دیپلماسی جذب سرمایه خارجی در پسابرجام

استاد اقتصاد دانشگاه علامه می گوید: علاقه سرمایه گذاران خارجی به سرمایه گذاری در ایران به دلیل نیروی کار و منابع ارزان است. آنچه در این باره دارای اهمیت است این است که با ایجاد فرصت های بیشتر و مشوق های سرمایه گذاری اراده آنها را به عمل تبدیل کنیم

پس از اجرایی شدن برجام دیدگاه جهان نسبت به اقتصاد ایران تغییر یافت و با تعدیل رویکردهای سیاسی جهان به نفع کشورمان زمینه های جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه تجارت بین الملل در ایران فراهم آمد. اکنون با گذشت بیش از یک سال از اجرای برجام این سوال مطرح می شود که چرا جریان ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران مطابق انتظارات پیش نرفته است؛ به عبارتی لازم است این بار از دیدگاه طرف های خارجی به ظرفیت ها و چالش های تجاری ایران نگاه کنیم و انتظارات آنها را برای افزایش سطح مراودات و سرمایه گذاری در ایران برآورد نماییم.

دکتر مهدی تقوی، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در گفتگو با اگزیم نیوز تشریح کرد: آنچه مسلم است این است که رفع تحریم ها وضعیت اقتصاد ایران در فضای بین الملل را به وضعیتی بهتر از قبل تبدیل کرده است.

وی افزود: تغییر دیدگاه غربی ها و اقتصاد های جهانی به درهای باز اقتصاد ایران باعث شد برخی سازمان های جهانی به پذیرش ما متمایل شوند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه گفت: علاقه سرمایه گذاران خارجی به سرمایه گذاری در ایران به دلیل نیروی کار و منابع ارزان است. آنچه در این باره دارای اهمیت است این است که با ایجاد فرصت های بیشتر و مشوق های سرمایه گذاری اراده آنها را به عمل تبدیل کنیم.

تقوی افزود: تحریم ها، تورم و سیاست های غلط اقتصادی در دولت قبل ارزش پول ایران را متاثر کرده است؛ بازگشت منابع بلوکه شده ایران و ورود منابع سرمایه ای می تواند ارزش ریال در مقابل دلار را تعدیل کند و لذا توجه به دیپلماسی تجاری و اقتصادی، ترمیم زیرساخت ها و جلب نظر سرمایه گذاران خارجی در این رابطه اهمیت زیادی دارد.

بازیابی کرسی های ایران در سازمان های جهانی

دکتر جعفر خیرخواهان، کارشناس و تحلیل گر مسائل اقتصادی نیز در همین رابطه به اگزیم نیوز گفت: رفتارهایی که ایران طی سالیان متمادی در سطح بین الملی داشته است باب میل برخی کشورها نبوده و این امر موجب ایجاد دشمنی های سیاسی شده است.

وی افزود: دیدگاه های سیاسی در مراودات اقتصادی تاثیر زیادی دارد تا جایی که این کشورها در تایید اقتصاد ایران بعد از برجام همراهی نکردند و در عرصه اقتصاد جهانی به مثبت بودن زمینه های سرمایه گذاری و برون گرایی اقتصاد ایران رای ندادند.

خیرخواهان گفت: در کنار این موضوع کرسی های نمایندگی ایران در سازمان ها و نهادهای مختلف با خطر رو به رو شد.

به گفته این تحلیلگر و پژوهشگر اقتصادی، حتی با وجود عضویت در برخی سازمان ها کرسی مدیریتی در آنها نداشتیم؛ این امر که تا حدی بدلیل کوتاهی خودمان و برخی برخوردهای مغرضانه جهانی رخ داد نیازمند دیپلماسی های موردنیاز برای ترمیم روابط اقتصادی و سیاسی با جهان است.

وی افزود: در مقابل برخی کشورها مانند عربستان با روابط و پول و شیوه های حمایت سیاسی اهداف خود را پیش می برند.

خیرخواهان با اشاره به سهم اندک ایران از حجم تجارت جهانی گفت: علاوه بر نقش کمرنگ ما در بازارهای صادراتی، عمده صادرات ما هم نفت است که جانشین ها و رقبایی در بازار آن وارد شده اند.

وی افزود: علاوه بر این ها قیمت نفت نیز به اندازه مورد تصور بعد از برجام افزایش نیافت.

این کارشناس ارشد و مدرس دانشگاه با تاکید بر لزوم بکارگیری ابزار دیپلماسی و تقویت ظرفیت های غیرنفتی در صادرات گفت: در این شرایط برای جلب نظر سرمایه گذاران خارجی و بازگشت به کرسی های سازمان های جهانی راهی جز تقویت درون زایی و صادرات نداریم.

به گزارش اگزیم نیوز، چکیده نظر کارشناسان اقتصادی نشان می دهد ایران علیرغم برخورداری از امتیازاتی مانند منابع و نیروی کار ارزان نیازمند تقویت بسترهای سرمایه گذاری و متقاعد کردن سرمایه گذاران خارجی به امنیت اقتصادی در ایران است. تقویت دیپلماسی از مسیر وزارت خارجه ایران، استحکام بنیه صادراتی و خروج از رکود اهرم های مناسبی برای ایجاد تصویر مثبت، شفاف و پایدار از اقتصاد ایران در دیدگاه جهانی خواهد بود.

کد خبر 12662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =