۸ چالش عمده صنعت پوشاک و نساجی

سعید حسین زاده گفت: قیمت تمام شده بالای تولیدات ایرانی، بالا بودن نرخ بهره های بانکی، وجود مالیات های سنگین، قیمت بالای اجاره بها، نبود مواد اولیه مرغوب، عدم استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات بروز و مشکلات ناشی از قانون کار عمده چالش های صنعت پوشاک هستند.

سعید حسین زاده گفت: قیمت تمام شده بالای تولیدات ایرانی، بالا بودن نرخ بهره های بانکی، وجود مالیات های سنگین، قیمت بالای اجاره بها، نبود مواد اولیه مرغوب، عدم استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات بروز و مشکلات ناشی از قانون کار عمده چالش های صنعت پوشاک هستند.

سعید حسین زاده در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز با اشاره به عدم موفقیت برندهای ایرانی در جدال با برندهای مطرح خارجی گفت: اصلی ترین علت شکست برندهای ایرانی نهادینه نکردن فرهنگ تولید ملی برای مصرف کالاهای داخلی است. به گفته وی ما ابتدا بايد بگوييم چگونه مي‌توان کاري کرد که مردم ترغيب شوند کالاي ايراني بخرند. اما اين چند سال کاري که صورت گرفته، تبليغ کالاهاي خارجي بوده است و در رسانه‌ها دائما کالاهاي خودمان را با کالاهاي خارجي مقايسه کرده‌ايم.

وی ادامه داد: ما دائما در صحبت‌هايمان گفته‌ايم دليل اين‌که کالاهاي خارجي بازار ايران را پر کرده‌اند، به اين خاطر است که مردم کالاهاي بي‌کيفيت داخلي را نمي‌خرند. در صورتي که توليدکنندگان ما  به اين شعور و آگاهي رسيده‌اند که استانداردهاي کيفي را رعايت کنند تا در بازار حرفي براي گفتن داشته باشند.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: معتقدم تولیدات خوب داخلی ما از برندهای معروف خارجی به مراتب از کیفیت بالاتری برخوردار است.

وی اظهار کرد: یکی از مواردی که دربخش عرضه باید از سوی تولیدکنندگان و صاحبان برند مورد توجه قرار گیرد، محل عرضه محصولاتشان است. عرضه یک برند خاص پوشاک، نیازمند فروشگاه­های مشخص و متمایز و همچنین حضور در فروشگا­های بزرگ و خوشنام پوشاک است. اما در عمل چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

حسین زاده بیان کرد: هزينه اجاره‌اي که پاساژها از برندهاي ايراني دريافت مي‌کنند، دو تا سه برابر هزينه‌اي است که از برندهاي خارجي دريافت مي‌کنند. با این وجود حتی فروشگاه هایی که شهرداری یا ارگانهای دولتی می سازند با قیمت بالا در اختیار تولیدکننده ایرانی قرار می دهند.

به گفته وی یک برند زمانی موفق است که فروشگاهی مختص به خود داشته باشد تا خریدار برای دسترسی به آن سردرگم نشود و همچنین امکان عرضه آن برند خاص پوشاک در فروشگاهای خوشنام و معتبر پوشاک یکی دیگر از گزینه هایی است که می­تواند تضمین کننده موفقیت یک برند پوشاک در بازار کشور باشد.

حسین زاده در ادامه گفت: ما در راستای برند سازی هیچ فعالیتی انجام نداده ایم، حتی برندهایی که داشتیم را سرکوب یا در مواردی مواخذه کرده ایم. این دلایل باعث شده تا حتی تولید کنندگانی که محصولاتشان دارای کیفیت بالاتر از محصولات وارداتی است و توانایی رقابت با آنها را دارند، توجهی به استفاده از برند ایرانی نداشته باشند و محصولاتشان را با برندهای خارجی به بازار عرضه کنند.

وی اظهار کرد: این اتفاق موجب شده تا دیگر فعالانی که در عرصه تولید انواع پوشاک فعالیت می­کنند برای موفقیت در بازار و عرضه محصولاتشان از برندهای معتبر خارجی استفاده کنند.

مدیر عامل شرکت بافران درباره مشکلات بخش پوشاک اظهار کرد: نخستین مشکل صنعت پوشاک اختلاف قیمت تمام شده با سایر کشورهای بزرگ و مطرح پوشاک در دنیاست. از دیگر مشکلات می توان به بالا بودن نرخ بهره وام‌های بانکی اشاره کرد. مصداق این امر آن است که در حال حاضر بسیاری از تولیدکننده های داخلی با استفاده از وام های بانکی با درصدهای بسیار بالا فعالیت می کنند.

حسین زاده درباره حمايت از توليد داخلی گفت: هر ازگاهی دولت قول هایی به این بخش می دهد به عنوان مثال ابتدای سال 95 اظهار کرد مبلغ 15 هزار میلیارد برای بنگاه های کوچک و متوسط اختصاص داده ایم اما تا کنون هیچ مبلغی به دست این واحدها نرسیده است، چرا که اگر غیر از این بود باید وضعیت صنایع تکانی می خورد.

وی ادامه داد: وضعیت نسبی تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی در مقایسه با سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه ایران به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. به عبارت دیگر فعالان اقتصادی این حوزه از هیچ گونه امتیازاتی برخوردار نیستند در صورتی که کشورهای همسایه همچون ترک ها به صورت رایگان در نمایشگاه های ایرانی شرکت کرده و بازار ما را در انحصار خود قرار داده اند.

حسین زاده اظهار کرد: وجود مالیات های سنگین، قیمت بالای اجاره بها، نبود مواد اولیه مرغوب و همچنین کمبود اکسسوری پوشاک مانند دکمه، زیپ، یراق و ... ، عدم استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات بروز و مشکلات ناشی از قانون کار از دیگر چالش های این صنعت محسوب می شوند. بر همین اساس و با توجه دلایل ذکر شده سرمايه‌گذاري مالي براي محصولات ايراني وجود نداشته و در نتیجه قیمت تمام شده محصولات افزایش یابد.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: وجود هر کدام از این مشکلات در کار باعث افزایش هزینه ها و کاهش قدرت رقابت تولیدکنندگان می شود. به عبارت دیگر آنقدر تولید مشکل دار شده است که کمتر کسی پا به این عرصه گذاشته و در ان سرمایه گذاری می کند.

سعید حسین زاده درباره جایگاه صنعت پوشاک در دنیا گفت: ایران برغم توانمندیهای تولید کنندگان پوشاک، جایگاه قابل قبولی در جهان ندارد. تحریم های ظالمانه علیه ایران اصلی ترین علت این امر است. در سالهای گذشته ایران صادرکننده های فعال و قوی داشت که برندهای معروف هم تولید می کردند و بخشی از بازارهای اروپا را به انحصار خود در آورده بودند، اما سیاست های نادرست اعمال شده و نبود سیستم بانکی باعث شد یکی یکی بازارهای خارجی را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه تولیدات داخلی نمی تواند جوابگوی خوبی برای بازار بزرگ ایران باشد، که اگر چنین بود جایگاهی به مراتب بالاتر از الان داشتیم. معتقدم در حق تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی بی نهایت کوتاهی و جفا شده است.

این مقام مسوول اظهار کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که نمی‌خواهیم مانند خودروسازی از ما (‌تولیدکنندگان وصادرکنندگان پوشاک) حمایت کورکورانه شود ما قرار نیست زمانی که جنسی وارد ایران کی شود برای آن فرش قرمز گهن کنیم و برای تولیدکنندگان داخلی تا این حد مضیقه ایجاد کنیم.

سعید حسین زاده با اشاره به اینکه اگر دولت حمایت نکند این صنعت قادر به ادامه حیات نخواهد بود، گفت: در سالهای گذشته حمایت‌های دولت از این صنایع مطلوب نبوده و معتقدم تداوم بحران در صنایع نساجی موجب می شود تا بسیاری از کارخانجات تعطیل یا در آستانه تعطیلی قرار گیرند. لازمه این امر آموزش در دانشگاه ها است.

وی اظهار کرد: باید ابزار کافی جهت تدریس در دانشگاه ها آورده شود، از طرف دیگر به دلیل عدم حضور دانش‌آموختگان رشته مهندسی پوشاک در کارخانه‌ها ، تولید پوشاک در ایران هنوز تخصصی نشده‌است.

حسین زاده ‌فقدان تکنولوژی و دانش فنی را مهم‌ترین مشکل صنعت پوشاک اعلام کرد و افزود: ایجاد مراکز طراحی، تحقیق و توسعه و آموزش تخصصی پوشاک و همچنین مراکز آموزشی حرفه‌ای در زمینه پوشاک باید از اولویت های برنامه دولت باشد.

وی ادامه داد: این صنعت به شدت نیازمند حمایت دولت است و باید شرایط و سیاست‌ها به نحوی اعمال شوند که ضمن ایجاد برند مشترک، بتوانیم از دانش فنی، تکنولوژی و بازارهای صادراتی بهره‌مند شویم. چرا که در زمینه های استعداد، پتانسیل، زیر ساخت قوی هستیم اما حمایت نداریم.

حسین زاده در پایان گفت: اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران جلسات بی شماری برگزار کرده و راهکارهای زیادی ارائه داده اما متاسفانه اقداماتی در این راستا تاکنون انجام نشده و تا زمانی که پیگیری نشود وضعیت این صنعت همین خواهد بود.

کد خبر 12722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =