چشم‌انداز تاریک چین؛ اغراق یا واقعیت؟

به گزارش فایننشال تایمز، داده‌هایی که اخیرا در مورد اقتصاد چین منتشر شده، با توجه به کاهش سرعت رشد تولید صنعتی و سرمایه‌گذاری در سه ماهه دوم امسال، حاکی از رکود اقتصادی در این کشور است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از فایننشال تایمز، داده‌هایی که اخیرا در مورد اقتصاد چین منتشر شده، با توجه به کاهش سرعت رشد تولید صنعتی و سرمایه‌گذاری در سه ماهه دوم امسال، حاکی از رکود اقتصادی در این کشور است. همچنین  صندوق بین‌المللی پول در گزارش سالانه خود از اقتصاد چین، در مورد ریسک عدم پرداخت بدهی بانکی 6 تریلیون دلاری در این کشور هشدار داده است. این مساله از اظهار نظر برخی کارشناسان که می‌گویند هیچ کشوری به اندازه چین نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی (GDP) را بدون داشتن بحران افزایش نداده، حمایت می‌کند.

با این حال، این احتمال وجود دارد که در مورد شرایط تاریک اقتصاد چین بزرگنمایی شده باشد. جیسون بدفورد، تحلیل‌گر بانک UBS در هنگ‌ کنگ در تحلیلی اعلام کرده: «تحلیل ما از 765 بانک در چین مشخص می‌کند که سرمایه‌گذاری مجدد و تزریق نقدینگی در این کشور شروع شده و پیشرفت غیرمنتظره‌ای ایجاد کرده است. مبالغ استهلاکی و حذف دارایی‌های بد از سال 2013 سه برابر شده است.»

مطالعه بدفورد یکی از چند شاخصی است که نشان می‌دهد شرایط چین آنقدرها بد نیست. یکی از بانک‌هایی که به عقیده بدفورد مبالغ استهلاکی قابل توجه از نوع محصولاتی که صندوق بین‌المللی پول نسبت به آنها هشدار داده ایجاد کرده، بانک دالیان است. این بانک اعتبارات خود را در برابر دارایی‌های اعتباری پرریسک تا 86 درصد کاهش داده است.

شهر دالیان این تمایز را دارد که در استان لیائونینک در شمال شرقی چین واقع شده است؛ تنها استانی که در ماه‌های گذشته واقعا رکود داشته است. به عبارت دیگر، اقتصاد محلی به قدری بد عمل می‌کند که مدیران بانک‌ها نمی‌توانند امید داشته باشند مشکل دارایی‌های خود را در طول زمان و به شیوه‌ای که همتایان آنها در بخش‌های سالم‌تر کشور پیش‌بینی کرده‌اند، حل کنند.

در بسیاری موارد، تغییرات مدیریتی می‌تواند تفاوت قابل توجهی در نتایج بانک‌ها ایجاد کند. بنیان‌گذار یکی از این موسسات وام‌دهی در شنزن می‌گوید که توانسته کیفیت شرایط وام را با تغییر ساختار انگیزشی برای کارمندان بهبود بخشد.

با این حال، نشانه‌های امیدوارکننده دیگری برای اقتصاد چین وجود دارد. به عنوان مثال، انتظار می‌رود روند نزولی قیمت‌های تولیدکننده تا پایان امسال و بعد از چهار سال کاهش، متوقف شود. در نتیجه، بار واقعی بدهی‌ها سبک‌تر می‌شود و به بسیاری از شرکت‌های بدهکار و بانک‌های تامین‌کننده آنها تسکین می‌دهد.

همچنین هنوز عاقبت خیلی خوشحال‌کننده‌ای برای اقتصاد راکد چین پیش‌بینی نمی‌شود. به طور کلی، به گفته بدفورد، «انباشت بدهی‌های بد همچنان در حال افزایش است.» در بسیاری موارد، وام‌‌دهی با رابطه و دادن رشوه مطرح است و در موارد دیگر، نمی‌توان تشخیص داد آیا مداخله سیاسی یا عدم مدیریت ریسک عامل چنین آشفتگی‌هایی است.

کد خبر 12690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =