صنایع صادرات محور در انتظار حمایت

اگزیم نیوز: قرار است بانک توسعه صادرات از طریق محکم کردن ارتباطات برون مرزی نقش تسهیل تعامل با بانکهای خارجی را ایفا کند تا مشکل عدم هماهنکی بین بانکهای ایرانی و خارجی رفع شود

رییس اتاق بازرگانی ارومیه با تأکید بر این که ارومیه با 967 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور همسایه پتاسیل تبدیل شدن به قطب اقتصادی غرب کشور را دارد و نیازمند شدید حمایت در این خصوص است به سفر اخیر مدیرعامل بانک توسعه صادرات به استان آذربایجان غربی اشاره کرد و این اتفاق را رویدادی دلگرم کننده برای صنایع استان توصیف کرد. مهندس حسن انتظار در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این که در این بازدید برنامه مبسوط و مفیدی با دکتر صالح آبادی داشتیم افزود: یک روز کامل به بازدید از کارخانجات تولیدی و برگزاری جلسات گفتگو گذشت که در آن فعالان اقتصادی، رییس بانک توسعه صادرات استان و مسئولین مرتبط حضور داشتند.

وی ادامه داد: از آنجاییکه امروز همه صنایع ما دچار بحران هستند، از مقام معظم رهبری تا دولت تدبیر و امید و بانک مرکزی همه در تلاشند تا وضعیت موجود سر و سامان پیدا کند. بانک توسعه صادرات شعبه استان آذربایجان غربی ارتباط تنگاتنگی با اتاق بازرگانی ارومیه دارد و از آنجا که ماهیت تاسیس این بانک برای حمایت از بنگاههای اقتصادی است، تعامل از این شکل بسیار راهگشاست.

انتظار ادامه داد: ما مشکلات منطقه را با دکتر صالح آبادی در میان گذاشتیم و ایشان قولهای مساعدی دادند که امیدواریم به زودی به مرحله اجرا دربیایند. وی گفت: ما انتظار داریم بانک توسعه صادرات شرایط دریافت تسهیلات را برای صنایع آسان کند، به عنوان مثال در حال حاضر در ازای وام، تضمین ملکی یا تضمین صندوق ضمانت صادرات را طلب می کنند که برای خیلی از بنگاهها سنگین است و بهتر است این مسیر تسهیل شود و در این مورد انعطاف بیشتری نشان داده شود و سابقه مثبت فعالیت آنها در ارائه تسهیلات در نظر گرفته شود. رییس اتاق بازرگانی ارومیه افزود: خدمات بانک توسعه صادرات باید بصورت ساده و سریع و ارزان و بدون تلف کردن زمان در مسیر اداری ارائه شود.

وی گفت: قرار است بانک توسعه صادرات از طریق محکم کردن ارتباطات برون مرزی نقش تسهیل تعامل با بانکهای خارجی را ایفا کند تا مشکل عدم هماهنکی بین بانکهای ایرانی و خارجی رفع شود و من ضمن تشکر از مدیران این بانک امیدوارم به زودی به پیشنهادهای مطرح شده جامه عمل پوشانده شود.

مهندس غلامرضا بابایی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی نیز در خصوص دستاوردهای سفر مدیرعامل بانک توسعه صادرات به استان آذربایجان غربی به اگزیم نیوز گفت: در خصوص ارتباط موثر و تحکیم روابط بین فعالان اقتصادی، مسئولین استان و اتاق های بازرگانی استان با بانک توسعه صادرات بحث و تبادل نظر شد و عارضه یابی در این مورد در راستای رفع موانع و مشکلات پیش روی صادرات استان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در خصوص ایجاد زمینه برای حمایت جدی بانک توسعه صادرات از صادر کنندگان قولهای مساعدی از سوی بانک داده شد.

بابایی درباره ارتقای فعالیت صادرکنندگان استان اظهار امیدواری کرد و افزود: حمایت های بانک توسعه صادرات به بهبود وضعیت صنایع استان کمک خواهد کرد. به گفته وی اعطای تسهیلات برای تجار و بازرگانانی که صادرات را در اولویت قرار می دهند موجب اشتغالزایی و رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد؛ مخصوصا واحدهای اقتصادی که صادرات خود را به روسیه افزایش دهند تسهیلات ویژه با نرخ سود 16 درصد در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص حمایت های بانک توسعه صادرات از صادرات غیر نفتی در استان گفت: وجود شرارت های داعش در عراق و نا امنی های ترکیه بر صادرات این استان اثر منفی داشته با این وجود در سال جاری در این استان بالای 700 میلیون دلار صادرات هدف گذاری شده و این امر مهم حمایت مضاعف بانکها از واحدهای تولیدی این استان را می طلبد. وی حضور مدیران کشوری را در استان در راستای حل مشکلات واحدهای بحران زا و توسعه صادرات مهم ارزیابی کرد و این دیدارها را در راستای آشنایی آنها با مشکلات فعالان و صادرکنندگان استان موثر دانست.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی همچنین پیشنهاد کرد: باید نهایت استفاده از همجواری با کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان جهت افزایش توان صادرات غیر نفتی کشور برد و از فضای ایجاد شده در بخش صادرات برای  اشتغال زایی و بهره وری مالی استان سود برد.

 به گفته وی تسریع در روند پرداخت معقولانه تسهیلات ارزی و ریالی به واحدهای تولیدی در راستای رشد صادرات ضروری است. وی دعوت و راهنمایی مشتریان برای عضویت در باشگاه مشتریان بانک برای تلاقی هم اندیشی مشتریان و بانک با اخذ نظرات آنها و ارائه آخرین اخبار و اطلاعیه های بانک به آنها را گام مهمی در رفع ابهام و شفافیت فی مابین بانک توسعه صادرات و تولید کنندگان استان دانست و از مسئولین بانک توسعه صادرات خواست در تصمیم گیری های خود فعالیت های اقتصادی در بازارهای مرزی را لحاظ نمایند.

 

کد خبر 12712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =