پیشنهاد جایگزین برای امحای خودروهای قاچاق

یک کارشناس خودرو می گوید: میتوان به فروش خودروهای توقیفی در مناطق آزاد یا برای مقاصد صادراتی اقدام کرد. همچنین به عنوان تامین قطعات خودروهای موجود در داخل قابل استفاده خواهند بود

طی روزهای گذشته مسئولان تعزیرات حکومتی اعلام کردند که تعداد 13 خودروی بنز و پورشه قاچاق روز چهارشنبه هفته جاری در شیراز امحا می‌شوند. در حالی که علیرغم برخی نظرات کارشناسان در این رابطه حکم این پرونده قطعی شده بود و هیچ مانعی برای امحای خودروهای قاچاق وجود نداشت، ساعتی پیش اعلام شد که امحای این خودروها منتفی شده است. چندی بعد لغو امحای خودروها تکذیب شد؛ محسن قائمی‌نسب، مدیرکل روابط عمومی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اخباری مبنی بر لغو امحاء ۱۳ خودروی لوکس پورشه بنز که قرار بود فردا پنجشنبه انجام شود، گفت: امحاء خودروها ملغی نشده و فردا حتما انجام خواهد شد به گزارش اگزیم نیوز و براساس آخرین خبار در حال حاضر متهم اصلی این پرونده نیز در شیراز زندانی است و در کنار حکم تعزیرات مبنی بر ضبط این خودروها، به جریمه نقدی حدود 14 میلیارد تومان نیز محکوم شده است.

لزوم برخورد قاطع با قاچاق خودرو

محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو درباره مبارزه با قاچاق خودروهای مذکور به اگزیم نیوز گفت: اگر جریمه سنگین در این رابطه اعمال نشود، تخلف و قاچاق ادامه می یابد. در کانادا اگر کسی خلافی با خودرو مرتکب شود خودروی وی را پرس می کنند!

نجفی منش با رد فرضیه افزایش قیمت خودروهای لوکس در اثر توقیف و امحای موارد قاچاق افزود: به هر شیوه ای جلوی قاچاق را بگیرند به نفع کشور است.

وی افزود: هر نوع برخورد جدی با قاچاق به سود شفافیت و سلامت اقتصاد ایران خواهد بود.

قاچاق خودرو چگونه اتفاق می افتد

فربد زاوه کارشناس خودرو نیز در گفتگو با اگزیم نیوز تشریح کرد: فرایند قاچاق خودرو مانند قاچاق سایر کالاها نیست و روندی که در این رابطه اتفاق افتاده به این شرح است؛

زاوه گفت: خودروهای مناطق آزاد برای مدت مشخصی مرخصی می گیرند و با پلاک گذر موقت به خارج از منطقه می روند یا در شهرها تردد می کنند. خودروهای توقیفی در شیراز به احتمال زیاد در منطقه آزاد اروند پلاک شده اند.

وی افزود: دلیل این ریسک صاحب خودرو و واردات ماشین به این شکل این است که واردات خودرو با حجم موتور بالای 2.5 لیتر به کشور ممنوع است و عملاً چاره ای جز این شیوه واردات برای چنین خودروهایی وجود ندارد.

کارشناس خودرو در ادامه گفت: این خودروها بعد از گذشت دوره پلاک موقت باید به منطقه آزاد برگردند یا از کشور خارج شوند. لذا تردد این خودروها پس از پایان دوره به منزله قاچاق تلقی می شود.

قاچاق خودرو فراگیر نیست

زاوه با تاکید بر اینکه فرایند قاچاق خودرو مانند قاچاق مواد مخدر، مشروبات الکی و دیگر کالاها نیست افزود: قاچاق خودرو بواسطه نیاز به شماره گذاری و بیمه عملاً شدنی نیست و بسیار کم اتفاق می افتد.

وی همچنین گفت: تعداد 13 خودروی توقیف شده در شیراز حدود 12 میلیارد ارزش دارند لذا بهترین راه برخورد با این تخلف، حراج خارج از سرزمین و انتقال به سازمان املاک تملیکی می باشد.

زاوه با تاکید بر اینکه این خودروها نباید اجازه تردد در داخل را بازیابند افزود: میتوان به فروش آنها در مناطق آزاد یا برای مقاصد صادراتی اقدام کرد. همچنین به عنوان تامین قطعات خودروهای موجود در داخل قابل استفاده خواهند بود.

وی با ابراز موافقت خود درباره لغو امحای خودروهای توقیف شده گفت: پولی که می تواند در خزانه دولت بماند با امحای خودروها از بین می رود؛ به علاوه امحای آنها هزینه زا هم خواهد بود.

زاوه افزود: خودروهای گذر موقت یا باید تمدید مهلت تردد بگیرند یا به مناطق آزاد برگردند درغیر این صورت قاچاق محسوب می شوند، البته انواع تخلف درمورد خودروهای گذر موقت متنوع است و هر جرم ساده ای در این موارد تخلف و قاچاق محسوب می شود مانند راندن اتومبیل توسط غیر از صاحب اصلی آن.

وی با تاکید بر اینکه این موارد توقیفی تخلف جدی است و باید با آن برخورد قاطع شود گفت: در این باره با مسئولین زیربط هم عقیده ایم اما ضبط خودرو خودش جریمه محسوب می شود و امحای آن لازم نیست؛ این خودروها می توانند در گمرکات حراج شود یا در مناطق آزاد و خارج از کشور استفاده شوند.

کد خبر 12684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =