صنعت میگو تنها با ۱۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های پرورش آبزیان با اشاره به اینکه تنها ۱۰درصد ظرفیت های تولید میگو به کار گرفته می‌شود گفت: صنعت میگو ظرفیت ایجاد ۱.۵ شغل به صورت مستقیم و ۳شغل به صورت غیر مستقیم در هر هکتار را دارد اما ما غافل هستیم

ارسلان قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره اشتغال زایی در صنعت میگو گفت: در  5استان کشور تکثیر و پرورش میگو را داریم، تکثیر و پروروش میگو نیز از روزی که در کشور شکل گرفت با نگاه صادراتی انجام شد، از همان سال های اول 90 درصد میگو پرورشی صادر شد. در طی این سال‌ها  بخش اعظمی از دانش این کار توسط تولید‌کنندگان بومی شده است. یعنی صنعت وارداتی تبدیل به صنعتی شده است که مردم دانش فنی آن را دارند.

 وی ادامه داد: 4استان جنوبی که درکشور قابلیت این کار را دارند، متاسفانه در 3استان با وضعیت مناسبی روبرو نیستند، در یکی از استان‌ها با وضعیت مطلوب روبرو نیستیم، مادر استان بوشهر با وضعیت مطلوب  اشتغال روبرو نیستیم اما وضعیت بد هم نیست و حدود 65 درصد میگو کشور در این استان تولید می‌شود.در 3استان خوزستان، هرمزگان و سیستان بلوچستان با وجود آماده بودن زیرساخت‌ها وضعیت مناسبی نیست و عملاً‌با بحران مواجه هستیم. در استان چابهار بیش از 5هکتار اراضی برای پرورش میگو ساخته شده است. در آنجا دچارچالش فراوان هستیم. در استان خوزستان درگیر مسائل و مشکلات متعدد در زمینه تولید هستیم. هزاران شغل در صنعت میگو در آستانه  تعطیلی است.

قاسمی گفت: در چوئبده آبادان وضعیت نیز وضعیت مناسب نیست.در هر هکتار پرورش یک تا یک نیم فرصت شغلی مستقیم، و سه فرصت شغلی غیر مستقیم ایجاد می‌شود. این زیرساخت‌ها وجود دارد اما برنامه ای برای استفاده از ظرفیت این بخش‌ها وجود ندارد. در آبان تنها 10 درصد ظرفیت استفاده می شود.در استان سیستان بلوچستان کمتر از یک درصد ظرفیت در حال استفاده است. یکی از مشکلات این است که هنوز مشکلات این بخش حل نشده است به سراغ برنامه ریزی‌های جدید می رویم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش میگو و ماهی با اشاره به اینکه 99 درصد فعالیت های کشاورزی از سوی تعاونی‌ها انجام می‌شود بیان کرد:تنها حدود 1درصد فعالیت های کشاورزی در دست دولت است. قبل از آنکه سیاست های اصل 44 ابلاغ شود، بخش کشاورزی در اختیار بخش تعاونی بوده است. یعنی تولید، بازار و صادرات در بخش غیر دولتی بوده است.

وی با بیان اینکه بیش از 75 درصد تولیدات بخش کشاورزی در اختیارتعاون است افزود:با وجود اینکه 99 درصد فعالیت های کشاورزی در اختیار تعاونی و غیر دولتی است، حدود 80 درصد تصمیم‌گیری‌ها از سوی دولت است که این مسئله مغایر با سیاست های اقتصادی مقاومتی است. بهره وری در بخش کشاورزی به دلیل عقب ماندگی سنتی در این بخش نسبت به استاندارد ملی و جهانی پایین است.

کد خبر 12974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =