ابهام در ارقام رشد اقتصادی و عدم شفاف سازی مرکز آمار

اعلام ارقام رشد اقتصادی از سوی مرکز آمار تعجب و ابهام کارشناسان و مسئولان را برانگیخته است و در خوش‌بینانه ترین حالت می توان گفت: این رشد مربوط به بخش نفت و دایره محدود صنایع بزرگ و دولتی بوده است و هنوز به صنایع متوسط و کوچک نرسیده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مرکز آمار ایران برای فصل بهار رشد اقتصادی 4.4 درصدی و برای گروه صنعتی رشد 8.8 درصدی را اعلام کرد.  در همین راستا این آمار از سوی مقامات مختلف دولتی به عنوان نشانه ای روشن برای خارج شدن اقتصاد کشور از رکود مطرح شد. همه اینها در حالی بود که کارشناسان دو دلیل عمده را در باور پذیر نبودن ادعای خروج از رکود و ابهام درباره صحت ارقام مربوط به رشد اقتصادی بیان داشتند.

بنا بر نظر تعدادی زیادی از نمایندگان مجلس نقش جابه جایی سال پایه در افزایش نرخ رشد اقتصادی موثر بوده است. بر اساس آمارهای اعلامی مرکز آمار سال پایه برای سالهای 94 و 95 سال 1376 بوده است اما در سال 93 سال پایه، 1376 در نظر گرفته شده بود. بدین ترتیب سال پایه در محاسبه نرخ رشد اقتصادی از 83 به 76 کاهش پیدا کرد.

حسینی نماینده فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت:  درسالهای قبل برای اعلام نرخ بیکاری یکی از شاخصهای اعلام این نرخ این بود که اگر یک فرد در هفته دو ساعت کار کند، به عنوان شاغل محسوب شده و در آمار بیکاران قرار نمی‌گرفت. ورود همین شاخص در برآورد نرخ بیکاری اثرات زیادی دارد. تعیین سال پایه در نرخ رشد اقتصادی تاثیر دارد، چنانکه خروجیها نشان می‌دهد سال پایه از 83 به 76 تقلیل پیدا کرده است که همین امر می‌تواند در آماری که به عنوان رشد اقتصادی اعلام می‌شود اثرگذار باشد.

همچنین باید توجه کرد که رشد اقتصادی 4.4 درصدی با احتساب نفت بوده و رشد اقتصادی بدون احتساب نفت فقط 2.9 درصد بوده است. از طرفی اگرچه رشد بخش صنعت در بهار امسال 8.8 درصد بوده است، اما بررسی آمار های وزارت صنعت در 3 ماهه نخست امسال نشان می دهد صنایع بزرگ و مادر نظیر فولاد و پتروشیمی با رشد 8 تا 10 درصد مواجه بوده اند و در این بین  بسیاری از صنایع، به ویژه صنایع کوچکتررشد اندک و حتی منفی داشته اند. به نظر می‌رسد رشد مثبت بخش صنعت بیشتر از آنکه در صنایع  خرد و کوچکتر متعلق به بخش خصوصی باشد در صنایع زیربنایی و دولتی و شبه دولتی رخ داده است.

در همین راستا محمد حسن نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی با ابراز تردید نسبت به رشد 8 درصدی بخش صنعت در سه ماهه نخست امسال که توسط مرکز آمار اعلام شده است گفته بود، وضعیت حاکم بر شهرک های صنعتی این رشد را نشان نمی دهد و ما آن را در هیچ جای صنعت کشور نمی بینیم.

 مهدی پورقاضی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به باور پذیر نبودن رشد 8.8 درصدی برای صنعت که از سوی مرکز آمار اعلام شده گفت، وقتی رشد اقتصادی مثبت در سه فصل متوالی اعلام شود می‌توان به تلاشها برای خروج از رکود، امیدوار بود. طبق اطلاعات میدانی و خبرهایی که شنیده می‌شود، رقم رشد 8.8درصدی در گروه صنعتی واقعی به نظر نمی‌رسد.

محمد حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز تردید نسبت به رشد 8.8 درصدی صنعت در سه ماهه امسال گفت: از آنجا که در حوزه صنعتی سرمایه‌گذاری عمده‌ای انجام نشده است، آمار رشد در حوزه صنعت دور از انتظار بود.

منصوری عضو کمیسیون صنایع مجلس با ابراز تردید نسبت به نرخ رشد 8.8 درصدی بخش صنعت برای بهار امسال که از سوی مرکز آمار اعلام شد تصریح کرده بود،  آمار مطرح شده رشد بالایی را نشان می‌دهد ولی با توجه به چیزی که در عمل مشاهده می‌شود این آمار، مبهم جلوه می‌کند.

با وجود همه انتقادهایی که درباره  اعلام نرخ رشد اقتصادی در فصل بهار مطرح شد، مرکز آمار ایران هنوز درباره این موضوع و نحوه تحقق و تعیین اعداد موجود در جدول رشد اقتصادی کشور توضیحی نداده است.

کد خبر 13028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =