چشم‌انداز تاریک اشتغال برای جوانان دنیا

در سال ۲۰۱۶ بیکاری در میان افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله به ۱/۱۳ درصد افزایش یافته که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۳ تاکنون است

نشریه اکونومیست بر اساس گزارش‌ تازه‌ای از سازمان بین‌المللی کار، نمایی از چشم‌انداز شغلی جوانان در سراسر دنیا را ارائه داده است. بر اساس این گزارش شرایط اشتغال جوانان بعد از یک دوره ثبات در سال جاری بدتر شده است. در سال 2016 بیکاری در میان افراد 15 تا 24 ساله به 1/13 درصد افزایش یافته که بیشترین میزان از سال 2013 تاکنون است.

کشورهای عربی با 6/30 درصد بالاترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده‌اند و شرق آسیا با 7/10 درصد کمترین نرخ بیکاری را دارد. همچنین گزارش سازمان بین‌المللی کار دریافته که حتی در بخش‌هایی که برای جوانان شغلی فراهم باشد، اغلب امنیت درآمدی ندارند.

بیکاری جوانان در کشورهای فقیرتر نسبت به کشورهای ثروتمند پایین‌تر است. دلیل آن این است که کارگران در کشورهای کمتر توسعه یافته فقط لازم است یک نان بخور و نمیر دربیاورند و انتخاب‌های شغلی اندک آنها به مشاغلی با حداقل دستمزد و بدون امنیت شغلی منجر می‌شود. حتی در کشورهای ثروتمندتر نیز جوانان در مقایسه با بزرگسالان امنیت شغلی کمتری دارند.

در سال 2015، 25 درصد کارگران جوان در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) مشاغل موقت داشتند و 26 درصد پاره‌وقت کار می‌کردند. این ارقام دو برابر رقم مشاغل موقت و پاره‌وقت برای افراد 25 تا 54 سال است.

در واقع، در برخی کشورهای ثروتمند، جوانان شاغل بیشتر از افراد مسن‌تر در معرض ریسک فقر هستند. این موضوع به طور خاص در کشورهایی مانند یونان، رومانی و اسپانیا که دچار شوک‌های اقتصادی شدید شدند بیشتر است. نیاز به تامین درآمد خانوار در کوتاه مدت چرخه‌ای باطل را به وجود می‌آورد که در آن جوانان از آموزش دیدن در مهارت‌های مورد نیاز برای چشم‌اندازهای شغلی بلندمدت‌تر چشم‌پوشی می‌کنند. با توجه به آینده تاریکی که بسیاری از این جوانان با آن مواجهند، تعجبی ندارد که 40 درصد جوانان 15 تا 29 ساله در آفریقا، شرق اروپا و آمریکای لاتین به ترک دائمی کشورهای خود روی می‌آورند.   

کد خبر 12867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =