خط مشی مناطق آزاد، منطبق با اقتصاد مقاومتی

ترکان: حدود ۴۵ منطقه ویژه اقتصادی توجیه لازم را ندارند و فعال نیستند چرا که سرمایه گذار فعالیتی در این مناطق ندارد ، اما مناطق ویژه ای که به تازگی در مجلس مطرح شده اند، توجیه اقتصادی لازم را دارند

«اکبر ترکان» با بیان اینکه یک کالا وقتی قاچاق محسوب می شود که بدون نظارت گمرک و نیروی انتظامی وارد شود، افزود: فردی که عنوان کرده 90 درصد قاچاق کشور از مناطق آزاد کشور صورت می گیرد احتمالا اعداد و ارقام نمی شناسد.
مشاور رییس جمهوری ادامه داد: مناطقی که در مناطق آزاد اروند، انزلی، ارس و ماکو از آنجا کالای همراه مسافر عبور می کند، محدوده و فنس دارند و تحت نظارت گمرک است. بهتر نیست کمی درباره اظهارنظرهای غلط خود درباره قاچاق در مناطق آزاد فکر کنیم تا با شلوغ کاری ها، کسی رد گم نکند.
ترکان درباره اعداد مربوط به قاچاق کالا در کشور خاطرنشان کرد: رقم واردات کالای همراه مسافر در مناطق آزاد 400 میلیون دلار است اما رقم مربوط به قاچاق کالا در کشور 15 میلیارد دلار عنوان شده، حال اگر کلیه کالای همراه مسافر در مناطق آزاد نیز قاچاق باشد، این رقم در قیاس با 15 میلیارد دلار رقمی نیست.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور همچنین درباره مسایل مربوط به تردد خودرو در مناطق آزاد یادآور شد: خودروها در مناطق آزاد شماره می شوند اما نباید از این مناطق خارج شوند. تردد خودروها در داخل مناطق آزاد مقدور است و خارج از آن در حیطه تصمیم گیری منطقه آزاد نیست. به همه کشور اعلام کرده ایم تردد خودرو خارج از محدوده مناطق آزاد غیرقانونی است و اگر این قانون توسط فرد دیگری شکسته شده آیا این درست است که مناطق آزاد پاسخگوی آن باشند؟

**مناطق ویژه اقتصادی جدید توجیه اقتصادی دارند
ترکان که این اظهارات را شب گذشته (شنبه شب) در یک برنامه زنده سیما عنوان کرد، درباره مناطق ویژه اقتصادی غیرفعال و نیز مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدیدی که به تازگی در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد تصویب قرار گرفته است، گفت: برخی مناطق ویژه اقتصادی غیرفعال، سرمایه گذاری و زیرساخت های لازم را ندارند. حدود 45 منطقه ویژه اقتصادی توجیه لازم را ندارند و فعال نیستند چرا که سرمایه گذار فعالیتی در این مناطق ندارد ، اما مناطق ویژه ای که به تازگی در مجلس مطرح شده اند، توجیه اقتصادی لازم را دارند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد به توجیه اقتصادی مناطق آزاد جدید اشاره کرد و گفت: اولویت ایجاد این مناطق کار با همسایگان کشور است. 'جاسک' به عنوان یک پایانه صادرات نفتی مطرح شده و پالایشگاه، انبار نفت و پتروشیمی در آن ساخته می شود و به عنوان پایانه دوم صادرات نفتی ایران مدنظر قرار گرفته است. 'اینچه برون' در استان گلستان برای توسعه روابط اقتصادی و ریلی میان ایران و کشورهای آسیای میانه ایجاد می شود و شهر متالوژی در این نقطه مدنظر قرار می گیرد، 'سیستان' در شمال استان سیستان و بلوچستان به منظور کار با افغانستان درنظر گرفته شده و به عنوان کریدور صادراتی چابهار- زابل- افغانستان فعال می شود، 'مهران' در استان ایلام برای روابط تجاری با عراق، بوشهر برای افزایش ظرفیت های تجاری ایران در خلیج فارس، بانه- مریوان برای روابط تجاری ایران با اقلیم کردستان عراق و اردبیل برای کسب و کار و روابط با کشورهای آسیای میانه در نظر گرفته شده اند.
ترکان در رابطه با تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید در کمیسیون اقتصادی مجلس و به رای گذاشتن آن در صحن علنی نیز گفت: با جلساتی که با اعضای کمیسیون برگزار کردیم، اطلاعاتی در رابطه با ضرورت ایجاد مناطق آزاد و ویژه ارایه کردیم و اطمینان دارم به ایجاد مناطق آزاد جدید رای مثبت داده می شود.

