اجرای ابرپروژه قندی کشور با   حمایت اگزیم بانک ایران

مهندس سلطانی: ما برای اولین بار در ایران و منطقه «های فروکتوز ۵۵» را به روش آنزیمی در سایت گروه زر تولید کرده و این موفقیت را مدیون یک پشتیبان قدرتمند چون بانک توسعه صادرات هستیم که از همان ابتدا همراه ما بوده است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز مهندس مرتضی سلطانی، مدیر گروه پژوهشی و صنعتی زرنام در بازدید خبرنگاران از پالایشگاه غلات زر، با اشاره به قیمت مناسب قند فروکتوز مایع نسبت به قند و شکر مصرفی در کشور تشریح کرد: مایع بودن این ماده موجب کاهش یک مرحله ای در فرایند تولیدات صنعتی خوراکی می شود و همچنین کنترل کیفی محصول را تسهیل می نماید.

وی با تاکید بر لزوم تقویت صنایع تکمیلی و گشایش مسیری برای اشتغالزایی و رونق تولید و صادرات افزود: جایگزینی قند فروکتوز که در گروه زرنام در حال تولید است علاوه بر کاهش هزینه تولید، سلامت محصولات غذایی را افزایش داده و موجب ارتقای صادرات محوری در صنایع تولیدی می شود. به گفته وی کشورهای همسایه به خصوص بازارهای سی آی اس متقاضیان بالقوه صادرات ما در این محصول دانش بنیان هستند. وی ادامه داد: با توجه به نسبت یک به 5 نیروی کار در صنایع غذایی، تولید فروکتوز می تواند 300 هزار نفر را بصورت مستقیم و مویرگی مشغول به کار کند.

مدیر گروه توسعه صنعتی و پژوهشی زر با ارایه گزارشی از روند احداث پالایشگاه غلات زر گفت: در آذر ماه سال گذشته اولین فاز این پالایشگاه با حضور معاون اول رییس جمهور به بهره برداری رسید. سلطانی گفت: در این پالایشگاه پروژه های عظیم دیگری چون فاز 2 و 3 انواع قند مایع در دست اجرا است که امیدوارم به زودی به ثمر نشیند.

وی با تاکید براینکه پالایشگاه غلات زر با وجود مخازن (سیلوهای) نگهداری غلات تعبیه شده در محل کارخانه (به ظرفیت یک میلیون تن ) و مخازن اختصاصی بنادر امیر آباد، نوشهر وانزلی در شمال و بندر امام در جنوب کشور به صنایع مصرف کننده اطمینان خاطر می دهد، افزود: کشورهای شمالی ایران بزرگترین تولید کننده غلات جهان هستند و در میان آنها قزاقستان به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهان شناخته می شود که سالانه در حدود 20 تا 25 میلیون تن مازاد بر مصرف داخل خود را تولید می کند.

سلطانی ادامه داد: این کشور در حال حاضر بدلیل محصور بودن در خشکی مجبور است غلات صادراتی خویش را از طریق کشورهای روسیه و اوکراین به دریای سیاه رسانده و پس از طی بیش از 11 هزار کیلومتر، آنها را به بازارهای مصرف برساند.

این مدیر موفق صنعتی در ادامه افزود: گروه زر گروهی است که عموما به توقف اعتقاد ندارد و همواره در دستور کار خود توسعه را انگاشته است. به عبارت دیگر گروه زر کار تیمی را با تمام وجود انجام داده و در این راستا بهره وری و مدیریت زمان را شناسایی، هماهنگی و همدلی، دانش و تجربه را به درستی در هم آمیخته است. به گفته وی گروه هایی موفق هستند که دانش و تجربه را در کنار هم قرار دهند و در نهایت طرحی با کیفیت، با قیمت تمام شده پایین و مطابق با استانداردهای روز دنیا محقق خواهد شد.

سلطانی گفت: گروه زر در سالهای سخت تحریم این طرح را به اتمام رسانده است چرا که دراین دوران کارها غیرممکن بود و فقط با یک روش می شد طرح ها را محقق کرد و آن این بود که دانش به همراه تجربه و تعهد با هم درآمیخته شود؛ که این اتفاق رخ داد و خروجی آن برای اولین بار تولید «های فروکتوز 55 » در ایران و شاید در منطقه باشد.

وی اضافه کرد: ما برای اولین بار در ایران و منطقه «های فروکتوز 55» را به روش آنزیمی در سایت گروه زر تولید کرده و این موفقیت را مدیون یک پشتیبان قدرتمند چون بانک توسعه صادرات هستیم که از همان ابتدا همراه ما بوده است.

مهندس سلطانی در ادامه با اشاره به خصوصیات برجسته ابر پروژه مذکور گفت: نقش‌آفرینی به‌ عنوان بندر خشک، استقرار در تقاطع ترانزیتی درون کشوری، دسترسی به شبکه ریلی سراسری از مهم‌ترین ویژگی‌های این پالایشگاه است که بی‌شک ضمن ایجاد فرصت‌های ارزآوری فراوان، حضور موثرتر در بازار‌های بین‌المللی و ایجاد اشتغال پایدار فراملی و ملی، قادر است ارتقای بیش از پیش اعتبار ملی را به ارمغان آورد که همانا مصداق اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

نقش 60 درصدی بانک توسعه صادرات

در این دیدار مهندس هاشمی، کارشناس اعتباری گروه زرنام در بانک توسعه صادرات نیز گفت: امروزه ارتقای ارزش افزوده صادراتی در سیاست های کلان کشور مورد توجه است و تولید محصول جدید گروه زرنام می تواند گام مثبتی در این راستا باشد. وی افزود: گروه زرنام دومین تولیدکننده قند مایع در منطقه است که دانش فنی این محصول را در اوج سالهای تحریم از کشور ترکیه وارد کرده است. به گفته وی ترکیه که در این رتبه بندی اولین جایگاه را دارد صادرات غذایی پیشرویی در اروپا و سایر نقاط جهان دارد.

به گفته وی با توجه به پتانسیل های طبیعی و تنوع و فراوانی مواد اولیه خوراکی در ایران می توان با ارتقای صنایع پیشرو و دانش پایه مانند تولید فروکتوز، شکاف صنعتی توسعه صادرات در این زمینه را پر کرد. هاشمی ادامه داد: با توجه به قیمت حدودا 4000 تومانی شکر در بازار، این محصول قابلیت ارایه با قیمت کمتر از 2000 تومان را دارد. کارشناس بانک توسعه صادرات در ادامه گفت: این بانک بیش از 60 درصد در تامین مالی این پروژه نقش داشته و منابع این فاینانس از صندوق توسعه ملی تامین شده است.

هاشمی ادامه داد: پالایشگاه غلات زر با تاکید بر مزیت‌های تامین، تولید و توزیع کشور در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به‌گونه‌ای تعریف شده است که می‌تواند با فرآوری روزانه هزاران تن غلات، خوراک ده‌ها واحد تولیدی زیردستی در شاخه‌های متنوع صنعتی را پالایش و فراهم آورد.

وی ادامه داد: بانک توسعه صادرات سهامدار غیردولتی و صد در صد شخصی است که با همکاری یکی از کارآفرینان موفق کشور این طرح را اجرا می کند. وی افزود: بانک توسعه صادرات با هدف حمایت از فعالیت های صادراتی در دو حوزه به ارائه تسهیلات پرداخته است، تسهیلات کوتاه مدت مانند سرمایه در گردش و تسهیلات بلند مدت که طرح ها و پروژه ها را شامل می شود. به گفته وی یکی از پروژه ها و طرح هایی که بانک توسعه صادرات تامین مالی داشته است طرح پالایشگاه غلات گروه زر است که دارای تکنولوژی جدید و پتانسیل صادراتی بالایی است.

 هاشمی اضافه کرد: این طرح در سال 88-89 در اوج تحریم های ظالمانه علیه ایران اجرا و علی رغم وجود مشکلات و دشواری های فراوان تا به امروز توانسته بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد و نهایتا در سه ماه پایانی سال 95 محصول جدید خود را به بازار عرضه می کند.

هاشمی در ادامه گفت: بانک توسعه صادرات منابع این طرح را از جانب صندوق توسعه ملی در حدود 100 میلیون یورو اختصاص داده است. در مجموع این بانک یکی از پروژه های رضایتمند مشارکتی خود را پروژه پالایشگاه غلات زر می داند و امید داریم که محصول این پروژه که همان قند مایع است به زودی به صنعت غذایی کشور اضافه شود.

کد خبر 12970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =