بازگشت رشد صنعتی به سال ۹۱

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با تحلیل منابع و جامعه آماری بانک مرکزی، پژوهشگاه پولی و بانکی و مرکز آمار ایران، به این نتیجه رسیده است که شاخص تولید در ایران در سال ۹۴ رشد منفی داشته است

داده‌های آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد که شاخص صنعتی در سال 1394 كاهش يافته به طوری که این رقم با اعداد مربوط به سال 1391 برابري مي‌كند. بررسي روند فصلي و سالانه رشد شاخص توليد كارگاه‌هاي بزرگ صنعتي از فصل بهار سال 1392 تا زمستان 1394 نشان مي‌دهد، در تمام فصول سال‌هاي 92 و 94، اين شاخص با رشد منفي همراه بوده و تنها در چهار فصل سال 93 توانسته رشدهاي مثبت را ثبت كند. بيشترين رشد شاخص توليد كارگاه‌هاي بزرگ صنعتي طي این مذكور، مربوط به زمستان 93 بوده است. این در حالی است که، رشد شاخص توليد كارگاه‌هاي بزرگ صنعتي در سال‌هاي 92 و 94 منفي بوده و تنها در سال 93 با ثبت رشد7.2 درصدي، توانسته رشدي مثبت را بدست آورد.


شرکت‌های بورسی در چه وضعی هستند؟

داده‌های آماری این بخش، مربوط به پژوهشگا‌ه پولی و بانکی است که به سفارش اتاق تهران مستند شده است. بر این اساس، توليد در شركت‌هاي صنعتي پذيرفته شده در بورس، در فصل پاياني سال 1394 در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 4.6 درصد رشد داشته است. اين رشد با احتساب فرآورده‌هاي نفتي در مدت مذكور 4.5 درصد بوده است و این در حالی است که در زمستان 94، بيشترين رشد شاخص توليد صنعتي در ميان محصولات صنعتي بورسي مربوط به صنعت شيميايي با رشد 15.2 درصدي و محصولات دارويي با رشد 9.6 درصدي است.

با این حال گزارش پژوهشگاه پولی و بانکی گویای آن است که در سال 94 رشد منفی گریبان برخی از صنایع را نیز گرفته به طوری که توليد صنعت خودرو و قطعات با 25.1 درصد كاهش و صنعت سيمان، آهك و گچ با 17.3 درصد كاهش، بيشترين افت شاخص توليد را در ميان صنايع مهم بورسي در فصل پاياني سال 94 تجربه كردند. با وجود رشد توليد که مستند به نماگرهای اقتصادی پژوهشگاه پولی و بانکی است، شاخص فروش صنعتي در فصل چهارم سال 94 ، معادل 2.7 درصد كاهش يافته است. بيشترين كاهش فروش در ميان صنعت سيمان، آهك و گچ با رشد منفي 17.3 درصدي، صنعت خودرو و قطعات با رشد منفي 13.8 درصدي و صنعت كاني‌هاي غيرفلزي با رشد منفي 12.3 درصدي مشاهده مي‌شود.

 

وضعیت تولید و فروش در سال94

گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران همچنین نشان می‌دهد که توليد صنعتي در سال 94 در مقايسه با سال 93، با كاهش 9.8 درصدي همراه بوده است. اين رقم با احتساب فرآورده‌هاي نفتي به منفي 11.5 درصد مي‌رسد.
سهم دو صنعت خودرو و قطعات و فلزات اساسي در كاهش 9.8 درصدي شاخص توليد صنعتي در سال 1394 به ترتيب برابر با منفي 4 واحد درصد و منفي 3.2 واحد درصد بوده است. به‌رغم رشد منفي شاخص توليد صنعتي كشور، برخي صنايع مهم بورسي مانند محصولات دارويي و فرآورده‌هاي غذايي و آشاميدني به ترتيب رشد مثبت 4.7 درصد و 1.9 درصد را در سال 1394 تجربه كرده‌اند. صنعت خودرو و قطعات با كاهش 21.8 درصدي شاخص توليد در سال 94 همراه بوده است. پس از آن، صنعت سيمان، آهك و گچ با رشد منفي 21.5 درصدي بيشترين كاهش توليد را در ميان صنايع مهم بورسي داشته است.

 

مرکز آمار چه می‌گوید؟

بر این اساس، رشد ارزش افزوده فعالیت صنعت در سال 94 مورد توجه قرار گرفته است که حکایت از رشد منفي 0.3 درصدي اين بخش در سال گذشته دارد. تفكيك فصلي رشد ارزش افزوده صنعت نشان مي‌دهد كه بعد از سه فصل متوالي رشد منفي در سال 1394، در فصل چهارم اين سال، رشد اين بخش مثبت شده است.

 

مقايسه آمارهاي رشد صنعت در سال1394

گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران مبین این است که صرف‌نظر از منابع و جامعه آماري و سال پايه، نتايج حاصل از مقايسه آمار مربوط به رشد توليد صنعتي بر اساس گزارش‌های بانك مركزي، پژوهشكده پولي و بانكي و مركز آمار ايران، نشان مي‌دهد که آمار هر سه منبع، تاييدكننده رشد منفي توليدات صنعتي در سه فصل نخست سال 1394 و ناظر بر نامناسب بودن وضعيت توليدات صنعتي در این سال است.
اگرچه دو منبع شاخص توليد صنعتي شركت‌هاي بورسي و رشد ارزش افزوده فعاليت صنعت مركز آمار، رشد شاخص را براي فصل چهارم سال 1394 ، مثبت اعلام كرده‌اند اما شاخص توليد كارگاه‌هاي بزرگ صنعتي مربوط به بانك مركزي، رشد منفي را براي اين مقطع نشان مي‌دهد.

 

 

 

کد خبر 12666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =