تشکیل اتاق مقتدر با مدیریت جدید

مهدی پورقاضی دلیل اجرایی نشدن بسیاری از تصمیم گیریهای اتاق بازرگانی را در دولت دانست و بازی داده نشدن این تشکل مهم اقتصادی در سیاست گزاریهای کلان اقتصادی نظام را به دلیل وجود لابی های قوی تر از بخش خصوصی در دولت دانست

انتخابات ریاست اتاق ایران صبح دیروز با حضور 401 نفر از اعضای هیات نمایندگان این اتاق از سراسر کشور برگزار شد. این مراسم که هشتمین دور انتخابات ریاست اتاق ایران به دلیل استعفای زود هنگام محسن جلال پور بود با مشارکت حداکثری نمایندگان از سراسر کشور روبرو شد. اتاق بازرگانی ایران بعنوان تشکلی که صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی برای هماهنگی فعالیت‌های خود و چانه‌زنی با نهادهای حکومتی برای تامین منافع‌شان در آن تلاش می‌کنند سالهاست سعی دارد تعاملی سازنده با دولت در راستای گردش بهتر چرخه تولید و اقتصاد داشته باشد. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، محسن جلالپور یکی از خوش فکرترین مدیران و روسای این اتاق چندی پیش به دلیل بیماری از سمت خود استعفا داد و به رغم اصرار اعضا مبنی بر ابقای وی در این سمت، جلالپور از ادامه مسیر کنار رفت. این در حالی است که به خصوص در یک سال گذشته که برجام به امضا رسیده، جلالپور اقدامات بسیار مفیدی را در راستای توسعه حضور بخش خصوصی در بازارهای جهانی انجام داده است. در خصوص حاشیه های انتخابات 14 شهریور اتاق بازرگانی و ارزیابی عمکلرد اتاق ایران گفتگویی انجام داده ایم با مهدی پورقاضی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران که در ادامه می خوانید.

مهندس پورقاضی ضمن قدردانی از ریاست پیشین اتاق ایران گفت: آقای جلال پور زحمات بسیاری برای اتاق ایران کشید. تلاش بیش از اندازه ای صرف کرد و انرژی زیادی گذاشت که قابل تقدیر است. به گفته وی عملکرد جلال پور بی نظیر بود. البته اشکالاتی هم وجود داشت. به گفته وی تمرکز بیش از حد کارها در دست رئیس و وجود یک سنت رییس محور در اتاق ها اولا باعث فشار بیش از اندازه بر روی آقای جلال پور و نتیجه آن به خطر افتادن سلامتی ایشان و در نهایت باعث استعفایشان شد.

پورقاضی درباره نتیجه انتخابات صورت گرفته گفت: به شخصه در ارائه دو کاندیدا تفاوت چندانی ندیدم. اصلا موضوع محتوای سخنرانی دو کاندید تاثیر چندانی روی رای دادن نمایندگان نداشت. همانطور که مشاهده کردید رقابت خیلی نزدیک بود و اختلاف رای بسیار ناچیز بود. در هر حال رای گیری انجام شده و ما باید مسیر پیش رو را نگاه کنیم و لذا هم طرفداران آقای خوانساری و هم طرفداران آقای شافعی همه باید از رئیس جدید حمایت کنند و کمک به تشکیل یک اتاق مقتدر داشته باشند. تحلیل خطاهایی که در گذشته شده شاید نیازمند فرصت دیگری باشد، اما قطعا باید سعی شود اشتباهات گذشته تکرار نشود.

پورقاضی درباره  انتظار بخش خصوصی از اتاق بازرگانی گفت: در حال حاضر نیاز به کم شدن تمرکز سازمانی داریم و اختیارات کمیسیونها و فعالین اقتصادی باید بیشتر شود. همچنین مدیریت جدید اتاق باید در مسیر آزاد سازی اقتصادی حرکت کند تا نتایج بهتری به نسبت قبل به دست آورد. وی ادامه داد: یکی از مهمترین راههای آزادسازی اقتصادی تک نرخی شدن ارز است که باید به جد دنبال شود؛ البته اتاق تهران در این خصوص بیانیه داده است.

وی دلیل اجرایی نشدن بسیاری از تصمیم گیریهای اتاق بازرگانی را در دولت دانست و بازی داده نشدن این تشکل مهم اقتصادی در سیاست گزاریهای کلان اقتصادی نظام را به دلیل وجود لابی های قوی تر از بخش خصوصی در دولت دانست و گفت: دائما به بهانه حمایت تولید، مردم و اقشار ضعیف رانت های مختلفی تعریف شده که عده ای از ان منتفع هستند و سود خوبی از این تصمیم می برند. بنابراین همه تلاش خود را برای جلوگیری از آزادسازی اقتصادی می کنند و مخالف سرمایه گذار خارجی هستند و چون موقعیت قوی و محکمی دارند تا امروز مانع بزرگی بر سر اصلاحات اقتصادی شده اند.

پورقاضی گفت: سیاست های اقتصادی ما نیاز به بازنگری دارد. اتاق ایران باید همه تلاش خودش را برای حذف رانت ها بکند و دولت را قانع کند که بهترین کار تشویق صادرات است.

کد خبر 13012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =