گره اصلی گسترش فعالیت های اقتصادی با آمریکای لاتین ضمانت نامه های بانکی است

ظرفیت کشور برای صادرات خدمات فنی مهندسی به آمریکای لاتین سالانه ۵ میلیارد دلار است

محمد رضا انصاری عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و نایب رئیس اتاق ایران سال های بسیاری است که در منطقه آمریکای لاتین و کشورهایی مانند ونزوئلا فعالیت اقتصادی انجام می دهد، با او درباره سفری که محمد جواد ظریف به همراه گروهی از فعالان اقتصادی به این منطقه داشته اند و تاثیرات این سفر گفت و گو کرده ایم:

هفته گذشته وزیر خارجه به همراه گروهی از فعالان اقتصادی سفری به منطقه امریکای لاتین داشتند، این سفر به نظر شما چه تاثیراتی می تواند داشته باشد؟

این سفرها خیلی کمک می کند به این که ارتباطات بین کشورمان با کشورهای این منطقه فعال تر شود؛ به این که طرفین با توانمندی های یکدیگر بیشتر آشنا شوند و تجارت متقابل توسعه پیدا کند؛ بنابراین مسلما این سفر و سفرهایی از این دست موثر خواهد بود ولی خوب باید گره های وسط راه هم باز شود.

این گره های چه چیزهایی هستند؟

الان مهم ترین مشکل ضمانت نامه ها هستند؛ برای صدور خدمات فنی و مهندسی صدور ضمانت نامه و پذیرش ضمانت نامه هنوز عملی نیست.

مشکل از طرف ایران است یا از طرف کشورهای آمریکای لاتین است؟

مشکل به این بر می گردد که هنوز روابط بانکی برقرار نشده است و در هر دو طرف مشکلاتی وجود دارد منتها در واقع ما باید این مسئله را فعلا که روابط کارگزاری بانکی به صورت کامل برقرار نشده به صورت موردی حل کنیم مثل کاری که پیش از این در الجزایر انجام دادیم؛ ما با این کشور پروتکلی امضا کرده ایم که طبق آن دو وزارت دارائی قبول کرده اند با هم مبادله داشته باشند و ضمانت نامه صادر شده از بانک های دو کشور را بپذیرند البته این مسیر دشوار است ولی می تواند برای گسترش روابط دو طرفه بین کشورمان با کشورهای آمریکای لاتین که وزیر خارجه به آن ها سفر کرد بسیار سودمند باشد. در واقع این سفرها کمک می کند که طرفیت در همکاری با هم فعال شوند و خیلی مفید است.

الان فکر می کنید در منطقه آمریکای لاتین چه کشورهایی فرصت مناسبی برای همکاری داشته باشند؟

مثلا در آمریکای لاتین بلیوی کشور بسیار خوبی است برای سرمایه گذاری، کشوری است که یک تعادل قابل قبول اقتصادی دارد و با برنامه کار می کند و با ایران هم روابط خوبی دارد. ما می توانیم به این کشور برویم و هم در صادرات کالا و هم خدمات فنی و مهندسی فعال شویم.

گسترش روابط اقتصادی ایران و کشورهای آمریکای لاتین برای کشور چه سودی می تواند داشته باشد؟

شانس صادرات خدمات فنی و مهندسی به آمریکای لاتین برای ایران بسیار بالاست و کشورهای این منطقه نیاز بسیاری در این زمینه دارند مثلا پروژه های خوب عمرانی، راه سازی و... در این کشورها وجود دارد.

ظرفیت تجارت ما با کشورهای آمریکای لاتین چقدر می تواند باشد؟

ببینید تجارت ما در شرایط کنونی حقیر است و ما به معنی واقعی کلمه تجارتی نداریم، مثلا صادرات واقعی ما الان بدون نفت زیر 20 میلیارد دلار است درحالی که ظرفیت کشور به تناسب جمعیت در مقایسه با کشوری مثل مالزی 600 میلیارد دلار است ولی الان ما 20 میلیارد دلار داریم در نتیجه پتانسیل های بسیار زیادی وجود دارد منتها باید ببینید در کشورهای هدف چه پتانسیل هایی برای جذب خدمات فنی و مهندسی وجود دارد.

آمریکای لاتین و کشورهای این منطقه می توانند هدف اقتصادی ما باشد، باتوجه به مسافت دور و شرایط این کشورها؟

دشواری هایی سر را داریم ولی کشورهای این منطقه می توانند تا حدودی هدف ما باشند البته فکر نمی کنم ظرفیت سالانه ما برای آمریکای لاتین کلا بیش از سالی 5 میلیارد دلار باشد در صادرات خدمات فنی و مهندسی ولی خب 5 میلیارد دلار هم در اقتصاد ما الان عدد مطرحی است، البته به شرط آنکه گره ها را باز کرد. کشورهایی مثل بلویوی، پرو، اکوادور، شیلی، آرژانتین بسترهای خوبی برای فعالیت دارند ولی باید مشکل ضمانت های بانکی قبل از هرچی حل شود که این موضوع را من خدمت آقای ظریف هم گزارش کرده ام و خواستار این شدم که این چالش را به صورت ویژه حل کنند تا راه ها برای حضور بیشتر اقتصادی در این منطقه باز شود.

کد خبر 12972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =