احتمال سردی روابط تجاری آمریکا-بریتانیا پس از «برگزیت»

باراک اوباما در آخرین حضور خود در نشست سران گروه ۲۰ در هانگژوی چین، اعلام کرد آمریکا و بریتانیا تمام تلاش خود را می‌کنند تا تضمین کنند روابط تجاری مستحکم بین دو کشور در نتیجه «برگزیت» از بین نخواهد رفت

به گزارش ایندیپندنت، باراک اوباما در آخرین حضور خود در نشست سران گروه 20 در هانگژوی چین، اعلام کرد آمریکا و بریتانیا تمام تلاش خود را می‌کنند تا تضمین کنند روابط تجاری مستحکم بین دو کشور در نتیجه «برگزیت» از بین نخواهد رفت. رییس جمهور آمریکا پیش‌تر و در واکنش به امیدواری بریتانیا بعد از برگزاری همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا، در اظهار نظری گفته بود بریتانیا اکنون در آخر صف مذاکرات تجاری با آمریکا قرار می‌گیرد.

اوباما در سخنرانی خود اعلام کرد مذاکرات تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا اولویت او است. وی افزود: «ما سرمایه‌گذاری‌های زیادی داریم و شرکت‌های بریتانیایی زیادی در آمریکا فعالند و بالعکس. قرار نیست این روند متوقف شود. ما هر کار بتوانیم می‌کنیم تا تضمین کنیم عواقب تصمیم بریتانیا، روابط اقتصادی قوی و مستحکم ما را از بین نمی‌برد.»

اوباما در این نشست از «ترسا می»، نخست‌وزیر تازه بریتانیا که اولین حضور خود در یک نشست بین‌المللی بزرگ را تجربه می‌کرد، استقبال گرمی کرد. اما این نشست در کل تحت تاثیر اظهار نظرهای قبلی اوباما در رابطه با تجارت با بریتانیا بود. بسیاری از طرفداران کمپین جدایی از اتحادیه اروپا، اوباما را به مداخله در سیاست بریتانیا متهم کرده بودند.

در همین زمینه، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، ادعا کرده بود خود آمریکایی‌ها هیچ گاه عضویت در چیزی شبیه اتحادیه اروپا را تحمل نمی‌کردند. اوباما در پاسخ به این سوال که آیا مقابل خانم می همچنان بر مواضع خود ایستاده یا نه، از اظهارات خود دفاع کرد. رییس جمهور آمریکا گفت: «کاملا درست است که من معتقدم دنیا از عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا به شدت نفع می‌برد. اما در ضمن اعلام کردم که در نهایت این تصمیم مردم بریتانیا است.»

اوباما اضافه کرد هیچ گاه منظور او این نبوده که آمریکا می‌خواهد «بریتانیای کبیر را تنبیه کند،» بلکه تنها می‌خواسته این عقیده را که عواقب خروج بریتانیا ناچیز است و این کشور از این پس می‌تواند به راحتی توافق‌های تجاری آزاد متعددی را امضا کند، به چالش بکشد. ترسا می نیز اعلام کرد که از فرصت نشست گروه 20 برای مذاکره و دیدار با رییس جمهور آمریکا استفاده کرده است. او گفت:‌ بریتانیا همواره شریک قدرتمندی برای آمریکا بوده و این روند ادامه خواهد داشت. ما روابط اقتصادی رو به پیشرفتی داریم.

کد خبر 13005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =