استارت کریدور سبز گمرکی ایران-روسیه

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه : تفاهم‌نامه کریدور سبز گمرکی میان ایران و روسیه از ۳ روز پیش به اجرا در‌آمد

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت: تفاهم‌نامه کریدور سبز گمرکی میان ایران و روسیه از ۳ روز پیش به اجرا در‌آمد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، براساس پروتکل تسهیل گمرکی بین ایران و روسیه (کریدور سبز) صادرکنندگان و واردکنندگان می‌توانند با طی فرآیندی مشخص نسبت به تبادل کالاهای تجاری با روسیه اقدام کنند سازمان گمرک با تعیین روش اجرایی پروتکل یاد شده (فلوچارت) چگونگی انجام تشریفات تجاری رادر رویه‌های صادرات و واردات برای فعالان اقتصادی تشریح میکند. معرفی شرکت های واجد شرایط توسط معاونت فنی و امور گمرکی، اخذ تعهد از شرکت های مشمول با هدف جلوگیری از هر گونه تخلف گمرکی، ارسال اطلاعات همزمان با اظهاریه گمرک روسی، دریافت تاییدیه از گمرک روسیه مبنی بر پذیرش اطلاعات و اطلاع رسانی به متقاضی و اختصاص کانال سبز برای اشخاص مشمول پروژه کرویدور تسهیل (سبز) گمرکی، روش اجرایی پروتکل تسهیل (سبز) گمرکی در بخش صادرات است.
همچنین، دریافت الکترونیکی اطلاعات از گمرک روسیه، تطابق اطلاعات دریافت شده با اطلاعات اظهار شده متقاضی و در صورت تطابق، پذیرش اظهارنامه و در نهایت اختصاص مسیر سبز در سامانه امور گمرکی برای اشخاص مشمول کریدور، روش اجرایی پروتکل تسهیل (سبز) گمرکی در بخش واردات است.
این توافق که بزرگ ترین سند همکاری های گمرکی تاریخ دو کشور به شمار می رود در سفر «ولادیمیرمالینین» معاون اول رئیس کل گمرک فدراسیون روسیه به تهران و در دیدار با مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران نهایی شد. براساس توافق های انجام شده، یکی از مهم ترین محورها، توافق برای صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه است. براساس این توافق، گمرک روسیه ترخیص محصولات کشاورزی فاسدشدنی ایران را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد. علاوه بر این محصولات کشاورزی ایران در کریدور سبز گمرکی روسیه قرار می گیرد و گمرک ایران متعهد شده اطلاعات و ارزش گمرکی این کالاها را به گمرک روسیه ارسال کند تا نسبت به ترخیص سریع محصولات کشاورزی ایران اقدام شود.

اسدالله عسگراولادی با بیان اینکه هدف از ایجاد کریدور سبز گمرکی میان دو کشور ضرورت توسعه تجارت بین دو کشور از طریق تسریع در انجام تشریفات گمرکی، افزایش حجم تجارت و ایجاد شرایط مطلوب برای فعالان تجاری است، تصریح کرد: براساس این تفاهم‌نامه کنترل‌های فیزیکی در گمرکات دو کشور برای تجار خوش سابقه حذف و به همین منظور اسامی این افراد از طریق گمرک ایران به گمرک روسیه اعلام شده است.

وی افزود: با اجرای این تفاهم‌نامه دیگر کالاهای صادراتی ایران در گمرکات مرزی متوقف نمی‌شود و صادرکنندگان کالای خود را به محل مصرف منتقل می‌کنند و در آنجا گمرک روسیه حداقل تعرفه گمرکی را برای کالای صادرکننده ایرانی تعیین می‌کند.

عسگراولادی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و روسیه حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار است است، گفت: پیش‌بینی ما رسیدن حجم مبادلات تا پایان سال جاری به حدود 2 میلیارد و 500 میلیون تا 3 میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات بین دو کشور فراهم نبودن امکان نقل و انتقال پول به صورت مستقیم بین بانک‌های دو کشور است، گفت: بانک مرکزی دو کشور در صدد است، تا شرایطی را فراهم کند که مبادلات مالی بین دو کشور به جای دلار یا یورو از طریق روبل یا ریال ایجاد شود، اما هنوز این موضوع عملی نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه دو کشور به دنبال برقراری ارتباط بانکی با یکدیگر هستند، گفت: این موضوع هنوز عملیاتی نشده است. 

کد خبر 12828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اسفنديار جعفرزاده IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
      با عرض سلام وخسته نباشيد بايد عرض کنم بسيار کار جالب ولازم بود ولی مهمتراين بود که مشکل تبادل پولی رو حل ميکرديم وبعد دنبال مسائل زيرساختار ديگر وقتی تاجر تبدل پولی نداشته باشد چکونه صادرات يا واردات داشته باشد و مشمول اين هدف ارزش مند قرار گيرد يک بيزنسمن اول بايد رابطه پولی درست وقابل اعتمادی مثل بانک باد داشته باشد بعد ورود يا خروج کالا در سالهای گذشته وحال تاجرانی هستند که برای ورود پولشان به التماس افتده اند تا سرمايه خود را وارد ايران کنند،متاسفانه تا کنون هيچ اقدام مثبتی انجام نشده است،مئولين محترم بانگ ميتوانند ورد ارز را به ايران را ازاد کنند تا سرمايه به مملکت برگردد،وجلوی پول شوئی هم گرفته شود.با سپاس فراوان اسفنديا