**خط مشی مناطق آزاد منطبق بااقتصاد مقاومتی است
وی با بیان اینکه خط مشی مناطق آزاد بند 11 سیاست های اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: سیاست کشور در مناطق آزاد نسبت به سرزمین اصلی متفاوت نیست و اینکه تصور کنیم مشکلات کشور مربوط به سرزمین اصلی است و در مناطق آزاد شرایط به گونه دیگری است اصلا چنین چیزی صحت ندارد اما وضعیت تولید، صادرات و جذب تکنولوژی در مناطق آزاد بهتر از سرزمین اصلی است.
مشاور رییس جمهوری در ادامه به نوع واردات در این مناطق اشاره کرد و افزود: در مناطق آزاد 4 نوع واردات وجود دارد، ابتدا کالاهایی هستند که به مناطق آزاد وارد می شود اما در این مناطق مصرف نمی شوند و مبدا آن جای دیگری است. در واقع مناطق آزاد در این مورد نه مبدا واردات هستند و نه گشایش دهنده آن؛ نوع دوم وارداتی است که در آن کالایی برای مصرف به مناطق آزاد وارد می شود مثل هتلی که در کیش تجهیزات موردنیاز خود را از خارج وارد می کند و در آن هتل مورد مصرف قرار می دهد. نوع سوم واردات مربوط به مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان در مناطق آزاد است و آخرین نوع واردات در این مناطق به عنوان 'کالای همراه مسافر' است که در فروشگاه های مناطق آزاد به مردم عرضه می شود.
ترکان در واکنش به نقدهای نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مناطق آزاد گفت: گمرک ایران ابتدا ورود کالا را سند می زند و کالا پس از آن وارد گمرک مناطق آزاد می شود. گفته های آقای نعمت زاده درباره قاچاق در مناطق آزاد صحت ندارد.

**ثبت شرکت ها در مناطق آزاد
وی درباره ثبت شرکت ها در مناطق آزاد خاطرنشان کرد: محال است دو شرکت با یک کدپستی ثبت شوند چون یک شرکت در منطقه آزاد، در سازمان ثبت مرکزی نیز ثبت می شود.

**مناطق آزاد شکست نخورده اند
دبیر شورایعالی مناطق آزاد به اظهارات توکلی درباره شکست خوردن مناطق آزاد نیز واکنش نشان داد و گفت: از اظهارات آقای توکلی درباره شکست خوردن مناطق آزاد تعجب می کنم. درست است که به اهداف مناطق آزاد به طور کامل نرسیده ایم اما به مفهوم شکست نیست.
ترکان گفت: منطقه آزاد اروند به تنهایی در سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون دلار از مرز شلمچه صادرات داشته، پایانه صادراتی منطقه آزاد ماکو در کشور بی نظیر است و بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی با هدف و رویکرد صادرات در حال ساخت است. مناطق آزاد هنوز به هدف نهایی خود نرسیده اند ولی در مسیر توسعه قرار دارند و گزارش های این مناطق نیز مرتب به ستاد اقتصاد مقاومتی ارایه می شود.

کد خبر 12752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =