جایگزینی ارزهای محلی با دلار در مبادلات تجاری

«دیمیتری اسکوبلکین» در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به زمینه های متعدد مشترک همکاری بانکی بین دو کشور گفت: ما در خصوص استفاده از ارزهای محلی مانعی نمی بینیم

نشست ایران و روسیه در زمینه توسعه روابط بانکی و صادراتی بین دو کشور که روز پنجشنبه یازدهم شهریورماه در محل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با برنامه هایی از جمله مبارزه با پولشویی، تروریزم، استفاده از ارزهای محلی و تاسیس شعب بانکی همراه بود و توافقنامه هایی در اینباره بین دو طرف به امضا رسید.

«دیمیتری اسکوبلکین» معاون بانک مرکزی روسیه و رییس بخش روسی کارگروه مالی بانکی کمیسیون دائمی همکاریهای اقتصادی، تجاری ایران و روسیه در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به زمینه های متعدد مشترک همکاری بانکی بین دو کشور در اینباره گفت: ما در خصوص استفاده از ارزهای محلی مانعی نمی بینیم. وی افزود: این تصمیم می تواند به همکاریهای اقتصادی و تجاری و نیز رونق بخشیدن به اقتصاد دو کشور کمک کند. به گفته اسکوبلکین ما توافقنامه هایی را در این زمینه به امضا رسانده ایم که می توانند گامی رو به جلو در راه توسعه همکاریهای دو کشور باشند.

وی افزود: امکان تاسیس شعب بانکی در دو کشور همیشه وجود دارد و اجرایی شدن این تصمیم بستگی به خود بانکها دارد. به گفته اسکوبلکین، از طرف ما این تمایل وجود دارد و هیچ مانعی نیز بر سر راه تاسیس شعب بانکهای ایرانی در روسیه نمی بینیم و  فکر می کنم به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

معاون بانک مرکزی روسیه در ادامه گفت: یکی از توافقنامه هایی که در جریان این دیدارها به امضا رسید در خصوص مبارزه با پولشویی و تروریزم بود. با توجه به فضای منطقه و مشکلاتی که پولهای مشکوک و پولشویی برای سیستم مالی کشورها بوجود آورده، روسیه این آمادگی را دارد که تجربیات خود در این زمینه را در اختیار کشورهای دیگر به خصوص ایران قرار دهد. وی ادامه داد: این همکاریها به کنترل معضل پولشویی و تروریزم کمک خواهد کرد و ورود پولهایی که مشکوک به  هزینه در این زمینه هستند و نیز پولشویی، تاثیر مخربی بر سیستم بانکی هر کشور می گذارد و تبعات بدی برای اقتصاد و سیاست کشورها خواهد گذاشت.

پولشویی نه تنها اقتصاد کشورها که روابط اجتماعی و سیاسی آنها را نیز تحت تاثیر منفی و زیانبار خود قرار می‌دهد. به همین علت، بررسی اثرات منفی و نحوه مبارزه با آن در دستور کار سیاست‌گذاران اقتصادی و مورد توجه دستگاه قضایی کشور قرار گرفته است. گرچه تلاش زیادی در جهت مبارزه با این جرم مالی انجام گرفته، به علت پیچیدگی عملیات پولشویی و گستردگی آثار و تبعات منفی اقتصادی و اجتماعی آن از یک سو و فقدان تحقیق و پژوهش‌های لازم برای شناسایی این پدیده، به خصوص در کشورهای در حال توسعه از سوی دیگر، توفیق چندانی به دست نیامده است. 
اقتصاد ایران به علت قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص، یعنی در محل پر رفت و آمد فعالیت‌های قاچاق، فعال بودن بخش‌های زیرزمینی، کمبود قوانین و مقررات لازم برای مبارزه با پولشویی، بعنوان یکی از کشورهای در معرض پولشویی به حساب می‌آید. از این رو، لازم است با تلاشی دو چندان، نسبت به شناسایی و تفهیم و قانون‌گذاری صحیح در این خصوص اقدام گردد.

کد خبر 12969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =