تنبیه مالیاتی دولت برای واردکنندگان

مناقبی: افزایش مالیات بر واردات، آثار مخربی بر تجارت و سطح قیمت ها خواهد داشت. این تصمیم باعث افزایش بی ربط قیمت در کالاهای مصرفی شده و در واقع از سود حاصل نشده مالیات طلب می کند. وی در ادامه فرضیه تقویت قاچاق با حذف ارز مبادله ای و یکسان سازی نرخ ارز را بررسی کرده است

گمرک ایران هفته گذشته در بخشنامه ای اعلام کرد که مالیات علی الحساب واردات از ۲ درصد به چهار درصد افزایش یافته و در واقع، اظهار کالا مشمول مالیات علی الحساب واردات قطعی کالا به میزان چهار درصد از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مندرج در اظهارنامه گمرکی است. براساس بخشنامه گمرک، از کارت های بازرگانی در زمان ورود کالا به کشور، به استثنای واحدهای تولیدی و کارت های بازرگانی دارای رتبه طلایی، چهار درصد مالیات علی الحساب گرفته می شود.

رییس مجمع عالی واردات در این باره با اگزیم نیوز گفتگو کرده است.

علیرضا مناقبی تشریح کرد: افزایش دو واحد درصدی مالیات علی الحساب بر واردات، آثار مخربی بر تجارت و سطح قیمت ها در جامعه خواهد داشت.

وی افزود: کالایی که هنوز وارد کشور نشده است و مشخص نیست سودآور است یا نه و اگر سودآور است چه میزان سود خواهد داشت چطور مشمول مالیات می شود؟

رئیس مجمع عالی واردات گفت: باقی ماندن پول بازرگانان بعد از چند ماه هزینه فرصت سرمایه را از بین می برد و در نهایت به زیان مصرف کننده خواهد بود.

مناقبی افزود: این تصمیم باعث افزایش بی ربط قیمت در کالاهای مصرفی شده و در واقع از سود حاصل نشده مالیات طلب می کند.

این مقام مسئول معتقد است: اگر هدف از این تصمیم جلوگیری از اقدامات خلاف قانون است و از این اهرم برای مقابله با فرارهای مالیاتی استفاده می شود نباید برای همه بطور یکسان اعمال شود.

وی ادامه داد: خاطیان از قانون هستند که باید با افزایش مالیات ها تنبیه شوند و اتخاذ این تصمیم به این روش منطقی به نظر نمی رسد.

یکسان سازی نرخ ارز رفاه مصرف کننده را افزایش می دهد

مناقبی درباره فرضیه افزایش قیمت کالاهای وارداتی و تقویت انگیزه قاچاق در اثر یکسان سازی نرخ ارز و حذف ارز مبادله ای گفت: حذف ارز مبادله ای با یکسان سازی ارز به هیچ عنوان انگیزه قاچاق را تقویت نمی کند.

رئیس مجمع عالی واردات در گفتگو با اگزیم نیوز تشریح کرد: اصولاً یکسان سازی قیمت ارز ربطی به قاچاق ندارد. قاچاق به موجب عدم تسهیل در کسب و کار قانونی ایجاد می شود.

وی افزود: موانع تجاری ایجاد شده در مقابل فعالیت رسمی و صحیح افراد درست و شناسنامه دار که بصورت های مختلف اعم از بوروکراسی اداری بروز می کند انگیزه قاچاق را تقویت کرده و مسیری درست در جهت مقابل تجارت رسمی ایجاد می کند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: ارز تک نرخی رانت ها را از بین می برد و همه فعالان در شرایط یکسان بازار به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

مناقبی افزود: در بازار برابر و رقابتی منافع مصرف کننده حاکم است. چراکه همه در بازار رقابتی یکسان هستند و برای موفقیت به سمت ارتقای کیفی محصولاتشان پیش خواهند رفت. به این ترتیب هر کدام از فعالان بازار که فعالیتشان با ارز در ارتباط است، سعی می کنند قیمت را به نسبت پایین و همراه با کیفیت بالا ارائه دهند. به این دلیل است که منافع مصرف کننده در این بازار حاکم خواهد شد.

رئیس مجمع عالی واردات با تاکید بر واقعی سازی قیمت ارز گفت: ارز تک نرخی می تواند  نرخ ارز بازار را واقعی کند؛ امروزه عدم وجود نرخ واقعی برای ارز، مشکلات فراوانی اعم از رانت های مختلف ایجاد کرده و مردم از این نظام چند نرخی لطمه دیده اند.

مناقبی در ادامه تاکید کرد: آدم های شناسنامه دار و صاحبان فعالیت سالم و شفاف لطمه ای از نظام تک نرخی نمی بینند و مردم هم نه تنها از این سیاست ارزی لطمه نخواهند دید بلکه برنده واقعی نظام تک نرخی همین مردم هستند.

با ارز تک نرخی قاچاق به سمت صفر میل می کند

پیش از این مدیرعامل بانک پاسارگاد نیز در گفتگو با اگزیم نیوز فرضیه تقویت انگیزه قاچاق با یکسان سازی ارز را رد کرد و گفت: یکسان سازی ارزی که مقامات رسمی پولی کشور پس از بررسی های فراوان به جمع بندی در مورد آن رسیده اند، گام بسیار مثبتی در همه ابعاد مالی و اقتصادی خواهد بود.

دکتر مجید قاسمی افزود: حذف ارز مبادله ای برعکس فرضیه تقویت قاچاق، واردات قاچاق را تا حد زیادی کاهش می دهد و حتی می تواند در بلندمدت این پدیده ناپسند را از بین ببرد. به عقیده این مقام مسئول یکی از حسن های ارز تک نرخی به حداقل رسیدن قاچاق است البته اگر اجرای آن تداوم داشته باشد و در این راستا خوب عمل شود.

وی تاکید کرد: البته قاچاق کالا هیچ گاه صفر نمی شود چراکه فاکتورهای بسیار دیگری در آن نقش دارند. به عنوان مثال تعرفه های گمرکی یک بحث مهم است که روی میزان قاچاق تاثیر می گذارد.

کد خبر 13025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =