود.
به گفته این مسئول، برنامه های اقتصادی مهم کشور باید ابتدا در مناطق آزاد اجرا و در صورت موفقیت، در کل کشور عملیاتی شود.
ترکان درباره لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد جدید در کشور گفت: از روزی که این لایحه به مجلس ارایه شد، یک جریان رسانه ای در مخالفت با این موضوع به راه افتاد تا مانع از تحقق آن شود.
وی ادامه داد: مخالفان تصویب این لایحه معتقدند مناطق آزاد جدید کارکرد مثبتی نخواهد داشت و حتی عملکرد مناطق آزاد موجود را زیر سوال می برند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه کرد: منتقدان قایل به وجود سالیانه 15 میلیارد دلار قاچاق از مناطق آزاد هستند؛ در حالی که این موضوع حقیقت ندارد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد کل ارزش کالاهای همراه مسافر از مناطق آزاد سالیانه 400 میلیون دلار است و هر مسافر می تواند تا سقف 80 دلار کالا از منطقه آزاد خارج و به داخل کشور منتقل کند اما منتقدان با قوانین و مقررات مناطق آزاد آشنا نیستند.
ترکان ادامه داد: مدافع کالای همراه مسافر نیستم اما اجرای بند 11 سیاست های اقتصاد مقاومتی را دنبال می کنیم.
وی افزود: نمایندگانی که در مجلس مخالف ایجاد مناطق آزاد جدید هستند بدانند این تصمیم (درباره میزان کالای مجاز همراه مسافر) در مجلس گذشته تصویب شده بود.
این مسئول گفت: امروز همه جریان ها دست به دست هم داده تا جلوی تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید را بگیرند اما اطمینان دارم این لایحه در خانه ملت رای می آورد.
ترکان یادآور شد: این سازمان به دنبال اجرای سند توسعه چشم انداز 20 ساله خود است که در آن مناطق آزاد می توانند با پیروی از الگوها و شیوه های جدید به نمونه ای برای توسعه کشور در ایران 1404 تبدیل شوند. 
به گزارش ایرنا، ترکان ماه گذشته در جلسه دفاع از لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی گفته بود، همسایگان بهترین بازار برای روابط دوجانبه اقتصادی اند و همه مناطق آزاد جدیدی که لایحه آن تقدیم شده است در مناطق مرزی قرار دارند و برای هر یک از آنها به منظور افزایش ارتباط با همسایگان ماموریتی تعریف شده است.
منطقه آزاد ارس به طور مشترک در استان های آذربایجان شرقی (شهرستان های جلفا، کلیبر و خداآفرین) و اردبیل (شهرستان های پارس آباد، بیله سوار و گرمی) در شمال غرب ایران قرار دارد.
بر پایه ارزیابی های صورت گرفته از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران، این منطقه پس از منطقه آزاد کیش، دومین جایگاه از نظر توسعه و رشد را در کشور دارد.
این منطقه که در مجاورت دو کشور جمهوری آذربایجان (جمهوری خودمختار نخجوان) و ارمنستان قرار گرفته است، 51 هزار هکتار وسعت دارد.
نشست مشترک ائمه جمعه و مدیران مناطق آزاد با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد، «محسن خادم عرب باغی» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، «محمدعلی جم» معاون فرهنگی مناطق آزاد، مدیران عامل مناطق آزاد قشم و ماکو و جمعی از ائمه جمعه مناطق آزاد کشور در محل منطقه آزاد ارس در حال برگزاری است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور امروز در حاشیه برگزاری نشست ائمه جمعه مناطق آزاد کشور از کارگاه «تارلا امین» که بزرگ ترین گلخانه خاورمیانه محسوب می شود، بازدید کرد.

کد خبر 12659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =